P broms

Kategoriregler
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.

Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc

Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

P broms

Inlägg av alfp »

Använd alltid parkeringsbromsen på hydraulcittror dom har en benägenhet att rymma annars när du trampar ner kopplingen och skall starta spec om klockorna börjar bli dåliga eller den stått länge
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
carl
40 bar
40 bar
Inlägg: 541
Blev medlem: 26 nov 2002, 14:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: P broms

Inlägg av carl »

För att förtydliga så har ju alltså gamla hydraulcittror - i motsats till "vanliga" bilar - ingen som helst (fot)bromsverkan när hydraulsystemet tappat trycket, vilket händer när bilen stått stilla en tid. Hur länge varierar extremt mycket, beroende på vilken modell det är och vilket skick systemet är i (är klockorna riktigt risiga försvinner förmodligen trycket så fort motorn stängs av).

Vana hydraulcittraförare använder alltså alltid parkeringsbromsen...

Skriv svar

Återgå till "Säkerhetsbubblare"