Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

C5 Serie I och II - Motor och drivning
anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av anjo »

Som jag beskrivit i ett tidigare inlägg har även jag lite problem med ryckningar
på min 2.0 HDi -07 med 9000 mil på mätaren. Manuell växellåda.
Har nu kollat lite extra och konstaterat följande.
Inträffar alltid vid samma varvtal. Mellan 1250-1450
Jag kör ganska ofta ca 23 mil/dag. 80% landsväg. Under den spridda stadskörningen
kan den halva dagen rycka för att sedan under andra halvan gå som en dröm.
Någon som vet vad som händer vid de aktuella varvtalet ? När kopplas EGR-ventilen in ?
Kan den registrera någon felkod utan att någon signal ges på instrumentbrädan ?

För övrigt går den riktigt bra med en som jag tycker låg förbrukning.
Blandad körning med minst 110 på landsväg 0,53l/mil

anjo

Grahnen
20 bar
20 bar
Inlägg: 307
Blev medlem: 24 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av Grahnen »

Som "Triad" påpekat är det nog mycket vanligt att bränslefilterburken börjar suga luft. Verkar vara ofta efter filterbyte. Syns inget läckage men kan suga luft till matarledningen till högtryckspumpen. Är en transparent slang så man kan se om det kommer bubblor i slangen. Det är nog visserligen alltid lite småbubblor mendet ska inte finnas stora bubblor (Centimeterstora) Bilen kan då börja rycka men mer sporadiskt. Kanske inte vid så exakta varvtal du nämner? EGR ventilen kan säkert också orsaka ryckningar. Verkar vara vanligt på många dieslar. Kan nog kärva ibland? På en HDi 8 V verkade det som denna ventil jobbade runt 2000 r/m. Vet inte på 16V. Skulle också vilja veta detta då jag känner lite av det du beskriver. (HDi 2.0 16V -05)
C5 III Tourer -12 160 HDi. C3 Pluriel -04, AMI 6 Break -68, Fiat 600 Multipla -56, Alfa Spider -83, Renault 4 -69, Moto Guzzi 850 Le Mans -76, Original 2000 -56.

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av anjo »

@Grahnen
Eftersom ryckningarna är kopplade till ett ganska exakt varvtal har jag har dragit samma slutsats som du att
det knappast är fel typ luft, spridare, pump, bränsle osv. Jag tror att det är någonting som styrs av styrdatorn.
Hoppas det finns någon som har god kännedom om tex styrningen av EGR-ventilen. Skulle även vara intressant att
veta var den sitter, och om den går att demontera utan att riva halva bilen. Om den sitter skapligt till kunde man
ju demontera o plocka isär o rengöra.

anjo

Grahnen
20 bar
20 bar
Inlägg: 307
Blev medlem: 24 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av Grahnen »

Jag kan faktiskt koppla upp min bil med Mekonomens dator och kolla pm man kan se hur EGR ventilen jobbar. Bör gå att se vilket varvtal den öppnar och stänger. Vet inte om den jobbar steglöst eller öppen/stängd. Tror den sitter på baksidan vänster kant ganska högt upp. Finns en värmeväxlare också. Dags att läsa på detta. Din sagt jag är också lite intresserad. Min kan också rycka lite vid "mild" acceleration. Kanske hinner kolla i helgen. Återkommer.
C5 III Tourer -12 160 HDi. C3 Pluriel -04, AMI 6 Break -68, Fiat 600 Multipla -56, Alfa Spider -83, Renault 4 -69, Moto Guzzi 850 Le Mans -76, Original 2000 -56.

Linkan
10 bar
10 bar
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 apr 2009, 21:30
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av Linkan »

Jag köpte spridarrengöring hos Citroen i V-ås och slog i tanken. Jag böt även bränslefilter. Bilen gick bra utan ryckningar i ca 50 mil, jag blev väldigt glad för det, sedan kom det tillbaka. Vet ej om den tillfälliga förbättringen berodde på filterbyte eller tillsatsen.
Vid vissa tillfällen uppträder felet även vid konstant körning i 90 - 100 km tim. För att mildra symtomen måste jag gasa på som tusan och sedan återgå till ursprunglig fart. Oftast uppträder felet efter motorbroms och när man sedan kör med lätt gaspådrag efter detta.
Det är jäkligt enerverande med dessa ryckningar. Har konstaterat att symtomen är värre vissa dagar. En kväll blev hade jag ryckningar i stort sett konstant i ca 4 mil. oavsett jag försökte gasa ur motorn.

I övrigt inga problem eller konstigheter med motorn. Hoppas vi kan konstatera var felet ligger snart, för det är jobbigt att köra i speciellt tätort med lägre hastigheter.

Linkan
Citroen C5 HDi Break -07, Harley Davidson Road King -12, Fordson Major -52, Massey Fergusson -76, Huddig 960 -88

Grahnen
20 bar
20 bar
Inlägg: 307
Blev medlem: 24 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av Grahnen »

Typiskt nog gick det inte att kolla EGR med Mekonomen datorn!!?? Gick med min gamla -03:a. Jag tycker det låter som du har luftläckage i alla fall? En god väns Volvo V50 med samma motor beter sig som du sist beskrev ditt problem. Kan det vara så att bränsleledningarna rör sig när motorn rör sig vid motorbroms och gaspådrag? Kanske då suger luft i anslutningarna ibland?? Titta noga på slangen mellan filtret och högtryckspumpen så det inte kommer en massa luftbubblor. Testa både på tomgång och vid gaspådrag.
C5 III Tourer -12 160 HDi. C3 Pluriel -04, AMI 6 Break -68, Fiat 600 Multipla -56, Alfa Spider -83, Renault 4 -69, Moto Guzzi 850 Le Mans -76, Original 2000 -56.

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av anjo »

Skall kolla slangen men jag tycker det låter konstigt om det felet alltid skulle
visa sig vid nästan exakt samma varvtal varje gång.
Om man går efter hur många som varit in o läst tråden så verkar det vara
stort intresse kring detta fenomen.


Har nu kollat förekomsten av luftbubblor och Grahnen kan vara något på spåret.
Innan jag parkerade i förmiddags så ryckte den som vanligt. Kollade nu slangen innan jag startade
och det var en luftbubbla lika lika stor som i libellen på ett vattenpass på högsta punkten på slangen.
Den försvann när jag startade men vid gaspådrag så kom det fler fast inte lika stora.
Borde det egentligen inte komma någon luft överhuvud taget.

anjo

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av Lars H »

Du har alltså helt klart problem med tjuvluft i dieseln. Detta drabbade mig med en xantia och det visade sig vara små små sprickor på sugslangen från tanken precis där den svängde in upp över motorn. Syntes ingenting förrän jag lossade slangen från sina hållare och bröt den lite. Jag var långt från ära och redighet så jag tejpade bara slangen med eltejp och luftläckaget upphörde slangen bytte jag senare.
På C5:an skulle jag noggrant undersöka alla anslutningar på dieselfiltret och själva filterhusets konstruktion samt slangarnas kondition. Förmodligen så är det antingen en slang/ anslutning eller locket på dieselfiltret


Sent from my iPhone using Tapatalk
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Grahnen
20 bar
20 bar
Inlägg: 307
Blev medlem: 24 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av Grahnen »

Jag tror vi snart talar om ett "konstruktionsfel" på dessa lite nyare bilar med 2.0 HDi 16V motorer. Verkar som alla dessa problem dök upp samtidigt som dessa kom. Vet inte om HDi 1,6 16V mororerna har samma system? D.v.s. att de skippat el-matarpumpen i tanken och högtryckspumpen skall själv suga upp dieseln ända från tanken. Bra på ett sätt för dessa gamla el-matarpumpar strulade ibland (oftast som först efter ca 10000mil tror jag). Är väll antagligen en ny typ av filterburk också på dessa nyare motorer? Kan vara så att just denna burk ändå är största felkällan till "tjuvluft". Verkar som en del får problem just efter att filtret bytts ut? Kanske blir burken oval p.g.a. värmen i motorrummet? Eller spricker någonstans? Det stora problemet med detta är ju att hitta var det ev. läcker in luft. För det är i princip undertryck hela vägen från tank ända till HT pumpen. Man kan väll försiktigt sätta lite tryckluft vid tanklocket och noga inspektera ev läckage. Sedan kan det vara risk att det inte läcker vid tryck utan bara vid undertryck? Alla anslutningar vid filtret samt HT pumpen är väll av snabbkopplingstyp med någon typ av o-ringstätning. Kanske dessa suger luft? Som sagt motorerna rör sig rejält vid gas och släpp. Ungefär 10 cm fram och tillbaka. Snacka om risk att dessa snabbkopplingar vickar och kanske suger luft i vissa rörelser. Antingen motorbroms eller gaspådrag. Kanske inte läcker alls på tomgång när motorn är i "mittenläge" utan belastning. Tror förresten inta att det finns några direkta slangklammer på slanganslutningarna av plast. Kanske suger där ibland? Slangarna blir nog dessutom hårdare med tiden. Kan nämna igen att Volvo V50 med dessa motorer som inte har varken el-matarpump eller gummiblåsa tydligen "fejkar" ett bränslestopp när bränslenivån i tanken börjar bli låg just för att slippa att det suger in luft i matarledningen vid tom tank. Har ni som har problem möjligen märkt att problemen är större med liten bränslenivå i tanken? Borde bli lite svårare att "orka" suga bränsle då om det är läckage??
C5 III Tourer -12 160 HDi. C3 Pluriel -04, AMI 6 Break -68, Fiat 600 Multipla -56, Alfa Spider -83, Renault 4 -69, Moto Guzzi 850 Le Mans -76, Original 2000 -56.

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av anjo »

Ska försöka felsöka i morron o se om jag kan hitta var den
suger in luft. Jag har ej märkt någon skillnad på full eller tom tank.
En bra sak är att slangen är transparent så att man ser luftbubblorna.
Lite konstigt att den rycker vid samma varvtal men jag tror nog ända att
det är luften som är problemet.
På min gamla XM 2.0 diesel sprack slangen på sugsidan
men den uppförde sig inte så här utan bränslet rann tillbaka till tanken så den blev
svårstartad.

Jag rapporterar när jag hittar något

anjo

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av anjo »

Har nu letat lite o konstaterat följande
Testat vid lite gaspådrag
Inga luftbubblor syns i den korta transparenta slangstumpen före handpumpblåsan
Bubblor syns i slangen mot pumpen, ibland någon enstaka ibland ett helt gäng
Slutsats: Sugs in i koppling till filter eller i koppling ut från filter eller i själva filtret.
Kan även eventuellt vara kring pumpblåsan men där ser jag inga sprickor.
Har haft lös slangarna o kollat men ser inget konstigt. Sitter lite glappt men det är svårt att veta toleransen.
Tänkte även lossa filtret men vågar inte ta i. Ser vad som verkar vara en låsklack men begriper inte
riktigt hur man öppnar filtret.
Någon som vet ?


Nu testat lite till
Tyckte att anslutningen från tank till filtret kändes välldigt glapp trots att den gått in o låst ordentligt
Tog o lindade hårt med eltejp runt utanpå anslutningen för att försöka täta. Tyvärr är det lite kanter som medför
att det är svåtr att få garanterat tätt men det blev stor skillnad. Som ni ser i första testen kom det bubblor lite nu o då
vid gaspådrag innan tätning, dom är nu helt borta. Enda luften nu, är när man stannat o startar upp, då kommer en
grupp bubblor efter ca 2-3 sekunder. Har ej hunnit ut o provat om ryckningarna är borta men det blir nog en tur
i eftermiddag.
På filtrets tanksida ser det ut som om tätningen sitter på filterdelen, men det ser nästan ut som om den är utbytbar
utan att byta hela filtret. På andra sidan sitter den på slangen o den borde definitivt gå byta. Skall kolla upp när
jag skall till Luleå som är min närmsta märkesverkstad.

anjo

Johan Jatko
70 bar
70 bar
Inlägg: 990
Blev medlem: 11 jul 2007, 01:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Koskullskulle

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av Johan Jatko »

Bränslefiltret lossar du genom att använda dra motsols (som en vanlig skruv) med en stor hylsa, tror att det är 27 eller nåt sånt. Inte speciellt svårt.
Min har hållt på och rycka ända sen jag köpte den, för ca 5000 mil sen. Det blir värre på sommaren, och den börjar inte rycka förrän motorn är varm. Sen det faktum att den rycker vid låg belastning runt 2000 varv gör nog att det har nånting med egr att göra. Bytt egr-ventil utan framgång, den satt lite knöligt till men inte omöjlig att komma åt.
-12 Skoda Octavia Scout 9000mil
-09 Skoda Octavia Scout 21000mil *såld*
-05 Citroën C5 2.0HDi, 24000 mil *skrotad*
-92 Ford Sierra *såld*
-84 Volkswagen Golf *såld*
-94 Peugeot 405 Mi16 *såld*
-92 Peugeot 405 *såld*

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av anjo »

@Johan Jatko
Har du kollat om du har luftbubblor i den transparenta slangen till pumpen ?
Innan jag tejpade anslutningarna kom det grupper med bubblor så fort jag gasade lite. 1500-2000 rpm
Jag var ut en kortare sväng igår eftermiddag och jag tyckte att det var mycket bättre.
Den ryckte lite vid start men så fort jag varvat upp över 1800 rpm en gång så försvann ryckningarna
Jag har ju konstaterat att varje gång jag stannar/startar motorn och gasar lite kommer det en grupp bubblor, men före
tejpningen kom det bubblor nästan hela tiden. Skall fortsätta söka för jag tycker att det inte borde komma någon luft alls.

anjo

Grahnen
20 bar
20 bar
Inlägg: 307
Blev medlem: 24 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av Grahnen »

Kanske ända är så att dessa anslutningar på filtret rör sig när motorn rör sig och suger in luft och därför orsakar ryckningar ibland. OBS motorn rör sig mycket i sina motorfästen vid gaspådrag och släpp. Det är nog svårt att se detta när bilen står stilla. Möjligen om man kan lägga i en växel samt backen och släppa upp kopplingen lite så motorn kommer i rörelse när någon annan tittar på om bubblandet ändrar sig? Det borde vara så att slangarna är klamrade tillsammans med motorns rörelse men har inte kolla detta själv. Verkar nästan som man måste byta hela burken komplett?? För att verkligen vara säker på att det blir ok. Vet ej kostnaden? Tror inte att småbubblor verkligen kan orsaka ryckningar men stora kan nog definitivt påverka detta. HELT KLART ska vi som har bilar med dessa motorer hålla koll på detta problem. Kan faktiskt rent av vara ett konstruktionsfel?? Återkommer framöver med kompisens V50 med exakt samma problem. Har förmedlat "våra" diskussioner till honom men han mekar inte själv utan en Volvoverkstad skall försöka fixa detta men med dessa tipps.
C5 III Tourer -12 160 HDi. C3 Pluriel -04, AMI 6 Break -68, Fiat 600 Multipla -56, Alfa Spider -83, Renault 4 -69, Moto Guzzi 850 Le Mans -76, Original 2000 -56.

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Motorn rycker C5 2,0Hdi -07

Inlägg av anjo »

Har nu mekat lite till. Tittade lite extra på filterlocket. Verkar ska dras mot en låsklack för att stängas.
På mitt var det ett glapp på ca 1,5 mm mellan lockets klack o burkens klack. Med en 27 hylsa o spärrskaft
försökte jag dra åt hårdare. Vid åtdragning så får man ihop klackarna men så fort man släpper så fjädrar locket
bak lite. Tyckte dock att avståndet mellan klackarna blev mindre, nu är det ca 0,5 mm.
Har efter detta bara hunnit köra 2 kortare svängar i stan, men hittils ser det bra ut för jag har
ej kännt ett enda ryck. Återkommer när jag kört mer.

anjo

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Motor och drivning"