topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg angående modeller som inte finns i egen kategori.
rovarna
5 bar
5 bar
Inlägg: 58
Blev medlem: 24 dec 2010, 01:25
Medlem i SCK?: Nej

topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg av rovarna »

Är det nån som vet vad ett ca pris är för detta. Är det vanligt att man måste plana eller byta sk sprucken topp på dessa modeller? Bilen går bra annars men avgaser läcker troligtvis ut i vattnet

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8299
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg av cx janne »

mycket jobb motorn måste ur bilen
räkna med 2 dagars jobb
det brukar räcka med byte av packning
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

cnpp
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 jan 2011, 17:56
Medlem i SCK?: Nej

Re: topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg av cnpp »

Fick bytt på min Jumpy, den pissade vatten ur kärlet. Packningen var bränd. Toppen kunde inte planas eftersom ventilerna redan låg i kant med toppen.

Ca 25000 ink moms hos märkesverkstaden
15000 plus moms hos min lokala meck

Fick tillbaka min nolletta igår, nu går den bra igen...peppar peppar.

Motorn behöver inte tas ut.

rovarna
5 bar
5 bar
Inlägg: 58
Blev medlem: 24 dec 2010, 01:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg av rovarna »

Jo det var topppackning på min med. Toppen kunde dem plana o så blev det v-pump o kamremsbyte på samma gåmg o billigt var det inte. En läxa fick jag för att jag inte kollade upp bilen ordentligt innan jag köpte den bara för att det var så kallt ute...... Så för dyr bil i inköp + reparation. Men nu går den bra.

Två prickar över ë
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 jun 2011, 08:16
Medlem i SCK?: Nej

Re: topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg av Två prickar över ë »

Hej!

Har själv tittat på många Jumpy HDi, väldigt sugen på en.

Tyvärr håller toppen/packningen bara runt 19 000 mil, verkar det som - många på blocket har nyss bytt, eller säljes med trasig topp, just kring det miltalet.

Finns det något annat sätt att kolla toppen, vanligt är att kolla om det bubblar i kärlet vid kallstart.

Är ju en bra & snål motor, synd bara med 19 000 mils intervallet på topparna.

Sonny Hansson
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jan 2011, 22:44
Medlem i SCK?: Nej

Re: topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg av Sonny Hansson »

Ett litet tips angående misstänkta toppackningar, min betedde sig som att packningen var gången, det bara sprutade skummat vatten ur expansionskärlet och givetvis höll han bara kvar vatten någon enstaka mil, i mitt fall var det endast vattenpumpen som hade blivit otät och på det viset gav denna symptom, då hade min jumpy gått 26000 mil, har efter nu gått 33000 mil utan problem, mer än lite kontakter som ärgar och att den tills nu inte startar alls utan att tvinga igång den genom att värma upp med motorvärmare först.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg av Lars H »

Sonny Hansson skrev:Ett litet tips angående misstänkta toppackningar, min betedde sig som att packningen var gången, det bara sprutade skummat vatten ur expansionskärlet och givetvis höll han bara kvar vatten någon enstaka mil, i mitt fall var det endast vattenpumpen som hade blivit otät och på det viset gav denna symptom, då hade min jumpy gått 26000 mil, har efter nu gått 33000 mil utan problem, mer än lite kontakter som ärgar och att den tills nu inte startar alls utan att tvinga igång den genom att värma upp med motorvärmare först.
Att den inte startar är troligen bara glödstiften som är slut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

rovarna
5 bar
5 bar
Inlägg: 58
Blev medlem: 24 dec 2010, 01:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg av rovarna »

Två prickar över ë skrev:Hej!

Har själv tittat på många Jumpy HDi, väldigt sugen på en.

Tyvärr håller toppen/packningen bara runt 19 000 mil, verkar det som - många på blocket har nyss bytt, eller säljes med trasig topp, just kring det miltalet.

Finns det något annat sätt att kolla toppen, vanligt är att kolla om det bubblar i kärlet vid kallstart.

Är ju en bra & snål motor, synd bara med 19 000 mils intervallet på topparna.

Man kan lukta det till sig också om det går ut avgaser i kärlet. Samt se om vattnet är klart givetvis samt kolla oljestickan . Oljan ska se klar ut inte grå då är det vatten. O är den svart inte heller bra. Då är oljan bytt långt tillbaka i tiden eller så är den sliten.

Tegheim
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 mar 2012, 19:15
Medlem i SCK?: Nej

Re: topplocks byte jumpy HDi 02

Inlägg av Tegheim »

Öppnade locket på min nyinköpta Jumpy idag, och vattnet va samma gula grumliga färg som expansionskärlet. Får nog ta och byta vatten, såg för j*vligt ut helt enkelt... säkert aldrig bytt.

Skriv svar

Återgå till "Övriga"