Spruckna fjädrar - borde inte verkstan ha upptäckt detta?

C3
Dvine
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 mar 2010, 10:53
Medlem i SCK?: Nej

Spruckna fjädrar - borde inte verkstan ha upptäckt detta?

Inlägg av Dvine »

Hej

Jag har en Citroen C3 1,6 2003 som rullat endast 6300 mil och som jag var på service med hos en auktoriserad Citroen verkstad. De gick igenom bilen och gjorde det gamla vanliga service arbetet. Tre veckor senare var det dags att åka till Bilprovningen där man konstaterade att båda fjädrar fram var spruckna! Åkte tillbaka till verkstan som sa att det är ett vanligt problem hos C3. Min fråga är ju då varför de inte kollar sånt vid den årliga servicen om det nu är ett sånt vanligt problem? Tycker ni att jag borde klaga?
Till råga på allt fick jag en offert på byte av dessa fjädrar till det facila priset av 6080 kr!! Tog bilen illa kvickt till Mekonomen där man gjorde samma arbete för 3100 kr....

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2492
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Spruckna fjädrar - borde inte verkstan ha upptäckt detta

Inlägg av cau »

Det gjorde du ju;
alltså klagade, det klagomålet
hade kostat dig drygt 6000:-.
:lol:

macjake
10 bar
10 bar
Inlägg: 161
Blev medlem: 28 aug 2009, 19:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Spruckna fjädrar - borde inte verkstan ha upptäckt detta

Inlägg av macjake »

Hände mig också :( Båda fjädrar fick bytas för dryga 4000 kr.
Citroen C4 2,0 -06 Silver
Conventional oils vs. Synthetic oils isn't about which is "better"; it's about which lasts longer, in relation to cost.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Spruckna fjädrar - borde inte verkstan ha upptäckt detta

Inlägg av attraction »

Alltså INTE BARA tyska bilar som är drabbade av fjädrar som går av. :shock:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Phaser
20 bar
20 bar
Inlägg: 208
Blev medlem: 20 jun 2007, 09:22
Medlem i SCK?: Nej

Re: Spruckna fjädrar - borde inte verkstan ha upptäckt detta

Inlägg av Phaser »

Detta är ett vanligt fel då dessa fjädrar är för klena...
Att verkstäder fuskar är mer en regel än ett undantag så du får väl "tacka" dem tillbaka genom att aldrig gå dit igen!
Du hade ändå tur i oturen eftersom att felet upptäcktes innan de gick av!
Då skruvar fjädrarna ner sig och skär sönder däcken och har man otur sker detta i hög fart!
HDi har kraftigare fjädrar men de passar inte och Citroen har inga som är bättre,..däremot är priset på dem lågt.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5476
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Spruckna fjädrar - borde inte verkstan ha upptäckt detta

Inlägg av Anders H »

Och det finns en sats med en tvådelad plåttratt som sätts fast nedanför fjädern för att förhindra elände om den skulle gå av, billig är den med.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Spruckna fjädrar - borde inte verkstan ha upptäckt detta

Inlägg av attraction »

Mycket märkligt att en märkesverkstad vid en service före en besiktning missar att påpeka ett fel som de skulle kunna tjäna pengar på, i synnerhet som det tydligen är ett typfel.
Finns det någon "recall" på fjädrar?
Även om du inte ägt bilen sedan den var ny, om det finns en recall, så borde man rutinmässigt ha kollat och meddelat dig.

Själv har jag en O-Citroen, köpt hos Citroenhandlaren m m på Smista Allé i Kungens Kurva, en demobil med på 70 mil på vägmätaren vid förvärvet.
Där fanns en recall på bl a kullederna i framvagnen, vars dammskydd inte tillfredsställande står emot vårt klimat, som färför kunde medföra ökat slitage och på sikt för tidig separation.
På den bilens klubbmärkesforum fick jag veta om denna recall, och några andra diton.

Vad jag i ditt ställe skulle ha gjort är att begära ersättning för återbesöket hos ASB och de med detta förenade merkostnaderna.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Skriv svar

Återgå till "C3 - Allmänna frågor"