Byta positionsljus fram?

Allmänna frågor om C8.
Skriv svar
zwampen
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 okt 2006, 08:49
Medlem i SCK?: Nej

Byta positionsljus fram?

Inlägg av zwampen »

Efter ett besök på den lokala verkstaden där jag frågade hur man går tillväga vid byte av den lille w5w lampan som sitter i lyktan var verkaren och jag överens om att det verkar som demontage av insatsen är den väg som är möjlig :?: Finns det någon som känner till ett enklare sätt? då det är mycket att skruva bort för att komma åt detta!!! Sanslöst om detta stämmer.

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av Daniel L »

Absolut inte nödvändigt! Bara stick in növen å dra ut lamphållaren ur lycktan, sen när du sätter i nya lampan har du parkeringen på och tittar in i lycktan där lampan ska sitta så ser du när du är rätt. lycka till!
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

zwampen
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 okt 2006, 08:49
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av zwampen »

Gäller denna instruktion en 03a med Xenon? ballasten är inbyggd i strålkastaren på denna årsmodell och av din instruktion så är det den som gäller för byte av D1S lampan som man kommer åt skapligt men positionsljuset snett utåt vänster är i princip omöjligt att byta, skall prova att stoppa ner familjens åttaåring...

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av Daniel L »

Jag har iof inte xenon, men problemet är ju att även om du tar loss lycktan är öppningen i lycktan inte så stor, de ä de som jag tycker är trångt, en annan sak som jag kommer på är att jag brukar stå i bilen ricktning, alltså vid framhjulen med näsan pekandes mot bilens front. hoppas du lyckas
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

Familjebil
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 nov 2008, 08:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av Familjebil »

Tänkte ställa fråga i samma ämne, men tråden var redan igång. Jag behöver byta på vänster sida. Om jag tolkar det rätt, tar man bort locket till halvljuset och att man därefter kan komma åt positionsljuset.

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av Daniel L »

yes box! man kan även använda en sminkspegel eller liknande för att se bättre eftersom de är lite svårt att se, om du inte går på känn.
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

mbaker
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 aug 2009, 09:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av mbaker »

Hej,

Nu har jag iofs inte behövt ge mig på detta på min C8 ännu, men bara en stillsam fråga eftersom det verkar vara lite olika uppfattning här i tråden (om hur lätt eller svårt det är att byta positionsljus), skriver "Daniel L" möjligen om en Xantia (eftersom det står det i din "footer", medan ni andra pratar om C8? Borde ju kunna skilja en del med olika karossform, även om det är bilar från samma tillverkare.... :-)
Mvh. - Mr. B
========================
C8 2,2 HDi Exclusive 2003

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av Daniel L »

nädå jag har en c8 också :wink:
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

mbaker
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 aug 2009, 09:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av mbaker »

Jaha. Så var det dags att byta denna förb..e glödlampa. Jag får inte in "näven" tillräckligt långt, det är omöjligt att se, med eller utan spegel (särksilt med en näve i vägen :-) ), och jag skär mig på vassa detaljer på kanten där det runda locket satt. och jag har inte ens en särskilt stor näve .. Besiktning på torsdag morgon , nån som har några tips. ?
Mvh. - Mr. B
========================
C8 2,2 HDi Exclusive 2003

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av Göran W »

Be "ma Baker" om hjälp? :wink: Eller någon betydligt yngre i bekantskapskretsen!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

zwampen
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 okt 2006, 08:49
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta positionsljus fram?

Inlägg av zwampen »

Har lyckats få till lite snits på detta nu efter ett antal byten. Med xenon har jag plockat ur halvljuslampan först sedan drar jag försiktigt i hållaren för positinsljuset och lirkar loss det. Härefter är det "bara" att montera tillbaka, lite lurigt att hitta rätt med positionsljushållaren och ett byte till diodlampa kan inte rekommenderas då dessa gått sönder väldigt fort och trillar ur hållaren när man lirkar ut den... Men man får göra det på känn och använda djupandning för att behålla lugnet.

Skriv svar

Återgå till "C8 - Allmänna frågor"