Luftfädringen sänker sig vid upplåsning.

"En helt ny sorts Break."
Zittran
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mar 2017, 21:55
Medlem i SCK?: Nej

Luftfädringen sänker sig vid upplåsning.

Inlägg av Zittran »

Tja

Nu håller min luftfjädring på och jävlas lite.
Ibland håller den sig i 3-4 dagar utan att sjunka ihop. Sedan så kan det ibland gå 5 minuter från att den är avstängd tills den har sjunkit.
Märkte senast att när jag låste upp bilen så ville inte kompressorn starta. Utan den släpper ur luften ur systemet.
Men kör jag kompressorn med knappen i bakluckan så den blir höjd och åker iväg så håller fjädringen som den ska utan problem.

Kan luften läcka ut genom kompressorn när den inte klickar igång. Att den öppnar ventilen för påfyllning men att den ej går igång och systemet töms?

tursten
40 bar
40 bar
Inlägg: 485
Blev medlem: 22 maj 2012, 22:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Luftfädringen sänker sig vid upplåsning.

Inlägg av tursten »

Hej!

Jag har haft problem med att kompressorn ej automatiskt startade när jag skulle köra.Jag fick då ett felmeddelande på display och tänd servicelampa.Jag märkte inte av någon sänkning av bilen. Efter en dag så startade kompressorn som vanligt. Vid avläsning av felkod stod det att orsaken var relä till luftfjädring. Enligt min Citroenverkstad så kan det även betyda låg batterispänning.
Om det inte är något elektriskt fel så har jag förstått är det ganska vanligt med läckage i luftbälgarna.

Zittran
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mar 2017, 21:55
Medlem i SCK?: Nej

Re: Luftfädringen sänker sig vid upplåsning.

Inlägg av Zittran »

Problemet fortsätter.

Den har fortsatt att sänka sig ibland helt. Tog isär och kollade kontakterna till kompressorn. Såg ok ut. Kollade kontakterna till 2svarta givare vid bakaxeln. Såg ok ut. Helt torra. Drog på elektronikrengöring.

Åkte till Sigtuna 2mil bort. Allt fint.
Parkerade och låste. Bilen sänkte sig. Höjde sedan med knappen i bakluckan. Kunde köra 300meter innan den var helt sänkt igen. Gick sedan ej att höja. Piper bara när jag försöker höja. Vart sitter ventilen för övertryck i systemet? Vet ej om den kan hänga sig så att luften åker åker ut.

Fick åka hem i snigelfart. Sedan när jag backar in i garaget så kickar kompressorn igång och höjer bilen. Har ej sjunkit sedan dess.
Har sprejat såpvatten på dämparna. Ser inget luftläckage alls på dessa. Ej heller torrspruckna eller liknande.

Får inga felmeddelanden. Kanske dags att skaffa lexia och se om den har lagt några felkoder.

Zittran
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mar 2017, 21:55
Medlem i SCK?: Nej

Re: Luftfädringen sänker sig vid upplåsning.

Inlägg av Zittran »

Nu har den vart inne på felsökning då jag ej hittade felet själv. Läckage i den ena luftbälgen. Så nu bör det gå på garantin. Svar kommer nog under veckan.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Picasso"