Ärg i Motorbox C4 Sara Picasso.

"En helt ny sorts Break."
Xante
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 okt 2016, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: V-G Mark

Ärg i Motorbox C4 Sara Picasso.

Inlägg av Xante »

Hej gött folk.

Vi innehar en Xsara Picasso 02, 15200 mil, den har sin historia.
Boxen paja (ärg som kapat stift) i N mitt i vintern, tog hem bilen, som fick vila i 3 år reparation skulle kosta 12-17000 :- Ny box å kablage.
Så kom det en dag när jag letade eft något, och så ramla boxen ner som legat på hyllan.
Mja ? det var visst några stift på den som ärgat av i undre raden i en av 3 kontakter. oj där va den ju !!!
Skruva av locket å börja bearbeta latexen mellan kort och boxen, efter någon timmas grävande, å si så släppte gojan kortet från boxbotten.
Vad göra hmmm, jo det blev 2 st kablar som löddes fast, sedan stängdes boxen åter.
Fick hjälp av min gode vapen dragare (pga jag har KOL sedan en tid, orken är tyvärr borta)
Batteri laddades, och till boxen kopplades de trasiga kablarna bakom kontaktstycket, monterade boxen. Problemet till var att den ena av kontakterna saknade spännhuv
Satte i nyckeln å provstarta !!! Jo ja jaja ? tydligen var jag färgblind när jag lödde kablarna i boxen, skiftade kablarna.
Påen igen 3 varv å si den buuumma gör göt eft 3 års vila. Pris rep material max 10:-.
(Nya framfjädrar ock bromsbackar bak och klossar fram, samt satte på drag med trailer safe. En OBD inköptes.

Sedan kom något som vi varit hos märkesverkstaden några ggr tidigare.
Tomgång å segdragning vart problemet ? Motorlampa tändes ofta innan boxen pajadse.

Det visade sej att Lambdan bak var kass, bytte båda även främre. Opps det var en helt ny maskin detta. (Byt lambder eft 10 år el 10 000mil rek)
Hela kalaset "inkl fyllning av ACn" kosta med lite tur nog tot ca 10 000:-

Detta fick la bli väl ja, har i dag en 15 år ung kanon bil... //k

Återgå till "C4 - Picasso"