Markfrigång
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 11 aug 2013, 12:20
- Medlem i SCK?: Nej
Markfrigång
Halloj!
Jag har en C4 Picasso -08 en trevlig HDi med alla franska finesser och icke finesser (man är härdad efter ha haft BX, XM och Xantia). Men nu undrar jag efter ha kört en del med bilen om jag har fått en low rider, för jag kommer inte helskinnad över farthinder (ex de fina farthindren på E4 Essingeleden) eller större försänkningar i vägen (inte hål), jag slår i underredet varenda gång, så nu sist fick verkstaden sätta fast skrapskyddet under motorn med buntband och några andra innovativa lösningar för att få fast skyddet igen, det är ingen Exclusive med luftfjädring och den gick igenom besiktningen, och den är ganska stötig i körningen så stötdämpare/fjädring borde vara ok, någon annan som har råkat ut för detta?
Jag har en C4 Picasso -08 en trevlig HDi med alla franska finesser och icke finesser (man är härdad efter ha haft BX, XM och Xantia). Men nu undrar jag efter ha kört en del med bilen om jag har fått en low rider, för jag kommer inte helskinnad över farthinder (ex de fina farthindren på E4 Essingeleden) eller större försänkningar i vägen (inte hål), jag slår i underredet varenda gång, så nu sist fick verkstaden sätta fast skrapskyddet under motorn med buntband och några andra innovativa lösningar för att få fast skyddet igen, det är ingen Exclusive med luftfjädring och den gick igenom besiktningen, och den är ganska stötig i körningen så stötdämpare/fjädring borde vara ok, någon annan som har råkat ut för detta?
-
- 40 bar
- Inlägg: 485
- Blev medlem: 22 maj 2012, 22:48
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Markfrigång
Hej!
Jag har en C4 GP, och kör en hel del på Essingeleden över de fartbulor som sats upp. Jag håller en hastighet av 60 - 70 km/h över gubben, och märker inget annat än att bilen guppar till. (ingen markkontakt). Jag har även av misstag passerat ett gupp i 80 km/h. Ej heller då fick jag någon markkänning med underredet.Min bil har luftfjädring men det är endast på bakhjulen.
Jag har en C4 GP, och kör en hel del på Essingeleden över de fartbulor som sats upp. Jag håller en hastighet av 60 - 70 km/h över gubben, och märker inget annat än att bilen guppar till. (ingen markkontakt). Jag har även av misstag passerat ett gupp i 80 km/h. Ej heller då fick jag någon markkänning med underredet.Min bil har luftfjädring men det är endast på bakhjulen.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Markfrigång
Hur låg är den då? Har du en bild? Inget som hänger löst och för lågt under bilen?Punisher skrev: ↑28 jun 2017, 14:49Halloj!
Jag har en C4 Picasso -08 en trevlig HDi med alla franska finesser och icke finesser (man är härdad efter ha haft BX, XM och Xantia). Men nu undrar jag efter ha kört en del med bilen om jag har fått en low rider, för jag kommer inte helskinnad över farthinder (ex de fina farthindren på E4 Essingeleden) eller större försänkningar i vägen (inte hål), jag slår i underredet varenda gång, så nu sist fick verkstaden sätta fast skrapskyddet under motorn med buntband och några andra innovativa lösningar för att få fast skyddet igen, det är ingen Exclusive med luftfjädring och den gick igenom besiktningen, och den är ganska stötig i körningen så stötdämpare/fjädring borde vara ok, någon annan som har råkat ut för detta?
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5169
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: Markfrigång
Eller är det en fjäder som gått av?
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6412
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Markfrigång
Vad tycker gubben om sådant beteende, vad märker han?Jag håller en hastighet av 60 - 70 km/h över gubben, och märker inget annat än att bilen guppar till
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 11 aug 2013, 12:20
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Markfrigång
Ställde mig bredvid kollegans C4 GP och vi har samma markfrigång, märkligt. Nope, inget som hänger löst under bilen utan det är skyddsplasten som tar i guppen.soso skrev: ↑29 jun 2017, 01:23Hur låg är den då? Har du en bild? Inget som hänger löst och för lågt under bilen?Punisher skrev: ↑28 jun 2017, 14:49Halloj!
Jag har en C4 Picasso -08 en trevlig HDi med alla franska finesser och icke finesser (man är härdad efter ha haft BX, XM och Xantia). Men nu undrar jag efter ha kört en del med bilen om jag har fått en low rider, för jag kommer inte helskinnad över farthinder (ex de fina farthindren på E4 Essingeleden) eller större försänkningar i vägen (inte hål), jag slår i underredet varenda gång, så nu sist fick verkstaden sätta fast skrapskyddet under motorn med buntband och några andra innovativa lösningar för att få fast skyddet igen, det är ingen Exclusive med luftfjädring och den gick igenom besiktningen, och den är ganska stötig i körningen så stötdämpare/fjädring borde vara ok, någon annan som har råkat ut för detta?
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 11 aug 2013, 12:20
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Markfrigång
Bad verkstaden kolla detta när de bytte turbon igår och de hittar inga fjädrar som är av eller skadade.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 27 okt 2016, 16:38
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: V-G Mark
Re: Markfrigång
Det är tänker jag att fjädrarna inte är lika progressiva längre iaf, kosta på dej några nya från Värmland el Bulgariska även de från näthandeln.
( Den du kolla med var kanske även den på g ner i källaren ) //k
( Den du kolla med var kanske även den på g ner i källaren ) //k
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Markfrigång
Om höjden är rätt så borde det vara stötdämparna som är kass.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 27 okt 2016, 16:38
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: V-G Mark
Re: Markfrigång
Det ligger mycket sant i det G.
" jag tänkte inte på det, har bott 25 år Wirsan nu" att gator o vägar i storstäder sliter över 60% mer än på wirsan.
Som sig anstår om auton rullat några mil +15000, så är det stötdämparna i combo med utmattade fjädrar ( original håller väll god komfort en tid efter garantin nått bäst före, så säger konstruktörsmanualen hos en tillverkare på Hisingen iaf )...
Sånt är värt att tänka på när man ska investera i begagnat, är auton från Wirsan eller byn resp antal mil m.m.
//k
" jag tänkte inte på det, har bott 25 år Wirsan nu" att gator o vägar i storstäder sliter över 60% mer än på wirsan.
Som sig anstår om auton rullat några mil +15000, så är det stötdämparna i combo med utmattade fjädrar ( original håller väll god komfort en tid efter garantin nått bäst före, så säger konstruktörsmanualen hos en tillverkare på Hisingen iaf )...
Sånt är värt att tänka på när man ska investera i begagnat, är auton från Wirsan eller byn resp antal mil m.m.
//k
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 11 aug 2013, 12:20
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Markfrigång
Problem löst, det är de fast monterade stänkskydden fram som slår i marken i guppen.