Markfrigång

"En helt ny sorts Break."
Skriv svar
Punisher
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 aug 2013, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Markfrigång

Inlägg av Punisher »

Halloj!

Jag har en C4 Picasso -08 en trevlig HDi med alla franska finesser och icke finesser (man är härdad efter ha haft BX, XM och Xantia). Men nu undrar jag efter ha kört en del med bilen om jag har fått en low rider, för jag kommer inte helskinnad över farthinder (ex de fina farthindren på E4 Essingeleden) eller större försänkningar i vägen (inte hål), jag slår i underredet varenda gång, så nu sist fick verkstaden sätta fast skrapskyddet under motorn med buntband och några andra innovativa lösningar för att få fast skyddet igen, det är ingen Exclusive med luftfjädring och den gick igenom besiktningen, och den är ganska stötig i körningen så stötdämpare/fjädring borde vara ok, någon annan som har råkat ut för detta? :?:

tursten
40 bar
40 bar
Inlägg: 485
Blev medlem: 22 maj 2012, 22:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Markfrigång

Inlägg av tursten »

Hej!
Jag har en C4 GP, och kör en hel del på Essingeleden över de fartbulor som sats upp. Jag håller en hastighet av 60 - 70 km/h över gubben, och märker inget annat än att bilen guppar till. (ingen markkontakt). Jag har även av misstag passerat ett gupp i 80 km/h. Ej heller då fick jag någon markkänning med underredet.Min bil har luftfjädring men det är endast på bakhjulen.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Markfrigång

Inlägg av soso »

Punisher skrev:
28 jun 2017, 14:49
Halloj!

Jag har en C4 Picasso -08 en trevlig HDi med alla franska finesser och icke finesser (man är härdad efter ha haft BX, XM och Xantia). Men nu undrar jag efter ha kört en del med bilen om jag har fått en low rider, för jag kommer inte helskinnad över farthinder (ex de fina farthindren på E4 Essingeleden) eller större försänkningar i vägen (inte hål), jag slår i underredet varenda gång, så nu sist fick verkstaden sätta fast skrapskyddet under motorn med buntband och några andra innovativa lösningar för att få fast skyddet igen, det är ingen Exclusive med luftfjädring och den gick igenom besiktningen, och den är ganska stötig i körningen så stötdämpare/fjädring borde vara ok, någon annan som har råkat ut för detta? :?:
Hur låg är den då? Har du en bild? Inget som hänger löst och för lågt under bilen?

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5169
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Markfrigång

Inlägg av Rover_Micke »

Eller är det en fjäder som gått av?
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6412
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Markfrigång

Inlägg av LeifHj »

Jag håller en hastighet av 60 - 70 km/h över gubben, och märker inget annat än att bilen guppar till
Vad tycker gubben om sådant beteende, vad märker han? :D
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Punisher
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 aug 2013, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Markfrigång

Inlägg av Punisher »

soso skrev:
29 jun 2017, 01:23
Punisher skrev:
28 jun 2017, 14:49
Halloj!

Jag har en C4 Picasso -08 en trevlig HDi med alla franska finesser och icke finesser (man är härdad efter ha haft BX, XM och Xantia). Men nu undrar jag efter ha kört en del med bilen om jag har fått en low rider, för jag kommer inte helskinnad över farthinder (ex de fina farthindren på E4 Essingeleden) eller större försänkningar i vägen (inte hål), jag slår i underredet varenda gång, så nu sist fick verkstaden sätta fast skrapskyddet under motorn med buntband och några andra innovativa lösningar för att få fast skyddet igen, det är ingen Exclusive med luftfjädring och den gick igenom besiktningen, och den är ganska stötig i körningen så stötdämpare/fjädring borde vara ok, någon annan som har råkat ut för detta? :?:
Hur låg är den då? Har du en bild? Inget som hänger löst och för lågt under bilen?
Ställde mig bredvid kollegans C4 GP och vi har samma markfrigång, märkligt. Nope, inget som hänger löst under bilen utan det är skyddsplasten som tar i guppen.

Punisher
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 aug 2013, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Markfrigång

Inlägg av Punisher »

Rover_Micke skrev:
29 jun 2017, 05:03
Eller är det en fjäder som gått av?
Bad verkstaden kolla detta när de bytte turbon igår och de hittar inga fjädrar som är av eller skadade.

Xante
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 okt 2016, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: V-G Mark

Re: Markfrigång

Inlägg av Xante »

Det är tänker jag att fjädrarna inte är lika progressiva längre iaf, kosta på dej några nya från Värmland el Bulgariska även de från näthandeln.
( Den du kolla med var kanske även den på g ner i källaren ) //k

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Markfrigång

Inlägg av Göran W »

Om höjden är rätt så borde det vara stötdämparna som är kass.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Xante
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 okt 2016, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: V-G Mark

Re: Markfrigång

Inlägg av Xante »

Det ligger mycket sant i det G.
" jag tänkte inte på det, har bott 25 år Wirsan nu" att gator o vägar i storstäder sliter över 60% mer än på wirsan.
Som sig anstår om auton rullat några mil +15000, så är det stötdämparna i combo med utmattade fjädrar ( original håller väll god komfort en tid efter garantin nått bäst före, så säger konstruktörsmanualen hos en tillverkare på Hisingen iaf )...
Sånt är värt att tänka på när man ska investera i begagnat, är auton från Wirsan eller byn resp antal mil m.m.
//k

Punisher
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 aug 2013, 12:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Markfrigång

Inlägg av Punisher »

Problem löst, det är de fast monterade stänkskydden fram som slår i marken i guppen. :D

Skriv svar

Återgå till "C4 - Picasso"