Irritationsmoment hos min nya C4GP

"En helt ny sorts Break."
Användarvisningsbild
lljungberg
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inläggav lljungberg » 07 dec 2017, 05:27

Stötte på ytterligare en hål-i-huvet finess hos bilen.

Häromdan var det ljust ute (straxt innan 9 på "morgonen") och dimmigt som tusan. Kom ifatt en traktor som jag knappt såg och kom på att det nog skulle vara en bra idé att slå på dimbakljusen.

Nu kom överraskningen; det gick inte att slå på dimbakljusen utan att först slå på halvljuset manuellt! Ock givetvis går det inte att slå på halvljuset utan att bilfan tror att det är natt ute och sänker instrumentbelysningen (bakgrundsbelysningen på bildskärmen) till nattläge. Kontentan är att vid dimma dagtid så får man välja, antingen kan man själv se instrumenten, eller så får bakomvarande en chans att se en.

Jag undrar vad det är för ¤%&/ som designat detta. Uppenbarligen inte någon som inte läst en grundkurs i människa-maskin-interaktion.
Funkar inte dimljusen med parkeringsljus bara? Så är det i min C5.
"Hälsningar Lasse, äntligen gashydraulik igen! C5 Break 200hk."

Lars H
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav Lars H » 07 dec 2017, 06:58

Stötte på ytterligare en hål-i-huvet finess hos bilen.

Häromdan var det ljust ute (straxt innan 9 på "morgonen") och dimmigt som tusan. Kom ifatt en traktor som jag knappt såg och kom på att det nog skulle vara en bra idé att slå på dimbakljusen.

Nu kom överraskningen; det gick inte att slå på dimbakljusen utan att först slå på halvljuset manuellt! Ock givetvis går det inte att slå på halvljuset utan att bilfan tror att det är natt ute och sänker instrumentbelysningen (bakgrundsbelysningen på bildskärmen) till nattläge. Kontentan är att vid dimma dagtid så får man välja, antingen kan man själv se instrumenten, eller så får bakomvarande en chans att se en.

Jag undrar vad det är för ¤%&/ som designat detta. Uppenbarligen inte någon som inte läst en grundkurs i människa-maskin-interaktion.
Jo annars blir bilen olaglig.... men med parkeringen påslagen så dimmras intrumentbelysningen ned.
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13

mjoelner
40 bar
40 bar
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav mjoelner » 07 dec 2017, 12:28

De är möjligt att det är så med dimljusen, men jag pratar om dimbakljusen. På samtliga mina andra bilar har dom gått att slå på tillsammans med halvljuset påslaget. Om det funkat med halvljuset avslaget vet jag inte. Fast problemet här är ju egentligen den korkade utformningen av instrumenteringens belysning och dess interaktion bilens yttre belysning.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16, C4 1.6 eHdi '14, XM S1 V6-24V '92. Kan tänka mig byta XM:en mot nåt intressant :)
Söker en XM S2 V6 Aut m. drag (helst en Break) i fint skick!

Återgå till "C4 - Picasso"