Byta spindelled

"En helt ny sorts Break."
Lars H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: UMEÅ

Byta spindelled

Inläggav Lars H » 02 mar 2017, 21:40

Dags för första framvagnsfixet.
Spindelled VF gick ej genom på besiktningen.
Har bytt på CX BX XM Xantia C5
Men den här ser lite annorlunda ut. Vet inte riktigt hur låsningen mot hjulspindeln går till?
Tips mottages tacksamtBildBild
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Lars H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: UMEÅ

Re: Byta spindelled

Inläggav Lars H » 12 mar 2017, 20:44

Eftersom ingen svarat så ska jag förtydliga frågan.
Det kan väl ändå inte vara så att bara min bil dödat en spindelled?
Det är ju en ganska smal kant på leden och är det meningen att man ska slå in kanten i motsvarande urgröpning i hjulspindeln på samma sätt som C5 mfl efter att man dragit fast den. Eller ska leden bara limmas (gänglåsning) på denna?
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 4263
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Byta spindelled

Inläggav Anders H » 12 mar 2017, 21:20

Har bytt en dylik på en Peugeot och vill minnas att det är ett kantknack som gäller. Enklast är väl att titta efter innan demontering. Vill också minnas svårigheten att hitta den stora hylsan i långt utförande som behövs.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

Lars H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: UMEÅ

Re: Byta spindelled

Inläggav Lars H » 13 mar 2017, 21:28

Tack!
Jag har passande ringnyckel med tillhörande järnrör 1,5 m borde funka (i teorin).
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2177
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Byta spindelled

Inläggav MAN » 14 mar 2017, 08:01

Jag köpte en kort hylsa på Biltema som jag satte upp i svarven och stack av . Sedan svarvade jag en rörstump , därefter svetsade jag ihop hylsan med rörstumpen så hade jag en tillräckligt lång hylsa .
Jag tror att det kan vara svårt med en lång ringnyckel , det är lätt att den vrider sig möjligen o du skruvar fast den medhjälp av spindelleden. Bäst är hylsa och mutterdragare .

Misland
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 jan 2016, 15:34
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta spindelled

Inläggav Misland » 15 mar 2017, 20:34

Undrar om det inte följde med ny plåtbit som man knackar till om jag inte minns fel. Jag skruvade loss hela spindeln, satte själva spindeleden i skruvstycket och drog runt med en stor fet skiftnyckel. Funkade skitbra, har bytt på båda sidorna, var rätt enkelt. Kruxet är väl mest att få loss styrleden utan styrledsavdragare eller vad det heter, men det går. Lossa oket, häng upp det, lossa krängningshämmare, styrled, centrumbulten och det 2 bultarna till fjäderbenet. Fäll ut spindeln, lossa först mutter till spindelleden och knacka sen loss den, klart, nu är allt löst. Bultarna till fjäderbenet var inte excentriska så man ändrade inte hjulinställningarna vad jag kunde förstå, men man rekommenderar ju ändå en hjulinställning när man skruvat i framvagnen. Har du inte nya däck kan du ju chansa och se om du märker att den sliter däck eller drar snett när du bytt leden.
Citroen C4 Grand Picasso, 2,0i 06:a

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2177
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Byta spindelled

Inläggav MAN » 16 mar 2017, 07:50

Fördelen med att ha en lång hylsa och mutterdragare är att det går mycket fortare att byta spindelleden . Varför envisas alla amatörer med att använda styrledsavdragare ? Värdelös ! Jag har alltid använt en stor hammare , med ett slag på rätt ställe så släpper styrleden /spindelleden utan problem .

T2
40 bar
40 bar
Inlägg: 406
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Riala-Ledinge

Re: Byta spindelled

Inläggav T2 » 16 mar 2017, 16:30

Stor hammare är ett underskattat verktyg! :mrgreen:

Jag har bytt några gängade spindelleder, det var ett tag sen nu, men jag har inget minne av att det var något som var knepigt. Jag lossar oftast hela styrspindeln och sätter fast nånstans, sen hylsa och hävstång. Det är nog snart dags första gången på min C4, tycker det klonkar rätt bra när man åker.
Bild sär skruvare Bild
Jag saknar mina CX -ar ... :(

Lars H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: UMEÅ

Byta spindelled

Inläggav Lars H » 20 mar 2017, 20:42

Jaha det här gick ju inte som tänkt riktigt. Visade sig att min modell med stor rörtång inte fungerade på C4 då undre bärarmen har en ogynnsam vinkel.
Fick ta loss hela spindeln.
Bild
Då är det ju en baggis att lossa leden.
När jag lyfte bilen från marken så kommer man ju i ett läge där framhjulet på motstående sida gärna vill hasa lite mot den lyfta sidan. Det kom ett distinkt klonk från området runt hjulspindeln i detta läge.
Kunde provoceras fram hur lätt som helst.
Visade sig att den spindelleden som bilprovningen anmärkt på var den bättre....
Riktigt riktigt illa då bilprovningens anmärkt på den jag bytte som var rätt dålig också.

Ny beställd!
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13


Återgå till "C4 - Picasso"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster