Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Allmänna frågor om C6.
Skriv svar
dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av dj-rogga »

Har bara haft äldre Citroëner så som DS - CX - BX - 2cv - XM och nu är jag sugen på en C6. Men den dyra diesel V6:an vet jag inte om jag vill ha,dyr skatt....har kollat lite och det finns en 2,2 liters diesel också....men den tycks vara obefintlig här i landet.....varför?
Bensin motorer...är det bara V6:or som finns....?
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17290
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av Göran W »

Fram t.o.m. 2009 var 2,7 HDi, ca 204hkr diesel v6 den vanligaste. Därefter kom 3,0 HDi, 240hkr, diesel v6. Den har lägre skatt och förbrukning men oftast ett betydligt högre inköpspris. 2,2 HDi, ca 200hkr fyrcylindrig, har väl funnits nästan hela tiden. Bensin 3,0 v6, 210hkr likaså och det är nog den enda bensinaren i Sverige.

Att jag skriver "ca" hkr beror på att man ser många olika uppgifter i annonser och ofta sammanblandningar.

Tror att de flesta är överens om att 3,0 HDi, v6 diesel är den bästa motorn.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av Lars I »

Det tillverkades totalt drygt 22 000 C6 2006-2012 och i Sverige såldes bara 2,7 HDi samt 3,0 bensin när modellen kom hit. Inte så många av dem heller. Fler har importerats genom åren, både 2,7 HDi och 3,0 V6 bensin. Det fanns aldrig något annat bensinmotoralternativ och man slutade tillverka 3,0 V6 2008 eller 2009.

2006-2008 fanns också 2,2 HDi manuell, de såldes aldrig här men ett mindre antal har importerats till Sverige. 2009-2010 fanns 2,2 HDi automat i stället, men där tillverkades endast något över 300 st totalt. Såldes inte heller här men det finns några ytterst få bilar som hittat hit. Så att de är nästan obefintliga i landet beror på att de är nästan obefintliga i resten av världen med. Fanns alltså inte alls hela tiden. I C6 var effektsiffran alltid 173 hk.

2010 kom den omtalade 3,0 V6 HDi och de sista årsmodellerna 2011-2012 var det det enda motoralternativet.
/lassenisse

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av Gelgamesh »

Glöm inte att den "viktiga" funktionen Amvar bara finns på V6-modellerna. Personligen hade jag nog satsat på en bensinsexa i dagens läge. Bortsett från tändspolarna tycks denna motor vara idiotsäker och befriad från allt dieseljox. Och med prisskillnaden lär det aldrig gå att få ekonomi i dieseln ändå, om man inte kör mängder med stadskörning per år. Jag som lantis har fått min jätte-Mercedes med bensin-V8:a att tangera C6-diesel´n i förbrukning, och sambons C5:a med samma motorn gick alltid med god marginal under litern.

Känns som att man kan applicera husbilstänk a´la vad en säljare klargjorde för ett antal år sedan när jag var som mest dieseltokig. Jag sökte en gammal husbil men ville ha tag på dieselalternativet. Han ville argumentera för sin supertrötta Fiat-bensinare. När han la fram det som att "jovisst, men dieslarna kostar runt 50-70.000kr mer, och hur många mil kör du egentligen? Insåg förstås det logiska i hans resonemang. Sen köpte jag ändå en ombyggd turistbuss som förstås är dieseldriven och dessutom drar dubbelt så mycket som den lilla bensin-husbilen. Moralen kan sägas vara att man använda hjärnan eller magkänslan. Jag vet inte hur jag valde riktigt, men givetvis skulle jag vilja ha 3.0HDI för att jag gillar den. Men rationellt vore nog att köpa en välvårdad bensinare och få finare bil för mindre pengar. Vilken som sen är "osäljbar" om några år vete gudarna. Igår var etanol "grejen", idag är dieseln lite sedd på med hårda ögon, och ingen av C6:orna är eldriven...

Ähh. En C6 köper man med hjärtat. Inte hjärnan.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
WebmasterJohan
Site Admin
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 apr 2009, 16:14
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av WebmasterJohan »

Jag kommer om inte allt för lång tid sälja min 2.2 Exclusive. Frågan är hur mycket du vill "göra själv" eller vänta på att jag gör det först?
En svart kärra med ljus läderinredning och ALL utrustning utom Lounge-baksätet (elektriskt justerbart baksäte). Men å andra sidan går det att fälla mitt säte helt om man vill lasta något, det går inte på Lounge.

Tacklucka med, lite udda.

Sen har jag gjort en del väldigt krångliga jobb på bilen med, t.ex. köpt en flong ny turbo (16.900kr) och monterat ihop med kamremsbytet = maskinen går verkligen bra och dra relativt lite. Skatten är lägre på 2.2 än alla andra, jag tycker personligen att 175 hk räcker men man får dras med en manuell 6-växlad låda.

Priset kanske landar på omkring 70-75 om jag gör iordning allt jag tycker jag måste innan den ska säljas. Men det innefattar även att jag tänte köra den fram till vårkanten. Ska vi göra en snabbare affär måste jag tänka på alternativa fordon eftersom jag brukskör C6'an, inget "jäkla" utställningsexemplar alltså :wink:
/Mvh, Johan

Användarvisningsbild
WebmasterJohan
Site Admin
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 apr 2009, 16:14
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av WebmasterJohan »

Jag betalar 4690 kr i skatt...
/Mvh, Johan

dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av dj-rogga »

Vågar man köpa en billig C6:a...... Tänkte på ett par som finns på blocket nu. En för 37.500:- och en för 50.000:-
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av LeifHj »

Vågar man köpa en billig C6:a...... Tänkte på ett par som finns på blocket nu. En för 37.500:- och en för 50.000:-
Bra fråga!
Den dyraste Citroënen jag har haft betalade jag 35000 för, en XM V6 manuell 99:a, då 7 år gammal och hade gått 18000 mil. Jag har kört den i tio år och ytterligare 19000 mil utan andra problem än normalt slitage, nu har den tyvärr gjort sitt och åker till himlen snart.
Är C6 sämre?
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av tomasojohansson »

3,0 HDi.....
Eh, vad är det här för skitsnack.
Dieseln är passé, der fattar alla med något innanför pannbenet.
Av många skäl.
Låter här som att citroenfolket fastnast i mercedesfällan.
Renault kommer med 900cc turbobensinare.
Det är i alla fall lite klokt.
Eller så kommer Tesla ta över.
Trelitersdieslar, huvva liigen, det är något jag ser som nassemerschornas (BMWs) avdelning,
svartrök och hopplöst värdelösa bilar.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17290
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av Göran W »

tomasojohansson skrev:
04 nov 2017, 18:06
3,0 HDi.....
Eh, vad är det här för skitsnack.
Dieseln är passé, der fattar alla med något innanför pannbenet.
Eehhh...... Pannben var det ja.
Tråden handlar om C6. En modell som inte tillverkats på flera år och som kom i en tid då dieselmotorerna tveklöst var marknadsledande och för sin tid upplevdes som ytterst "miljövänliga". Enda bensinalternativet var 3,0 v6. Att angripa historien är väl inte speciellt konstruktivt? I annat fall får väl konstateras att samtliga motoralternativ, trots bilens vikt och utrustning, piskar alla 2cv och dess syskonmodeller i ALLA avseende. Känns jämförelsen relevant? :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5179
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av Rover_Micke »

Göran W skrev:
04 nov 2017, 19:16
tomasojohansson skrev:
04 nov 2017, 18:06
3,0 HDi.....
Eh, vad är det här för skitsnack.
Dieseln är passé, der fattar alla med något innanför pannbenet.
Eehhh...... Pannben var det ja.
Tråden handlar om C6. En modell som inte tillverkats på flera år och som kom i en tid då dieselmotorerna tveklöst var marknadsledande och för sin tid upplevdes som ytterst "miljövänliga". Enda bensinalternativet var 3,0 v6. Att angripa historien är väl inte speciellt konstruktivt? I annat fall får väl konstateras att samtliga motoralternativ, trots bilens vikt och utrustning, piskar alla 2cv och dess syskonmodeller i ALLA avseende. Känns jämförelsen relevant? :wink:
En V6-diesel som dessutom går att köra på Co2-neutral HVO-100.
Svartrykande välmående dieslar har inte tillverkats sedan 1990-talet..
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

magcar
5 bar
5 bar
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungsbacka

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av magcar »

Jag har en V6 bensinare som jag tror jag skall sälja.
Skriver tror för jag velar fram och tillbaka. Kör så lite med den så borde sälja. Samtidigt är de få milen så njutbara.
Avställd för vintern, kamremsbyte skall göras till våren. Om jag inte säljer den som den står..
Min säljlänk här på CA: citroenakuten.com/viewtopic.php?f=50&t=74690&p=508818&sid=2736b565ae508e6e0c42ad84b74f3164#p508818
2CV CLUB -85, C6 3,0 V6 Excl -06 *såld*

Citroen-Frälsaren
70 bar
70 bar
Inlägg: 928
Blev medlem: 11 dec 2008, 11:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Visby Gotland

Re: Gammal Citroën fantast i köp tankar.....

Inlägg av Citroen-Frälsaren »

Du har pm Magcar...
DSpecial -74
CX 25 GTI -88 B-11 Sport, renov. obj -49
B-11/ Normale -50 DS20 Break -73
HY -68.

Skriv svar

Återgå till "C6 - Allmänna frågor"