Jazzande bakvägen.

Allmänna frågor om C6.
majon
5 bar
5 bar
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 maj 2014, 20:59
Medlem i SCK?: Ja

Jazzande bakvägen.

Inlägg av majon »

Visst går den som en dröm men jag upplever en viss svansviftning när man åker på dåliga vägar. Den gungar även i sidled på ett sätt jag inte upplevt i tidigare xm och cx. Ska man vara orolig. Bakvägen lär ju vara upphängd i ett otal gummibussningar. Hon har gått 10000 mil och är i övrigt mint condition och regelbundet servade, besiktigad utan anmärkning. Måste säga att detta ibland känns lite väl svajigt. Taskigt tryck i klockornatt eller olämpliga däck ? Eller är allt i sin ordning?

Mats
Har haft: cx pallas-81, cx prestige -88, bx19 Break-87, gti -88 och en bx 16v -88, jumpy, xm -96 diesel, -97 bensin, 00 bensin, 98 break diesel och nu äntligen en c6. Frugan åker c4.Det finns numera en Jumper -12 på gården åxå.
Varför nöja sig med vanliga bekymmer??l

datmbn
40 bar
40 bar
Inlägg: 440
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Re: Jazzande bakvägen.

Inlägg av datmbn »

Det är 9 bussningar per hjul och jag har ju bytt samtliga utom den yttre på övre bärarmen, men min bil har ju gått 30000 mil.
din bil har ju inte gått så långt men den har ju åren inne för att gummibussningar kan börja torka ut.

Om jag skulle gissa på någon dålig bussning som kunde orsaka detta så skulle det vara bussningen som förankrar det länsgående staget i hjulspindeln.
Denna bussning såg helt bra ut på min bil, så jag trodde att jag bytte den i onödan ända tills jag tog loss den och centrumdelen nästan föll bort av sig själv.

annars har ju c6an en styrande bakaxel som man inte är van vid och då kan man ju uppleva det som om bakvagnen styr iväg lite.


mvh Mats
Bilar Hyundai Ioniq electrik 2018, Hyundai Santa Fe 2,4 2002
https://bossbilbat.se

Skriv svar

Återgå till "C6 - Allmänna frågor"