Lyft vid besiktning

Allmänna frågor om C6.
Användarvisningsbild
steel
5 bar
5 bar
Inlägg: 86
Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Småland

Lyft vid besiktning

Inläggav steel » 30 aug 2017, 16:06

Hur gör ni med era C6:or vid besiktning, höjer bilen till högsta läget och lättar på locket till LDS-behållaren... eller?
Det har gått bra hittills, men blir lite fundersam när man hör om sprängda (eller kanske imploderade) LDS-behållare.
Ska ju gälla framförallt vid lyft med alla fyra hjulen fria, men kanske någon har andra erfarenheter.
XM inj 122 hk -93, XM TCT Break -99, XM TCT Break -97 C5 break HDi -06, C6 2,7 HDi -07 Exclusive

allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 628
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Re: Lyft vid besiktning

Inläggav allingkalling » 02 sep 2017, 17:03

Själv har jag bilen i normalläge. Men har en 2012 som ska ha den nyare sortens lock. Har inte varit nå problem.
Citroen C6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 88. 1983 cx limousine +snöskotrar motocross +cx break 1982 cx 20001977.cx 1977 Pallas .cx tri 1989berline ds1974 .BX gti .ford ranger 1988 ac-cat crossfire inte stålfjädrad.

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3929
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Lyft vid besiktning

Inläggav soso » 03 sep 2017, 05:02

Lätta på locket om du är orolig. Och sänkt långsamt om du hissar bilen i lägre än högsta läget.

Användarvisningsbild
steel
5 bar
5 bar
Inlägg: 86
Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Småland

Re: Lyft vid besiktning

Inläggav steel » 03 sep 2017, 15:52

Tack för svar!
Har bytt till det nyare locket, men det får i alla fall bli högsta läget och lättat lock, kan inte skada :wink:
Dessutom får besiktningsfolket nåt att prata om på fikarasten
:D
XM inj 122 hk -93, XM TCT Break -99, XM TCT Break -97 C5 break HDi -06, C6 2,7 HDi -07 Exclusive

Användarvisningsbild
Birotor
40 bar
40 bar
Inlägg: 554
Blev medlem: 31 jan 2003, 10:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sundbyberg

Re: Lyft vid besiktning

Inläggav Birotor » 24 okt 2017, 08:45

Intressant! Det här är ju en viktig fråga för man vill ju inte få problem med bilen om man skulle råka ut för en icke-initierad besiktningsman. Exakt vilka restriktioner gäller för lyft?

En annan sak jag har ett vagt minne av är att en besiktningsman nämnde att motorn inte får varvas hursomhelst för att kolla utsläppen. Minns jag rätt och vad gäller isåfall för avgaskollen?

Updatering: jag ringde Bilprovningen och fick kontakt med en Citroënkunnig besiktningsman [ gissa vem :-), & tack för klara svar ] och det är fastställt att:
1. Inte lyfta bilen med tändningen på. Är man nojig så kan man lyfta på locket till hydraulbehållaren.
2. Motorn ska inte varvas om bilen har ZF-låda, tydligen får Bilprovningen (men jag vet inte var ni besiktar nånstans) upp detta i sina handdatorer, så de gör en avläsning istället. Töm inte datorn innan besiktning, för då kan de inte läsa ut det de behöver.
Senast redigerad av 1 Birotor, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3929
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Lyft vid besiktning

Inläggav soso » 24 okt 2017, 19:36

2. Motorn ska inte varvas om bilen har ZF-låda, tydligen får Bilprovningen (men jag vet inte var ni besiktar nånstans) upp detta i sina handdatorer, utan de gör en avläsning. Töm inte datorn innan besiktning, för då kan de inte läsa ut det de behöver.
Vad händer om man varvar med ZF-låda då?


Återgå till "C6 - Allmänna frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst