C1 återkallas.

Allmänna frågor om C1.

C1 återkallas.

Inläggav attraction » mån feb 01, 2010 11:12 am

Enligt massmedia ska C1, och derivatorna, återkallas m anl a a gaspedalen fastnar.
Detta drabbar inte bara Toyota, Citroen och Peugeot.
Har en MOPAR där gaspedalen vid kickdown 3 gånger fastnat på full gas beroende på att den extra originalgummimattan glidit fram.
Håller med om att detta är obehagligt - men det är ett handhavandefel som biltillverkaren inte kan lastas för.
Anser jag.
Att återkalla så många bilar för detta, om det inte är något annat fel, anser jag vara att på ett fullkomligt idiotiskt sätt följa i amerikanarnas spår, där en bil kan återkallas om man spottar och har glömt köra ner sidrutan.
attraction
Hydraktiv
Hydraktiv

Re: C1 återkallas.

Inläggav kgsjoqvist » mån feb 01, 2010 2:24 pm

Jag har råkat ut för samma sak med min C2, att gummimattan glidit fram och gaspedalen fastnar. Det borde vara ganska enkelt att sätta en anordning i golvet som man kan knäppa fast mattorna med så att de inte glider. I baksätet brukar ju gummimattorna ofta sparkas in under framstolarna av passagerare som ska kliva ut, men där är det mer ett irritationsmoment. På förarsidan är det en trafikfara med lösa gummimattor - men så länge ingen olycka inträffar blundar man och låtsas som ingenting...
kgsjoqvist
5 bar
5 bar

Inläggav rhkraft » tis feb 02, 2010 12:51 pm

Nu är det inte gummimattan som är det stora problemet. Jag håller helt med om att det är strul med dessa mattor. Jag kommer ihåg en episod i min ungdom när det råkade komma ner en glasflaska under bromspedalen.
Det är en konstruktion ihop med lite andra saker, på gaspedalsenheten som kan strula. Den helt elektroniska gaspedalen handlar det om.
rhkraft

Inläggav peter53 » mån mar 22, 2010 11:20 am

Hejsan!

I förra veckan var jag till verkstan med min frus C1-a. Två år och 940 mil har den hunnit bli!
Då gjordes även två kampanjer. Nånting med gaspedalen och nå´t annat, vet ej vad. Vet någon?

Vi köpte bilen på Bilarenan i Luleå för två år sedan. Nu har Citroen valt en ny återförsäljare, Bilkompaniet.
Där blir fullt med märken, SAAB, Opel, Chevrolet, Suzuki och nu Citroen. På några år har Citroen sålts av Åke E, Bilarenan och Bilkompaniet.
Jag tycker att det krånglar till ägandet. Man vet knappt var man ska handla bil, delar och service!
Det här sista blev som ett nytt ämne. Jag tror att det är svårt att vara återförsäljare åt Citroen.

hej från:
Peter G
peter53
10 bar
10 bar

Inläggav hassez » fre apr 23, 2010 9:42 pm

Idag fick jag ett brev från firman där jag köpte min C1. Dom vill att jag ska kontakta en auktoriserad Citroënverkstad för en säkerhetsuppdatering.
Det står inte vad dom ska göra, men det är väl gasen det gäller.
gammal man gör så gott han kan
Har ID19B -69|2CV6 Charleston -84|CX25 TRI break -87|C1 -09 trilling|Husvagn SMW 34 -74
Har haft GS 1072 break-72|2CV -82|GSA break -84|Xantia break -96|Xsara picasso -02|C5 break -05|Campingvagn Trigano -65
Användarvisningsbild
hassez
20 bar
20 bar

Inläggav hassez » mån jul 12, 2010 10:12 am

Jag läste någonstans att det handlar om två detaljer till gasen, som båda är av plast som klibbar ihop.
Tydligen fixar man problemet genom att byta ut den ena till en metallgrej.
Vet inte vilka delar det handlar om, har inte orkat lämna in min än.
gammal man gör så gott han kan
Har ID19B -69|2CV6 Charleston -84|CX25 TRI break -87|C1 -09 trilling|Husvagn SMW 34 -74
Har haft GS 1072 break-72|2CV -82|GSA break -84|Xantia break -96|Xsara picasso -02|C5 break -05|Campingvagn Trigano -65
Användarvisningsbild
hassez
20 bar
20 bar

Återgå till C1 - Allmänna frågor