Turborenovering

Arbetsbeskrivningar
Användarvisningsbild
Oscar K
40 bar
40 bar
Medlem i SCK?: Nej

Turborenovering

Inläggav Oscar K » 14 apr 2005, 22:16

Jag köpte min XM TCT Break i slutet av januari i år och härom veckan la jag Borås centrum i dimma. Min turbo hade koksat igen och då jag sett att fler haft problem med sina aggregat tänkte jag berätta hur jag löste mitt problem. Eftersom turbon inte lät illa så antog jag att det bildats så mycket koks i lagerhuset att den tryckte ut oljan i turbinhuset istället för genom oljereturkanalerna. Jag misslyckades med att få loss det fäste som sitter mellan turbinhuset (avgasdelen) och motorblocket. De skruvarna har helt enkelt bränt fast så hårt att det inte går att få loss dem. Istället lossade jag de fyra skruvar som håller lagerhuset mot turbinhuset. Självklart efter att ha lossa avgassystem, vattenledningar, oljeledningar, wastegate, röret från luftburken till turbon och till sist röret från turbon till intercoolern. Jag lyckades tråckla ut turbon uppåt. Nu gällde det att få loss den stora spårryttaren som håller fast kompressorhuset mot lagerhuset. Med mycket rostolja våld och lagom övervåld gick det. Nu hade jag lagerhuset med turbin- och kompressorhjulet fritt från övriga delar. Turbinhjulet och axeln är en enhet och går ej att sära på så man får inrikta sig på kompressorhjulet som hålls fast på axeln av en mutter som är vänstergängad. Turbinhjulet har en trekantig del innerst mot axeln som håller att hålla emot på med ett lämpligt verktyg, jag använde en polygrip. Innan kompressorhjulets mutter lossas måste muttern och hjulet märkas upp mot varandra, detta är mycket viktigt då hela axeln med hjulen är balanserade ihop. Jag gjorde en liten rits med en syl. När kompressorhjulet är lossat är det bara att dra hjulet av axeln och sedan dra turbinhjul och axeln ur lagerhuset. Om hjulen inte gick att snurra på i lagerhuset så har det antagligen bildats så mycket koks bakom den värmesköld som sitter bakom turbinhjulet att antingen skölden eller som i mitt fall kokset tar i hjulet. Gör rent alla delar från koks och kontrollera axelns lagersäten så att de inte är repiga och nerslitna, isåfall är det nog bara att byta hela turbon. Mellan kompressorsidans lager och kompressorhjulet finns det returkanaler för oljan, dessa var i stort sett blockerade av koks på min turbo. Jag tog bort kokset med en liten skruvmejsel och tryckluft och sköljde även med lösningsmedel. Även turbinhjulet hade en tjock beläggning koks som försiktigt skrapades bort. När allt är rengjort återstår bara hopmonteringen som sker i omvänd ordning mot demonteringen. Glöm inte bort att smörja axel och lager rikligt med olja vid hopsättningen och att fylla på med olja i lagerhuset. Det tar en stund för oljan att ta sig igenom lagren och ut genom returen utan tryck. Nu går min bil mycket bra igen och ryker ingenting. Det känns också att turbon börjar ladda tidigare nu än före renoveringen.

Kristian N
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Kristian N » 15 apr 2005, 07:42

"Hei og velkommen til forumet Veldig bra beskrining av renoveringen. Håper mange tar og sparer på dette innlegget. Det burde være allment kjent at turboer kokser igjen med åren. Man renover mye annet men glemmer denne. Takk for den "
Mvh Kristian N

Tomas
Hydraktiv
Hydraktiv
Kontakt:

Inläggav Tomas » 15 apr 2005, 09:10

Flyttat av Mig till denna avdelningen, mycket bra beskrivning.
Mvh
Tomas Larsson
http://www.ebaman.com, http://www.enrad.se, http://www.microdiscray.com
Alla Citroëner uppbrunna, Chevrolet Trans Sport V6-3.4AWD -03, Peugeot 407-04 2,2 Exclusive

Återgå till "XM - HOW-TO"