Kupefläkt=brandfara. Hur jag löste det.

Arbetsbeskrivningar
denny.aberg
5 bar
5 bar
Medlem i SCK?: Nej

Kupefläkt=brandfara. Hur jag löste det.

Inläggav denny.aberg » 21 feb 2005, 11:13

Hejsan, det hade börjat lukta bränt i min Xm. Samtidigt brann min väns CX upp, pang bom. På hans bil skar kupefläkten på väg hem från jobbet. Väl hemma backade han runt litet på gården (körde långsamt) och gick ur. När han tittade ut efter fem minuter brann bilen våldsamt. Vi konstaterade att det var fläkten, det hade blivit så varmt av fläktmotstånden (resistorreglerat) att plastkåpan börjat brinna. Det var läskigt så jag rev genast ur min fäkt och kollade hur den fungerade. På Xm har man ett styrkort som sitter i fläktkåpan. Det är bättre än resistorreglerat, men det verkar inte vara en s.k. Chopper (jag såg nämligen ingen kondensator, vilket krävs för en sådan). En chopper omvandlar spänning genom att hacka upp den. Tänk dig att du manuellt slår till och från fläkten på högsta ström, därigenom kan du reglera vilken fart den skall ha. En chopper har mycket låga förluster=låg värmeutveckling. Hursomhelst, styrkortet sitter på en stor kylfläns. Jag lät fläkten ligga på golvet nere under panelen och startade den. Den blev våldsamt varm på en gång! Aha, här har vi min brända lukt, precis som för min vän var det brandfara! Varför sker nu detta? Kolen är antagligen dåliga, med kopparspån. Dessa korn hamnar i kommutatorns gap och kortsluter fläkten så att en mycket hög ström går i styrkortet=värme! Jag tog ur fläkten (sitter med tre gummihållare i kåpan som lossas med mejsel) och rensade spåren med en nål. Man får för allt i världen INTE polera kommutatorn, den är ytbehandlad för att hålla. Polerar man den håller den inte många timmar innan den är nednött av kolen. När spåren var rensade (det sprätte ut massa små svarta korn) med nål monterade jag in fläkten och voilà, den snurrade utan att kortet ens blev ljummet! Jag vill verkligen uppmana er att lägga 15 minuter på att kontrollera om styrkortets kylfläns blir varm med fläkten på, det här är ju en jättestor brandfara! mvh /Denny

Användarvisningsbild
biker
5 bar
5 bar

Inläggav biker » 21 feb 2005, 18:15

Hmm...intressant läsning. Jag tycker att det luktar bränt ibland i min 90´a. Ska genast kolla fläkten, jag undrar bara om du skulle vilja berätta hur man ska bära sig åt för att komma åt själva fläkten?
Citroen Xantia 1.8i Break -96
Oldsmobile Cutlass S -76
Toyota Hilux 4WD -90
Moto Guzzi California Aluminium Special -02
VW 1500 Trike -92
Jawa California 250 -72
Monark M 300 -52

denny.aberg
5 bar
5 bar

ta fram fläkten

Inläggav denny.aberg » 21 feb 2005, 21:01

Visst, mycket enkelt: två skruvar för att lossa filtpanelen rakt ovanför passagerarens fötter. Filtpanelen fälls ner och lirkas loss, den sitter med en klämma på fläkthuset förutom de två skruvarna. Man kan även lossa en plastpanel rakt under handskfacket för att se litet bättre, men det behövs inte tror jag. Den plastpanelen är den som filtpanelen skruvas fast i. När så fläkten är synlig lossar man den genom att skruva loss tre skruvar och så lirkar man den rakt ned på golvet. Gjort på max 15 minuter om man aldrig gjort det förr. mvh /Denny

Användarvisningsbild
biker
5 bar
5 bar

Inläggav biker » 21 feb 2005, 21:29

Tackar! Ska ta mig en titt på fläkten i helgen.
Citroen Xantia 1.8i Break -96
Oldsmobile Cutlass S -76
Toyota Hilux 4WD -90
Moto Guzzi California Aluminium Special -02
VW 1500 Trike -92
Jawa California 250 -72
Monark M 300 -52

Återgå till "XM - HOW-TO"