HOW-TO: Renovering av generator V6

Arbetsbeskrivningar
Tomas
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

HOW-TO: Renovering av generator V6

Inläggav Tomas » 26 jan 2005, 07:44

"Har kopierat över Hank's beskrivning från gamla akuten Kol borde du hitta enkelt hos en bilelektriker om du har just typnummer och fabrikat. Jag antar att du har en Mitsubishi generator, det har jag på min V6 -92. Jag har dessutom extra kol liggande. Tyvärr på annan ort, varför jag inte har möjlighet att mäta dem åt dig idag. Generatorn delas genom att lossa fyra sexkantiga skruvar som dessutom har krysspår. Sedan ska man försiktigt knacka av den ena aluminiumkåpan från resten av generatorn. Hmmm... vilken av dem var det nu man skulle knacka loss? Jag vill åtminstone minnas att man inte ska ta loss remskivan. TROR att det är den ""främre"" aluminiumkåpan som ska bort, med remskiva och allt. I så fall skulle du alltså ha bakre kåpan plus den mittre delen av generatorn på bordet att jobba med, medan du kan lägga bort remskivedelen tills det är dags för återmontering. TROR också att om man försöker få loss fel kåpa och tar i för hårt kan man dra sönder trådarna till lindningarna. Tag det därför varligt och lita inte alltför blint på mina försök till hågkomster. Nåväl, när man väl fått isär eländet måste man använda en inte alltför liten lödkolv för att kunna lossa diverse fastlödda bleck innan man kommer åt själva kolhållaren. Kolens anslutningar är också de fastlödda i kolhållaren. Bleck och isoleringsbrickor får man bort genom att lossa muttrar som håller fästskruvarna till kabelskorna. Man bör anteckna och rita skisser under demonteringsskedet, så att man minns hur allt satt ihop. Har du lyckats krångla dig fram så långt att du fått dit de nya kolen i sin hållare är du nästan hemma. Kolen hålls vid återmonteringen i schack genom att sticka in något lämpligt i ett hål i kåpan. I hålet sitter från början en gummiplopp som är lögn att få dit igen när man väl pillat bort den. Förresten, för att få ut generatorn från bilen bör/måste du plocka bort höger framhjul, plastkåpa/or i hjulhuset, plåten med gummiläpp under fronten samt - oljefiltret(!). Remspänningen sköts genom en sinnrik skruvdomkraft som man med viss möda kommer åt underifrån. Man måste jobba både underifrån och från motorrummet och det underlättar väldeliga om man har ett stort sortiment av olika standardverktyg. Hoppas du kunde hitta något matnyttigt i min smått förvirrade svada."
Mvh
Tomas Larsson
http://www.ebaman.com, http://www.enrad.se, http://www.microdiscray.com
Alla Citroëner uppbrunna, Chevrolet Trans Sport V6-3.4AWD -03, Peugeot 407-04 2,2 Exclusive

ninja
5 bar
5 bar
Kontakt:

Inläggav ninja » 26 sep 2005, 16:43

Tänkte bara lägga till att det förekommer andra generatorer i V6orna i min -91 satt det en valeo. då sitter kolhållaren/laddningregulatorn utanpå så man behöver alltså inte dela generatorn för att kunna byta kol som på mitsubishi.

denny.aberg
5 bar
5 bar

ett annat fel

Inläggav denny.aberg » 14 nov 2005, 10:04

"Hej, jag lagade min mitsubishi generator i helgen. Den laddade för dåligt så jag tog av den och skruvade isär den. Man behöver INTE ta av oljefiltret förresten, det går bra att ta ut den genom högra hjulhuset. När jag delat på generatorn (knacka försiktigt med gummiklubba, det är delen med remskivan som skall bort) så såg jag att kolen såg bra ut. Däremot var det smält plast kring pluspolsbulten inuti generatorn. Den hade tydligen blivit varm och smält isoleringen varför det blivit dålig kontakt. Jag rensade med kniv och drog åt bulten, som hade blivit slack av att plasten gett med sig. När jag skruvade dit generatorn laddade den finfint igen. (Jag testade att regulatorn fungerade innan jag monterade ihop generatorn. Regulatorn ligger på brevid pluspolsbulten, en svart plastbit stor som fyra sockerbitar ungefär, av märket ""CARGO"". Det gjorde jag genom att lägga på strömmatning av 0.5 A på EX-ingången, dvs laddlampingången på utsidan av generatorn och jorda chassi. När jag då mätte på plusutgången gav den 14.5 V. När jag återmonterat generatorn gav den 13.5V, men med 45A generatorström vilket ger en del spänningsfall i diodbryggan i generatorn. Alles ok!)"

Återgå till "XM - HOW-TO"