Tips om fläktarna och ispropp

Inlägg angående XM el och elektronik.
FredHall79
Medlem i SCK?: Nej

Tips om fläktarna och ispropp

Inläggav FredHall79 » 03 jan 2011, 12:26

Hej alle!

Tänkte bara dela med mig av en lösning på ett kylfläktsrelaterat problem som hände mig nyligen.

Jag kör en 1995 Citroen XM V6 här uppe i Jämtland där det är gott om is och snö :). Jag och farsan märkte för en vecka sedan att motorn började koka utan förvarning. Fläktarna hade då stannat upp och säkringarna till dom bägge kylarfläktarna hade bränts ut. Vi bytte säkringar men dom nya brändes ut sekunden efter vi hade bytt dom. Vi kollade bilen noga och kom fram till att det hade kommit is mellan fläkt-ringen och den yttre "ringen" den snurrar inuti vilket gjorde att bägge fläktarna blev blockerade, eller alternativt, (dagen efter), så var dom helt enkelt fastfrusen och orörbar. Det var då detta som brände ut säkringarna. Vi hissade upp bilen i en själv-service verkstad och slog bort isen för hand och sedan dess har den snurrat utan problem. Det finns så mycket snödrivor och plogningen håller inte jämn takt alla gånger så det är nästan oundvikligen att snö/is kommer in i motorutrymmet.

Med allt detta i åtanke så är jag lite nojjig så här nu på vintern med att dubbelkolla att fläktarna har en fri "snurrväg" innan jag startar bilen.

Det var mitt tips för dagen :mrgreen:

FredHall79

Re: Tips om fläktarna och ispropp

Inläggav FredHall79 » 03 jan 2011, 12:29

OBS!
Bara ett tillägg:
Det var faktiskt väldigt lite is som gjorde att bägge fläktarna stannade och alternativt frös fast. Vi hade svårt att se isen först och höll på att missa den helt. Dubbelkolla med ficklampa och en tunn skruvmejsel för att utesluta is.

Göran W
Guru
Guru
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav Göran W » 03 jan 2011, 12:36

..... och detta fenomen är det viktigaste skälet att använda vinterskydden dvs plastkåpor i grillen!
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa

Inläggav hsd » 03 jan 2011, 13:31

..... och detta fenomen är det viktigaste skälet att använda vinterskydden dvs plastkåpor i grillen!
Xm har bara skydd för luftintaget under kofångaren inte till grillen
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Abbe
40 bar
40 bar

Inläggav Abbe » 03 jan 2011, 13:36

...och grillen är väl tät, iaf på serie 1?

mvh
C5 2.0 sedan -07
(C5 2.0 Break -05)
Twingo 1.2 -00
XVZ1300TD Venture Royal
SR400
Saga 27 -75

Pergite!

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar

Inläggav tronde » 03 jan 2011, 15:16

Xm har bara skydd för luftintaget under kofångaren
Det er nå der mesteparten av snøen kommer inn...

Det skal visstnok finnes en servicemelding som sier at man skal lage dreneringshull i underkant av viftene slik at smeltet vann renner bort før det fryser.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

FredHall79

Inläggav FredHall79 » 03 jan 2011, 20:08

Så om jag förstår det rätt så finns det skydd att köpa som täcker hålen i kofångaren? Eller ska man köra en pappkartongsvariant? :)

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 03 jan 2011, 20:48

Att snö kommer in på den relativt varma kylaren och sedan gör att fläktarna fryser fast är ett vanligt XM-problem om vintern. Innan jag körde med kylarskydd brukade jag också vid snöigt väder stoppa in handen under kofångaren och peta lös fläktarna i fall risk fanns att de frusit fast över natten. :wink:

Originalkylarskyddet (som tyvärr inte tillverkas längre) täpper till det värsta snöintaget under kofångaren. Den lilla springa som finns ovanför kofångaren behöver nog inte täppas till. (Min S2 som har S1-grill är för övrigt inte helt stängd där.).

OBS! Med skydd på är det ännu viktigare att se till att fläktarna fungerar som de ska då vattnet värms betydligt fortare om man t.ex kör sakta i stadstrafik!!

Här finns lite tips på var man ännu kan få tag på detta skydd. Jag fick tag i ett från en verkstad i Stockholm som ännu hade på lager. Ska försöka återkomma med en bild på hur det ser ut monterat på bilen.
http://www.citroenakuten.com/viewtopic. ... 30#p286790

FredHall79

Inläggav FredHall79 » 06 jan 2011, 00:25

Tack för tipset :)

FredHall79

Inläggav FredHall79 » 07 jan 2011, 15:12

En fråga: Jag funderade på om det vore praktiskt att borra två små drenage-hål i dom yttre plastringarna som omger fläktarna? (dom två respektive hålen skulle då vara position klockan 6).
Min tanke var att då skulle en stor del av vattnet som skapas när snön smälter av värmen från motorn skulle då rinna ut och inte bli en ispropp.

Skulle det fungera tror ni?

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar

Inläggav tronde » 07 jan 2011, 17:33

En fråga: Jag funderade på om det vore praktiskt att borra två små drenage-hål i dom yttre plastringarna som omger fläktarna? (dom två respektive hålen skulle då vara position klockan 6).
Min tanke var att då skulle en stor del av vattnet som skapas när snön smälter av värmen från motorn skulle då rinna ut och inte bli en ispropp.

Skulle det fungera tror ni?
Ja, det bør fungere. Det skal finnes en service melding som beskriver akkurat dette. Du kommer til med et bor fra undersiden hvis du bruker en borforlenger. Bor så stort hull som du kan.

Jeg valgte en litt mer brutal metode da jeg måtte bytte mine to utbrente vifter.

Bild
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 07 jan 2011, 19:11

Ett tips i rättan tid! Tackar! Undrade i mellandagarna varför tempmätaren på min Xm V6 -93 klättrade upp till 110 grader när jag åkte runt och letade p-plats. Hittade plats och gjorde ingen felsökning. Men nu idag lyfte jag på huven och kollade - mycket riktigt var båda 30 A-säkringarna brända. Fläktarna snurrade fritt, men å andra sidan är det töväder idag i Sthlm. Gissar att de var fastfrusna häromdagen. Dags köpa kylarskydd kanske...
- Tack för tipset! / PÅ
Min bil just nu: Xantia 3.0 V6 24 Exclusive Break -00

FredHall79

Inläggav FredHall79 » 09 jan 2011, 21:54

Ett tips i rättan tid! Tackar! Undrade i mellandagarna varför tempmätaren på min Xm V6 -93 klättrade upp till 110 grader när jag åkte runt och letade p-plats. Hittade plats och gjorde ingen felsökning. Men nu idag lyfte jag på huven och kollade - mycket riktigt var båda 30 A-säkringarna brända. Fläktarna snurrade fritt, men å andra sidan är det töväder idag i Sthlm. Gissar att de var fastfrusna häromdagen. Dags köpa kylarskydd kanske...
- Tack för tipset! / PÅ
No probs!

Jo det blir ju temperatur skillnader så isen kanske lossnar av sig själv. Vi uppe i Östersund hade minus 20-30 grader i över 3 veckor här i November/december så det var mer brutalare för oss när det gäller isen. :mrgreen: Då satt fläktarna fast ordentligt och bilen blev inte varm nog att lossa isen själv.
Nu för tiden så kollar jag fläktarna varje morron innan jag använder bilen. Om jag känner att en eller bägge har frusit fast så snurrar jag helt enkelt loss den/dom för hand och kör på som vanligt.

FredHall79

Inläggav FredHall79 » 09 jan 2011, 21:54

Väldigt snyggt gjort tronde. Det borde lösa problemet med is permanent :)

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 09 jan 2011, 22:43

Om inte annat så löser kylarskyddet det problemet. Täcker munnen som käkar all snö och stoppar onödigt luftflöde mot kylaren såhär i vinterkylan. :D
Bild

Återgå till "XM - El"