XM V6 -91

Det handlar om sprit.
Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

"
Krassegränd skrev:Problemet kan möjligtvis vara positionsgivaren för svänghjulets läge. Övre dödpunktgivare Engine speed sensor eller vad man vill kalla den. Jag återkommer. Jörgen
Efter ""nollning"" är larmet på ÖDG borta? Dock har jag sedan första gången jag tog fram felkoder ett larm på bränslpumpsrelä och numera även ""ECU malfunktion"". Senast jag hade det felet var när det var en vakumläcka på slangen till undertrycksgivaren. Bränslepumpen är bytt vid 17-20 (kilomil) dvs innan jag läste felkoder. Bilen går OK nu men jag tycker att bränsleförbrukningen borde vara lite lägre. Jag kör med 20-30% E85. Jörgen"
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

WebmasterHenrik
Site Admin
Inlägg: 643
Blev medlem: 08 nov 2002, 10:48
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Inlägg av WebmasterHenrik »

"
Tomas skrev:Färdatorn fungerar inte, insprutningen skickar pulser till färddatorn, har läst någonstans att x antal tusen pulser motsvarar 1 liter eller så.
Va? är det så. Jag hänger inte riktigt med. En liter är väl en liter oavsätt om det är bensin, etanol eller mjölk? "
C4 C5 C6

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

"
Webmaster skrev:
Tomas skrev:Färdatorn fungerar inte, insprutningen skickar pulser till färddatorn, har läst någonstans att x antal tusen pulser motsvarar 1 liter eller så.
Va? är det så. :? Jag hänger inte riktigt med. :?: En liter är väl en liter oavsätt om det är bensin, etanol eller mjölk? :idea:
Jag tror att det här handlar om att när man höjer bränsletrycket för att kunna köra på E85 så visar färddatorn för låg bränsleförbrukning eftersom den förutsätter ett visst bränsletryck. Jörgen"
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

"
Krassegränd skrev:
Krassegränd skrev:Problemet kan möjligtvis vara positionsgivaren för svänghjulets läge. Övre dödpunktgivare Engine speed sensor eller vad man vill kalla den. Jag återkommer. Jörgen
Efter ""nollning"" är larmet på ÖDG borta? Dock har jag sedan första gången jag tog fram felkoder ett larm på bränslpumpsrelä och numera även ""ECU malfunktion"". Senast jag hade det felet var när det var en vakumläcka på slangen till undertrycksgivaren. Bränslepumpen är bytt vid 17-20 (kilomil) dvs innan jag läste felkoder. Bilen går OK nu men jag tycker att bränsleförbrukningen borde vara lite lägre. Jag kör med 20-30% E85. Jörgen
Alla larm utom bränslepumpsrelä är borta nu??? Kan datorn få spel för att man kör på ren E85? Jörgen"
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Inlägg av Göran W »

"Vet inte men kanske är det så att när man passerar gränsen för vad datorn kan justera så ........ "
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

"
Göran W skrev:Vet inte men kanske är det så att när man passerar gränsen för vad datorn kan justera så ........ :cry:
Ja jag tror också att det kan vara så att det område som datorn kan justera inom inte räcker för att tex ställa tändningen rätt och när då inte knackningssensorerna indikerar knackning så tycker datorn att något är fel och säger ECU malfunction. Jörgen Man kanske ska nöja sig med en viss inblandning av E85"
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

Jag har hittat en vakumläcka. Det verkar (från tidigare erfarenheter) som att vakumläckor kan ge väldigt konstiga symtom. Både konstiga felkoder och konstig gång. Jag har gjort ett program (Excel) som visar bränsleförbrukning beroende på E85-halt. Skall nu prova olika inblandningar av E85. Sedan kan man räkna ut vilken halt som är mest ekonomisk beroende på bensin/E85-pris. Jag har också lust att prova igen med ren E85. Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

Hej Jörgen, Kan det inte vara bränslefiltret som är igensatt? Vad är den rätta adressen till Statoil i Ängelholm? Mvh Aryan

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

"
aryan skrev:Hej Jörgen, Kan det inte vara bränslefiltret som är igensatt? Vad är den rätta adressen till Statoil i Ängelholm? Mvh Aryan
Bränslefiltret är bytt efter ett par tankar E85. Dessutom känns det skillnad nu när vakumläckan är borta. Statoil i Ängeholm ligger på Klippanvägen (nära brandstationen). Kör norra infarten mot centrum någon km, genast efter viadukten ligger Staoil på höger sida. Jörgen"
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"Ok bra! Ang adressen, jag kunde inte hitta felet förutom at det stod polisstation isf branndstation (det är ändrat nu) men det kanske redan var rättat tidigare. Kan du kolla om adressen stämmer? http://darwin.korridor.se/aryan/acadian ... tml?id=288 MvH Aryan"

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

"
aryan skrev:Ok bra! Kan du kolla om adressen stämmer? http://darwin.korridor.se/aryan/acadian ... tml?id=288 MvH Aryan
Jag tror att Du ska lite längre mot centrum, korsningen Klippanvägen/Margaretetorpsvägen. Google Earths ""pointers"" är 56°14'52,75""N 12°52'26,61""E Jörgen"
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"
Krassegränd skrev:
aryan skrev:Ok bra! Kan du kolla om adressen stämmer? http://darwin.korridor.se/aryan/acadian ... tml?id=288 MvH Aryan
Jag tror att Du ska lite längre mot centrum, korsningen Klippanvägen/Margaretetorpsvägen. Google Earths ""pointers"" är 56°14'52,75""N 12°52'26,61""E Jörgen
Hittat och updaterat, tack! Nu undrar jag bara om priset stämmer... /aryan"

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

"
aryan skrev: Hittat och updaterat, tack! Nu undrar jag bara om priset stämmer... /aryan
Sist jag tankade där kostade det 7,99:- Jörgen"
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"
Krassegränd skrev:
aryan skrev: Hittat och updaterat, tack! Nu undrar jag bara om priset stämmer... /aryan
Sist jag tankade där kostade det 7,99:- Jörgen
Tack, meningen är att folk kommer att uppdatera priserna själva så att databasen hålls ajour, du får gärna försöka /Aryan"

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3115
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: XM V6 -91

Inlägg av Jarre »

Hur har det gått för Dig under denna tid som gått?
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Skriv svar

Återgå till "E85"