jaha ok.. Men kolla någon gång vad din drar, är själv lite intresserad av en TRE, har nu en Gti å med bensinpriset så är det inte kul å tanka. varför inte lika underhållande att köra? för lite att köra med ?"PÅberg skrev:Nej, ren E85 tror jag inte funkar utan modifieringar, så det har jag inte provat. Håller mig till 10-20% inblandning och det funkar mkt bra. Inga modifieringar alls. Fast i vinter har jag fegat och bara tankat bensin, ville inte riskera startproblem. Tycker fortfarande bilen går ngt sämre på bara bensin och bäst med 20% etanolinblandning. Har faktiskt inte testat med mera E85 än så, kanske är det dags att göra det? Ökad förbrukning har jag inte märkt, men jag har heller inte kollat. Vet faktiskt inte vad den drar, men det är betydligt längre mellan tankningarna än det var med min CX 25 GTi i alla fall, det märker jag utan mätning... (sedan att 20 TRE inte är lika underhållande att köra, det får jag stå ut med. Man får ju vad man betalar för.)
Etanol +Förgasare?
- Lobo
- 20 bar
- Inlägg: 366
- Blev medlem: 11 mar 2005, 10:24
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Umeå
- Kontakt:
"
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 06 okt 2004, 12:37
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torneå, Finland
"Har inte provat köra min Citroën på E85, den vill nämligen ha diesel. Däremot har jag kört min 2:a bil Saab 900 med förgasare på etanol med varierande blandningsförhållanden. Körde i förra helgen en sväng till Jyväskylä i mellersta Finland. På vägen ner hade jag 30% etanol i tanken. Inga större problem på ditvägen förutom att bilen var slöare i de långa uppförsbackarna som finns i de trakterna. När jag kommit fram var det kanske max 10 liter bensin/etanol kvar i tanken men i skuffen hade jag dunkar med ""ren"" etanol, E85. Hällde i allt jag hade så jag hade nästan bara E85 i tanken. Då började jag märka av skillnad.... bilen gick 90 km/h med plattan i mattan och jag fick ständigt hjälpa till med den manuella choken för att bilen skulle klara uppförsbackarna och omkörningarna. Saaben tyckte alltså inte om att bara ha E85 i tanken, även om det tekniskt sett GICK att köra med det bränslet. Inga knackningar eller liknande men bilen blev som sagt VÄLDIGT seg. Mitt tips till de som vill prova att köra på etanol är att ta det lite försiktigare än vad jag gjorde. Börja med 10% etanol och öka på allt eftersom så ser du vad just din bil klarar av. Min Saab är jag inte så brydd om och därför vågade jag prova på men tänk på att det kan bli problem med för mycket etanol i tanken."
"The Flying Finn" ---- Excittror: Xsara Break HDi -01 och Xantia SX 2.0i -94. Nu brummas det runt med Volvo S80 tdi och Citroën ZX 1.8i.
-
- Activa
- Inlägg: 5462
- Blev medlem: 14 maj 2003, 18:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Motala
"Har även jag en saab 900 som jag chokat mig fram med på etanol. Det tycks vara så att förgasarmembranet blir löst och sladdrigt men det hade det kanske blivit ändå? Biltema Annars funkade det som enligt ovan. Törstigare och slöare och det är inte en racerbil på bensin heller. Kanske går att sätta annan nål på flrgasaren? Att ställa om den till att gå fetare hjälpte knappast..."
Belgisk DS Pallas 21H -66, id break -70, c6-06, Husvagnsägg carmen-65,ds19m-64. Ett antal veterancyklar.
-
- 10 bar
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 12 jul 2006, 13:23
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Mariannelund
- Påberg
- 70 bar
- Inlägg: 1527
- Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Nossebro, Västergötland
- Kontakt:
"
Nu har jag mätt enligt metoden tanka fullt - nolla trippmätaren - kör - tanka fullt igen - dividera litrarna med milen och resultatet är: landsvägskörning 0,9 l/mil. Jag tycker det är aningens för mycket, men bilen har ju gått över 25.000 mil och har inte nya fräscha grejor i tändningen och är inte allmänt översedd varken med ventilinställning eller annat. Och vi var fyra personer + bagage."Lobo skrev:jaha ok.. Men kolla någon gång vad din drar, är själv lite intresserad av en TRE, har nu en Gti å med bensinpriset så är det inte kul å tanka.
-
- 40 bar
- Inlägg: 672
- Blev medlem: 26 aug 2004, 20:10
- Medlem i SCK?: Nej
"
Just därför går min XU5M som sitter i min pega 309 (sitter även i BX16 TZI och ZX) med Megasquirtinsprutning som styr tändning+bränsle "maglun skrev:Ett annat sätt att öka bränslemängden (marginellt) är att höjja nivån i flotörhuset. Problemet med ""enkla"" modifieringar för att öka bränsletillförseln är att de ofta blir linjära, och för att kunna utnytja E85's fördelar till fullo skulle vi behöva en ickelinjär förendring av bränslekurva och tändningskurva.
- Lobo
- 20 bar
- Inlägg: 366
- Blev medlem: 11 mar 2005, 10:24
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Umeå
- Kontakt:
"
aha mja du måste göra lite grejor med motorn om du ska köra på ren etanol. Inte svårt men lite pill är det ju. annars att blanda lite granna i bensinen kan gå rätt bra med 20 30% utan att märka någe. provade på min audi 80 insprutare med 100 E85.ställde upp pumpen och förtändning på nästan 10 grader, å med rätt luft blandning, så gick bilen uta bara helvette.. Med bensin så drog bilen riktigt bra upp till 4000 4500 varv sen avtog accelerations kraften. Men när jag etanol konverterade så fortsatte den bara att dra, var upp på 7500v/min när jag lenade på gasen för att det inte skulle skricka ihjäl sig. jävligt vrid blev det må jag säga.. men då drog den oxo nästan 2 liter mil:n kanske inte så ekonomiskt men kul var det att prova å att få ur den mer hästar bara genom att byta bränsle. Nästa mål är att kanske prova på min T2 men är rädd att jag pajjar koplingen lr drivaxlar lr någe liknande. så får se."XantiaRox skrev:Har inte provat köra min Citroën på E85, den vill nämligen ha Diesel. Däremot har jag kört min 2:a bil Saab 900 med förgasare på etanol med varierande blandningsförhållanden. Körde i förra helgen en sväng till Jyväskylä i mellersta Finland. På vägen ner hade jag 30% etanol i tanken. Inga större problem på ditvägen förutom att bilen var slöare i de långa uppförsbackarna som finns i de trakterna. När jag kommit fram var det kanske max 10 liter bensin/etanol kvar i tanken men i skuffen hade jag dunkar med ""ren"" etanol, E85. Hällde i allt jag hade så jag hade nästan bara E85 i tanken. Då började jag märka av skillnad.... bilen gick 90 km/h med plattan i mattan och jag fick ständigt hjälpa till med den manuella choken för att bilen skulle klara uppförsbackarna och omkörningarna. Saaben tyckte alltså inte om att bara ha E85 i tanken, även om det tekniskt sett GICK att köra med det bränslet. Inga knackningar eller liknande men bilen blev som sagt VÄLDIGT seg. Mitt tips till de som vill prova att köra på etanol är att ta det lite försiktigare än vad jag gjorde. Börja med 10% etanol och öka på allt eftersom så ser du vad just din bil klarar av. Min Saab är jag inte så brydd om och därför vågade jag prova på men tänk på att det kan bli problem med för mycket etanol i tanken.