Byta styrled

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.

Byta styrled

Inläggav Bosse N » 02 feb 2011, 17:07

Bilprovningen vill att jag skall byta yttre styrleder på båda sidor på XM:en. Tror att jag gjort det på min BX tidigare. Delar är nu beställda och jag har kikat lite i Haynes rep.handbok. Något speciellt att tänka på? Behöver man t.ex. boka tid för att ställa in framvagnen? Diravin lurar en ibland att tro att allt är OK men snednötta däck säger något annat...
Senast redigerad av Bosse N 02 feb 2011, 17:13, redigerad totalt 1 gång.
Kör: XM V6 Exclusive -93, Xsara 16i -00 och C4 Grand Picasso-06
Vilande: BX 19 Gti -89, Cheva Blazer S10 -91
Vill ha: B11, DS, SM och CX
Ingenting är omöjligt - det tar bara litet längre tid.
Bosse N
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 25 mar 2003, 11:09
Ort: "Tellholm, Åland N60"09,25´ E19"42,5´"

Re: Byta styrled

Inläggav Göran W » 02 feb 2011, 17:11

Brukar iofs gå att räkna skruvvarv vid demontering och samma när man monterar de nya men en inställning skadar absolut inte.....
Bild

Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM Citroënakuten skickas lämpligen i PM.
Göran W
Guru
Guru
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: 15 nov 2002, 16:15
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Byta styrled

Inläggav M S » 02 feb 2011, 18:02

Brukar mäta med en talmeter avståndet mellan framhjulen i framkant och bakkant. Byts styrleden på båda sidorna får man göra mätningarna två gånger. Fungerar ganska bra på föräldrarnas V70, där det brukar bli styrledsbyte vartannat år.
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70
Användarvisningsbild
M S
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 29 sep 2009, 17:23
Ort: Göteborg eller Ljungby

Re: Byta styrled

Inläggav Hank » 02 feb 2011, 18:45

Att räkna gängor kräver att den gamla och den nya leden ser exakt likadana ut i gängdelen. Så är det inte alltid.

Jag har vid sådana tillfällen använt en metod där jag slår ett körnslag i centrum av överdelen ("locket" eller vad man kan kalla det) på både den gamla och den nya leden. Sedan kan man använda spetsarna på ett skjutmått för att hitta tillbaka till det gamla måttet gentemot styrstaget.

Problemet är att centrera körnslagen. Men med en passare blir det hyfsat exakt.

För det mesta är det tämligen riskfritt att skruva av det gamla staget. Bevarar man den snygga smutsranden kan man skruva av leden, fixa ett körnslag på arbetsbänken, skruva tillbaka leden till smutsranden, ta måttet mellan styrstag och körnslag med skjutmått, låsa skjutmåttet och skruva bort den gamla leden för gott.
Sedan skruvar man in sin nya (likaledes körnslagna) led, justerar in den till rätt mått och spänner låsmuttern.

Är man noggrann i alla moment får man samma inställning som tidigare.
Utan tvivel är man inte klok.
Användarvisningsbild
Hank
70 bar
70 bar
 
Inlägg: 1271
Blev medlem: 13 nov 2002, 17:34
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Re: Byta styrled

Inläggav Bosse N » 06 feb 2011, 20:32

Tack för tipsen.
En styrled är nu demonterad och avståndet inställt på skjutmåttet.
Kontramuttern satt som berget - ville knappt ge sig ens i skruvstädet - antagligen Locktite inblandat :twisted:
Får skaffa nya muttrar innan jag fortsätter.
Kör: XM V6 Exclusive -93, Xsara 16i -00 och C4 Grand Picasso-06
Vilande: BX 19 Gti -89, Cheva Blazer S10 -91
Vill ha: B11, DS, SM och CX
Ingenting är omöjligt - det tar bara litet längre tid.
Bosse N
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 25 mar 2003, 11:09
Ort: "Tellholm, Åland N60"09,25´ E19"42,5´"


Återgå till XM - Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster