Flush med lacknafta / white spirit
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Flush med lacknafta / white spirit
Dette ble beskrevet her for noen år siden.
Er det noen av dere som gjorde det som har oppleved negative ting i etterkant?
Er det noen av dere som gjorde det som har oppleved negative ting i etterkant?
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Ännu inte jag i vart fall som kom med tipset en gång i tiden...
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Da prøver jeg.
Det var ca. 15 minutter med gymnastikk?
Det var ca. 15 minutter med gymnastikk?
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
-
- 5 bar
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 17 jun 2005, 08:23
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Går även med diesel eller villaolja (ej den miljövänliga...). Finnarna har använt det mycket, även vid större läkage.
Hade själv i "misstag" över ett halvt år villaolja istället för LMH i Xantian. Fungerade perfekt även på vintern. Så kan det gå, om man inte kommer ihåg att man håller på att byta LMH
Hade själv i "misstag" över ett halvt år villaolja istället för LMH i Xantian. Fungerade perfekt även på vintern. Så kan det gå, om man inte kommer ihåg att man håller på att byta LMH
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Ja, gympa runt i någon kvart-halvtimme. Skölj med LHM, så ren du kan avvara. Töm och fyll på med ny LHM.
När du sköljer behöver du ju inte lassa i mer än några liter. Bara så du kan börja höja bilen lite. Då har du spolat ur naftan i vart fall en gång ur regulatorerna. Sedan blir det så nedblandat att det knappast spelar någon roll...
När du sköljer behöver du ju inte lassa i mer än några liter. Bara så du kan börja höja bilen lite. Då har du spolat ur naftan i vart fall en gång ur regulatorerna. Sedan blir det så nedblandat att det knappast spelar någon roll...
- henriksson
- 40 bar
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Iggesund
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Ursäkta en antagligen lite dum fråga, detta görs alltså med lacknafta isf hydrai......vad det nu heter? Måste man iså fall skölja så pass att man måste lufta alla bromsar, eller kör man liksom runt naftan ett tag, häller i LHM och kör runt på samma sätt, och sen häller i den LHM man tänkt köra på? Byts isf vätskan ända ut till hjulen sas, eller byter man mest i behållaren på detta sätt?
Mvh / Thomas H.
Mvh / Thomas H.
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00
-
- LHS
- Inlägg: 17297
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Flush med lacknafta / white spirit
LHM cirkulerar inte ut till bromsarna utan står stilla i rören. Det innebär dels att lacknaftan inte kommer dit i nämnvärd volym - dels att nämnda lacknafta inte MÅSTE bytas i bromsdelen. Om du har bytt till ny LHM kan det dock vara lämpligt att genom sedvanlig luftning låta den gamla oljan passera ut. Görs alltså med motorn igång ochriggad bromspedal eller kompis som håller ner pedalen lite. Ett problem kan dock vara fastoxiderade luftnipplar på oket - lätt till att knäcka en nippel om man inte har tillgång till exempelvis gaslåga att värma loss den med.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- henriksson
- 40 bar
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Iggesund
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Är det värt att göra en "snabbflush" genom att suga ur LHM ur burken, pytsa i lacknafta, motionerar runt en del, och "montera i omvänd ordning" alltså inga luftningar vid hjul och sånt? Gäller min CX, skulle isåfall göras innan vinterförvaring, för att till våren byta i hela systemet samt kolla klockor. Kan det bli några problem om LHM:n är lite utspädd med nafta när bilen står still några månader?
Mvh / Thomas H.
Mvh / Thomas H.
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00
-
- LHS
- Inlägg: 17297
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Om du efter "snabbflush" sänker till lägsta läget och låter den stabiliseras där en stund samt öppnar 12mm-skruven ½-1 varv (INTE mer) så kommer du att byta minst 95% av LHM-oljan. Glöm inte att stänga skruven igen. Om du sedan kör några mil så att oljan hinner blandas ordentligt så kommer det säkert inte att ge några problem.
Personligen skulle jag välja att byta ut LHM mot Hydraurinçage, köra några mil och sedan ställa in för vintern. Starta våren med att köra på detta ett tag och sedan göra ett byte till ny LHM enligt alla konstens regler. (Hydraurinçage kan användas under ca 500 mil som rengöring).
Personligen skulle jag välja att byta ut LHM mot Hydraurinçage, köra några mil och sedan ställa in för vintern. Starta våren med att köra på detta ett tag och sedan göra ett byte till ny LHM enligt alla konstens regler. (Hydraurinçage kan användas under ca 500 mil som rengöring).
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3124
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Har själv kört med lacknafta i burken. Då med några deciliter tillsammans med LHM som redan finns i burken.
Efter ett tag är det KLART bättre.
Gjorde det senast på min nuvarande bruksbil XM V6 Break från -93.
Innan tjöt det från bakre delen av bilen när jag hissade upp från lägsta till högsta.
Nu är det tyst.
Tog några veckor till att bli tyst. Men då har jag endast kört med procentblandning.
Byte till ny olja skall snart göras.
Efter ett tag är det KLART bättre.
Gjorde det senast på min nuvarande bruksbil XM V6 Break från -93.
Innan tjöt det från bakre delen av bilen när jag hissade upp från lägsta till högsta.
Nu är det tyst.
Tog några veckor till att bli tyst. Men då har jag endast kört med procentblandning.
Byte till ny olja skall snart göras.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 11 jan 2008, 11:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kiruna
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Jag har kört ett par hundra mil med 0,5 l lacknafta i LHMen. Det var väl inte så uppskattat av pumpen som kvittrade lite. Antar att det smörjer lite för dåligt. Det rengör bra dock. Jag är inte helt säker på att min pump fungerar lika bra nu som innan, men jag körde som sagt med blandningen under lång tid.
XM V6-24 -92, 2 x XM V6 -90
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3124
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Min pump kvittrade när jag köpte bilen.
Trodde BESTÄMT att det var fel på pumpen men efter att ha chansat att spänna remmen försvann kvittrandet.
Ljudet var inte alls det som man brukar härleda till slapp rem.
Trodde BESTÄMT att det var fel på pumpen men efter att ha chansat att spänna remmen försvann kvittrandet.
Ljudet var inte alls det som man brukar härleda till slapp rem.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 11 jan 2008, 11:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kiruna
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Hmmm, kanske dags att checka upp den igen. Har stått och tittat på den för att se om den slirar, men har inte tagit mig för att spänna igen.
XM V6-24 -92, 2 x XM V6 -90
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3124
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Om det ÄR remmen, som det var för mig, så ser man inte sliret. Kvittrandet är ju så snabb frekvens mellan avbrott och ljud så det är näst intill omöjligt för blotta ögat att se just den rörelsen.pyrice skrev:Hmmm, kanske dags att checka upp den igen. Har stått och tittat på den för att se om den slirar, men har inte tagit mig för att spänna igen.
Mitt kvittrande var mestadels vid uppbyggande av tryck och inte HELT konsekvent.
Men testa med att spänna remmen.
Du kan ju även känna på den. Den skall vara mycket spänd.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
- billy
- Activa
- Inlägg: 5453
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Flush med lacknafta / white spirit
Jarre > ca hur mycket lacknafta hällde du i ?
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98