Vårpyssel med bromsok

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
olle
70 bar
70 bar
Inlägg: 837
Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Wä, Skåneland

Vårpyssel med bromsok

Inläggav olle » 02 apr 2005, 19:53

"Vill bara påminna om det som varje BIL-ägare (läs citroenägare) med självbevarelsdrift bör göra varje vår då saltningen av vägarna upphört. Plocka av skyddsplåt och klossar från bromsoken bak avfetta och spola rent med vatten, tag ut kolvarna och rengör dessa. Lägg på ett tunt lager ""rubber-grease"" och återmontera. Lufta bromsarna. Gör detta till rutin så har du aldrig problem med trilskande ok bak. "
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Renault 18 TS -80 Morris Minor 1000 -57, C3 04 1.4, Berlingo 05 1.6
Zundapp Bella 1956. Nu även 3x(Velo Solex 3800).

Användarvisningsbild
challenger
Inlägg: 33
Blev medlem: 26 jul 2005, 18:39
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Inläggav challenger » 09 aug 2005, 12:05

Interessant! Eg har nettopp bytt klosser bak og registrerte i den sammenheng at det er liten virkning der bak. Klossane på utsida var nedslitte, medan dei på innsida var nesten ubrukte. Innsida av bremseskiva hadde dessutan overflaterust. Eg pussa litt inni kalipperen med smergelpapir og smurte bevegelige deler med koppar-pasta før montering. No våkna lysta i meg til å ta ein service på kalipperen (oket). Ut fra ditt innlegg her ser det ut som om ein kan ta ut stempela (kolvarna) UTAN å demontere kalipperen, er det riktig? Korleis i tilfelle? Dersom det let seg gjere skal eg setje i gang fortast råd er. Optimale bremser må ein ha!
04 W211 E 270 CDi, 87 Trans Am GTA, 70 Challenger, 88 635 CSiA x 99 Durango, 93 Escort, 68 Satellite, 93 XM 2.1 TD, 90 325iA, 86 325i, 80 Ascona B 2.0D, 87 320i, 80 Capri 2.8, 77 Capri 2.8

olle
70 bar
70 bar
Inlägg: 837
Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Wä, Skåneland

Inläggav olle » 09 aug 2005, 16:57

Hej Du får nog svårt att ta ur kolvarna från bromsoket utan att lossa det från bilen. Jag brukar lossa dem med tryckluft. Ditt problem är nog att den ena kolven sitter så hårt fast att det inte går med enbart tryckluft. Lite värme och rostlösare kanske hjälper. Var väldigt försiktig när Du blåser ur kolvarna. Linda in allt i en kraftig duk och håll fingrarna ur vägen. Hälsningar
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Renault 18 TS -80 Morris Minor 1000 -57, C3 04 1.4, Berlingo 05 1.6
Zundapp Bella 1956. Nu även 3x(Velo Solex 3800).

Användarvisningsbild
challenger
Inlägg: 33
Blev medlem: 26 jul 2005, 18:39
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Inläggav challenger » 08 okt 2005, 10:18

"Eg har i ettertid hatt bilen på kontroll og fekk merknad på rust på innsida av bremseskivene. Kjøpte nye skiver og har bytt om og dei indre stempela løsna enkelt ved hjelp av skru-tvinge. I følge boka hadde eg nok ikkje trengt å separere kalipperen i to, men det skjønnte eg jo ikkje før etterpå... Dermed blei det behov for å lufte bremsene bak i tillegg. Lufteniplane var imidlertid godt ""brukte"" og mangla feste for fastnøkkel. Rikelig med rustløser og ved hjelp av låsetang fekk eg åpna den eine, men den andre sida er dønn fast. Eg har brukt bilen ein del etterpå og det er ikkje merkbart at det er noko problem med luft i systemet, men eg har likevel kjøpt inn 2 nye niplar og vil byte desse. Rekner med å måtte bruke varme for å løsne den siste nippelen."
04 W211 E 270 CDi, 87 Trans Am GTA, 70 Challenger, 88 635 CSiA x 99 Durango, 93 Escort, 68 Satellite, 93 XM 2.1 TD, 90 325iA, 86 325i, 80 Ascona B 2.0D, 87 320i, 80 Capri 2.8, 77 Capri 2.8


Återgå till "XM - Hydraulik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst