Vägrar kliva upp efter LHM-byte

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3597
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Vägrar kliva upp efter LHM-byte

Inläggav soso » 20 mar 2017, 23:32

Du är säker på att du inte skruvat ut 12:an för långt? :roll:

Har du 6+2-pumpen och antisjunk är den inte direkt snabb att bygga upp tryck. (F.ö. kan det förklara att den inte sjönk helt fram när du sänkte om motorn var avstängd. Antisjunk kräver motorn igång för att ventilerna ska släppa och tillåta sänkning.)

Det kan ta lääänge innan de "nya" pumparna behagar släcka STOP-lampan och lyfta bilen. Särskilt om du haft det trycklöst innan.

När jag har "prime'at" en pump som inte velat dra i sig LHM har jag bara fyllt slangen och sedan skruvat tillbaks den, och därefter startat motorn och stängt skruven.

cxenroute
20 bar
20 bar
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Vägrar kliva upp efter LHM-byte

Inläggav cxenroute » 21 mar 2017, 00:19

Tror inte det, jag markerade 12'an för att inte skruva mer än 1,5 varv, vad har hänt om den gick för långt ut? Annars hade väl inte en 93'a antisjunk? Har i och för sig inte kollat...... när kom 6+2'an?

Användarvisningsbild
Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3772
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Vägrar kliva upp efter LHM-byte

Inläggav Lundin B » 21 mar 2017, 02:30

Hålla rätt så bra varvtal på motorn och samtidigt öppna och stänga 12:an är också ett trick man kan ta till.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, Tahoe-00, C5 Tourer 240 HDi-11

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2936
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Vägrar kliva upp efter LHM-byte

Inläggav Gelgamesh » 21 mar 2017, 05:00

Hålla rätt så bra varvtal på motorn och samtidigt öppna och stänga 12:an är också ett trick man kan ta till.
Instämmer.

Och en 2.1TD-93:a har gamla pumpen och ingen antisjunk. Så där har du en "BX" kan man säga. Och försök praktisera någon form av terapeutisk akrobatik till kanske lite lugnande musik eller milda psykofarmaka för att hitta en metod för att komma åt skruven uppifrån. Det är alldeles för många år sedan jag såg en 2.1:a utan antisjunk. Givetvis glömde jag 2.1:an när jag stolt (läs: förvirrat) proklamerade att jag hade alla modeller utom V6 på gården. Men jag vågar nog ändå lova att du hittar ett sätt att manövrera "12:an" uppifrån.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

cxenroute
20 bar
20 bar
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Vägrar kliva upp efter LHM-byte

Inläggav cxenroute » 21 mar 2017, 08:22

God morgon! Stärker mig nu mentalt inför dagens drabbning. Ska pröva alla varianter som går idag inklusive Basil Fawltys berömda knep (från scenen där han tar en grenruska och piskar bilen när den inte vill starta). Lugnande musik kanske är knepet - jag prövar och vänder Pirellialmanackan bak och fram och projicerar Buddha med lämplig meditationsmusik därtill. Få tag i tolvan uppifrån? Kan nog bli knepigt värre men har du sagt det så - där får jag nog famla i blindo då den ej syns uppifrån. Jag lyckades inte ens byta huvudacken själv utan överlät arbetet på Cittrameken i Ljusdal. De klarade dock av jobbet ganska "geschwint" och kunde dessutom stansa in chassinumret som Bilprovningen ej kunde finna - till en början... men det löste sig. Kan ta det i annan tråd.
Lundin; rätt varvtal - kan det vara 2000? Eller mer?

cxenroute
20 bar
20 bar
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Vägrar kliva upp efter LHM-byte

Inläggav cxenroute » 21 mar 2017, 12:59

Grabbar!
JAG HAR RESNING!!!!
:D
Fick dock överge idèn om att nå 12'an uppifrån, det övergick min kapacitet (för korta armar). Med garagedomkraften hissade jag upp fronten och lossade luftskruven med 12'ans blocknyckel. Sedan fick motorn gå med spaken i bottenläget medans jag bytte ut Buddha och meditationen mot fröken Augusti i almanackan. Tror det passade bättre i det här sammanhanget.... :) Och samtidigt fick jag ju något formskönt att titta på... fronten på en CX GTI Turbo2'a! Nåväl, efter tio minuter ströp jag luftventilen och gick in för morgonkaffet. Kom tillbaka efter 20 minuter och..... bakändan var halvvägs upp! Nu tog jag tipset att gasa på ordentligt och med upp till 4000 rpm (hade ny olja i motorn) kom även fronten upp. :K :K Jajamän! :K :K Och med full resning var det ju bara att köra igång - upp/ner, upp/ner osv tills allt var väl inoljat! Till och med ratten ville nu villigt följa med i svängarna, den hade börjat kärva något vid fullt rattutslag. Så slutet gott får man väl säga. Summa summarum: lugna metoden fungerar om man bara orkar vänta ut henne (bilen alltså) - samt lite jox med skruven (12'ans då).
:D
Än en gång - tack för allt stöd med att återfå kraften och självförtroendet!

Användarvisningsbild
LeifHj
Activa
Activa
Inlägg: 4050
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västervik

Re: Vägrar kliva upp efter LHM-byte

Inläggav LeifHj » 21 mar 2017, 13:19

Ja, man har varit nära att ge upp många gånger genom åren....
Kul att det löste sig utan Viagra i oljan. :D
//Leif
Vadå jag dyster?
2 st. XM V6-24 99 och en C5 V6 exclusive 2001.

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3597
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Vägrar kliva upp efter LHM-byte

Inläggav soso » 21 mar 2017, 13:34

Grattis! :)

Hmm, en grej du kan prova, eftersom du nu eftersom du har XM i BXPlus-version med styrning som matas efter pumpen via en fördelningsventil. Visar den sig vara trögrest framgent rent allmänt, men det hjälper om du vrider på ratten, kan det vara en skitig fördelningsventil som ställer till det. Bara en grej att ha i bakhuvudet.


Återgå till "XM - Hydraulik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst