Tjutande ljud!

SensoDrive. Frågor och svar.
zum
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 sep 2017, 10:33
Medlem i SCK?: Nej

Tjutande ljud!

Inlägg av zum »

Så då va det dax för mitt andra problem med min c3:a. Det är en 2003:a och det är nya bromsskivor och belägg runt om. Allt va frid och fröjd till det uppstod ett oljud ifrån vänster fram. Vi plocka isär oket och putsa och hade oss och det blev först bättre men ljudet kom tillbaka nästan direkt. Vi plockade tillfälligt bort hela bromsoket och körde utan och inget missljud! Så såklart trodde vi att det va fel på bromsoket så jag köpte ett nytt och vi monterade det men det va bara tyst i ca 10 minuter sen kom ljudet tillbaka. Jag blir galen! Har någon något råd om vad jag kan göra? Någon med samma eller liknande problem? Hur löste ni det? Vad som kan vara fel? Är det bromsskivan vänster fram som är dålig även om dom nästan precis är bytta? Tacksam för svar!

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tjutande ljud!

Inlägg av Göran W »

"ett tjutande oljud"? Kan du beskriva lite närmare?
Är det skärande, skrikande, skorrande, rasslande, skrapande, vinande eller någon annan typ av ljud?
Kanske beroende på belägg? Vilket fabrikat?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

zum
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 sep 2017, 10:33
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tjutande ljud!

Inlägg av zum »

Det låter som typ bromsen ligger på, ett dovt tjutande ljud. Det är bromsar ifrån Mekonomen. Ljudet försvinner som sagt så fort jag bara trycker på bromsen men så fort jag släpper på bromsen återkommer ljudet.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tjutande ljud!

Inlägg av Göran W »

Om det var min skulle jag nog prova med nya belägg från annan tillverkare. Köp t.ex. från Autofrance i Helsingborg.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

zum
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 sep 2017, 10:33
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tjutande ljud!

Inlägg av zum »

Okey tack då får jag testa att byta då. Himla tråkigt bara men blir jag av med ljudet för alltid så e det ju skönt :)

Jag testade ett tips som jag läste om här på forumet om att bromsa hårt typ 10 gånger innan jag kör och peppa peppa ta i trä det har faktiskt funkat helt okey :) Oljudet kommer ibland men efter några hårda inbromsningar slutar det låta ✌️

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tjutande ljud!

Inlägg av Göran W »

Tyder väl på dålig kvalitet på belägg eller skivor om det nu inte läcker bromsvätska ut på skivorna men med nya ok borde det problemet vara eliminerat.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Tjutande ljud!

Inlägg av alfp »

Reklamera beläggen hos mekonomen
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Skriv svar

Återgå till "C3 - SensoDrive"