CX Rallybil apendix K ?

Det hade kanske inte varit fel med en ny avdelning "Styling/Sport" eller liknande??
Pelle B
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 sep 2005, 23:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Tavelsjö (umeå)

CX Rallybil apendix K ?

Inlägg av Pelle B »

Min undran är om det finns någon som vet något om CX som rallybil?
Fanns det någon som körde med CX´n i sverige?
Växellåda diff och sådant, vad användes till en sådan

Av alla tänkbara projekt så skulle det vara kul att se en i rallyskogen :idea:

Pelle
ID 20 F 1974 Break (dax för total översyn igen) 2CV 59 2 st BX 1 gti 1 16 valves 2 st XM 1 v6 1 td break lb reg saab 93 2t 57 95 v4 67 96 v4 rallybil 67 Austin A40 somerset 54

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: CX Rallybil apendix K ?

Inlägg av LeifHj »

Jag har sett bilar med Douvrinfyran som rallybil(på bild, inte i verkligheten),
fabriksbilar tror jag.
Googla!
MVH Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: CX Rallybil apendix K ?

Inlägg av Lars I »

Hej! Följande artikel skrev jag i Citroënklubbens tidning Autogënial nr 189:

CX som rallybil

Det tävlades en hel del med CX, speciellt sedan GTI-motorn kommit 1977. Men redan 2200-motorn trimmades för att köra rally med. Privata team deltog i rallyn som Elfenbenskusten –Rivieran 1975 och Marockanska rallyt 1976.

1977 vann en bil sin klass i det 380 mil långa Southern Cross Rallye mellan Sydney och Port Macquarie i Australien, förarna hette Jim Reddiex och Jeff Tremain. Samma år deltog totalt sju bilar med 2400-motorn i långdistansrallyt London-Sydney där man fråntogs förstaplatsen av arrangörerna efter en felaktig strykning av en specialsträcka.

Den första riktiga triumfen kom i det 300 mil långa rallyt ”Tour de Senegal” i november 1977. En fabrikssatsning av Citroën med fem CX 2400 slutade i triumf, alla fem bilarna kom i mål, dessutom på placeringarna ett till fem! Nästa äventyr var Monte Carlo-rallyt 1978 där man ställde upp med tre bilar i dieselklassen. Det var tre CX 2200 D som alla kördes av kvinnliga förare! De stackars flickorna tvingades att klä sig i rosa, rött och vitt samt gå runt och le hela tiden i depån då huvudsponsorn var en tandkrämstillverkare med just de färgerna på sina produkter… Allt gick väl och man slutade på första, andra och tredje plats i sin klass.

Senegalrallyt vann man även med fabriksbilar 1978 och –79, ett privatteam lyckades vinna sin klass i franska mästerskapen –79 och en bil deltog i finska rallyt samma år där man slutade på en tjugondeplats totalt. Segrarna från –78 års Senegalrally, Achim Warmbold och Philippe Alessandrini deltog i transafrikanska ökenrallyt 1979, 850 mil ökensand genom fem länder. Man ledde länge över diverse fyrhjulsdrivna byggen men slutade ganska långt bak i fältet efter att ha suttit fast i sanden rätt länge vid ett tillfälle.

1980 fabrikssatsade man i de franska rallymästerskapen med tre team där Jean-Paul Luc lyckades bäst med en slutlig tredjeplats totalt. Samma år startade man med en bil i Marockanska Rallyt, den kördes av Jean Deschaseaux och Jean Plassard, samma förare som vann rallyt 1971 med en SM, blev fyra 1975 med en DS 23 och sam vann Senegalrallyt –77 med CX. Rallyt var extremt tufft och endast fem bilar totalt tog sig i mål. Vinnare? Citroën såklart!

Året därpå startade tre fabriksbilar och en privatbil i det tredje Paris-Dakarrallyt. Att man körde med vanliga, framhjulsdrivna bilar ansågs som dödsdömt men en bil, körd av Luc-Alessandrini tog sig hela vägen och slutade på en sextonde plats totalt. I de franska mästerskapen –81 körde man fortfarande med några CX men man började också tävla med Visa. Säsongen därpå satsade man helt på Visa i en egen rallycup, då var CX:ens tid som tävlingsbil förbi.
/lassenisse

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: CX Rallybil apendix K ?

Inlägg av Lars I »

Lite bilder:

Bild

Senegalrallyt -77

Bild

Också Senegal -77

Bild

Senegal -78

Bild

Transafrikanska rallyt -79

Bild

Finska rallyt -79

Bild

Marockanska rallyt -80

Bild

Mistralrallyt -80

Bild

Paris-Dakar -81

Visst blir man sugen att bygga en replika???
/lassenisse

Pelle B
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 sep 2005, 23:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Tavelsjö (umeå)

Re: CX Rallybil apendix K ?

Inlägg av Pelle B »

Kanske skulle strunta i Apendix K och bygga en Riktigt vass grupp H i stället.
Med 2.4 l och datasprut och tändning kam låda/utvexling och så vidare borde det gå att få motor så det räcker :twisted:
Väghållning finns ju redan. :mrgreen:

Pelle
ID 20 F 1974 Break (dax för total översyn igen) 2CV 59 2 st BX 1 gti 1 16 valves 2 st XM 1 v6 1 td break lb reg saab 93 2t 57 95 v4 67 96 v4 rallybil 67 Austin A40 somerset 54

Skriv svar

Återgå till "Styling - Sport - Rally"