Bilen startar inte efter kortslutning. Startspärr?

Allmänna frågor om C8.
Uffe78
Medlem i SCK?: Nej

Bilen startar inte efter kortslutning. Startspärr?

Inläggav Uffe78 » 10 mar 2017, 21:57

Då den fabriksinstallerade RT3 i vår beg köpta C8 inte fungerat sedan inköpet tänkte jag idag byta ut den till en "vanlig" bilstereo. Lite klumpigt råkade jag låta några kablar gå mot varann då jag lösgjorde dem, det sprakade till och inget mer. Jag satte i nyckeln, strömmen gick igång som vanligt och även startmotorn men bilen vägrar att starta. Har det något med startspärren att göra? Efter det går även bakre vindrutetorkaren på intervaller efter händelsen då jag har strömmen påkopplad, verkar inte gå att stänga av. Alla säkringar verkar hela. Jag har även kopplat i orginalenheten igen för att se om något felmeddelande skulle dyka upp i displyen, men den är mörk. Endast lampan RDS lyser på RT3:n.

Sne4
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bilen startar inte efter kortslutning. Startspärr?

Inläggav Sne4 » 12 mar 2017, 09:17

Tyvärr inget handfast råd att ge här, men Citroen tog bara 335 kr för att programmera in en nyckel som min bil av någon anledning inte accepterade längre. Då gick de igenom felkoderna samtidigt. Har du inte tillgång till Lexia själv, så hade jag nog bogserat in bilen till citroen och fått en diagnos på den i ditt ställe.

Har du tillgång till Lexia hade jag börjat felsöka enligt följande:
1. Koppla in Lexia och se vilka felkoder som finns, se om nycklarna accepteras, att datorerna svarar som de ska.
2. Gå igenom kopplingsschema och säkringar ett varv till.
3. Prova en BSI återställning (sök på BSI reset procedure)

Återgå till "C8 - Allmänna frågor"