Nyinskaffad C2, kända småfel?

Allmänna frågor om C2.
sm0nzy
10 bar
10 bar
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 mar 2003, 20:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Nyinskaffad C2, kända småfel?

Inlägg av sm0nzy »

Så har mina stora Citror XM och Evasion fått en lillasyster. Blev med en C2 VTR för 3 dagar sedan. Inte direkt planerat men det är en annan historia.
En latjo liten sak med SensoDrive och 1.6 liters motor. Med "paddlarna" bakom ratten att växla med så blir det ju ganska kul. I alla fall tills dess jag får tid att renovera hydraulrören på min XM som nu står. XM är min absoluta favorit. Men C2 får nu duga så länge... Nu har denna C2'a gått 14000 men är fräch. Har dock noterat några saker som jag undrar om någon här känner igen.

Bakluckan går ej att öppna ibland.
Men genom att öppna/stänga bilen med det fjärrstyrda låset några ggr så brukar den sedan snällt öppna.Att även hålla in låsknappen i kupen i 5s till ett "pling ljud" hörs så går den att öppna. Ibland. Jag får intrycket att det inte är glapp utan mer någon form av fransk finess jag ej förstår mig på. Någon som känner igen detta?
Undrar även om det går att stänga av funktionen att den låser bilen när man börjar köra eller efter en viss tid.

Ljuskontakt till dörr.
Ett skitfel, men i alla fall. Den tänder ej kupebelysningen när förardörren öppnas. (Passagerardörren funkar). Gissar på trasig strömbrytare men osäker på var den sitter. Gissar på att det är i dörren i anslutningtill låset. -Kan det vara så?

Stötig i guppen.
Fjädrarna tydligen bytta av förra ägaren efter nedslag på besiktning. Men de glömde tydligen att byta dämpare. Vanligt problem?

Värmen
Det är ju ett stapeldiagram med LED som visar kylartemp. Får intrycket att tre streck är normal temp då det är ett streck där. Det är nu ca 2 grader ute och det tog 15 km för bilen att komma upp i tre LED. Och det gick ned till två LED om jag gick upp i 70 km/h. Jag gissar på att termostaten ej stänger. Men tacksam om någon kan kommentera om det är korrekt att normal arbetstemp är 3 LED. Eller är det normalt att dte är "segt" att få upp den i temp?

Värmereglaget
Bilen har den elektroniska kontrollen med en display. I displayen finns en symbol med en sittande gubbe och tre pilar som visar luftflödet. Det finns en knapp med samma symbol. Jag har fattat det som att man med knappen skall kunna ändra luftflödet varpå pilarna i displayen skall ändra sig. (Och förstås även spjällen), Men inget händer när man trycket på knappen. Alltid 3 pilar i displayen. Allt annat verkar OK. AC, defroster, mm.Är ju egentligen inte ett problem som behövr fixas, men bara undrar om pilarna ändrar sig på era bilar.

SensoDrive
Detta var en ny erfarenhet. Verkar fungera som det skall när jag läser inläggen här. Men är det något man skall tänka på med denna?
Typ bör byta olja oftare än stipulerat eller annat värt att notera för att den skall hålla?

/Patrik
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo. Sedan år 2021 i en annan "Citronists" ägo som donator.
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie IIA -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.
Jaguar XF CC9 3.0D -11.

Citrokent
10 bar
10 bar
Inlägg: 118
Blev medlem: 17 jun 2012, 16:50
Medlem i SCK?: Nej

Re: Nyinskaffad C2, kända småfel?

Inlägg av Citrokent »

Bakluckan ska öppna varje gång du öppnar med fjärren, åtminstone var det så på vår C2 från 2005.

C2:an är inget under i komfort så om du kommer från XM är C2:an rejält stötigt oavsett. Vår C2 VTS (ännu stötigare än VTR) hade gått 28 tusen mil, visserligen landsväg absoluta merparten, men dämparna var inte slut vid de miltalen. Är dämparna slut bör den väl också vara gungigare, gissar jag.

3 streck är normal temp har jag för mig.

Displayen ska vissa olika inställningar, dvs olika antal pilar och kombinationer beroende på val.

Sensodrive är som en manuell låda med robot monterad, så service för själva lådan är som för en manuell. Möjligen kan själva robot-delen behöva påfyllnad av olja om de är liknande som på EGS-lådorna, men jag gissar bara eftersom VTS hade manuell.

Skriv svar

Återgå till "C2 - Allmänna frågor"