Snabbfråga laddning

Inlägg angående BX el och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
maipen
40 bar
40 bar
Inlägg: 452
Blev medlem: 05 maj 2005, 05:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Luleå

Snabbfråga laddning

Inlägg av maipen »

Mätte hur mycket min 88:a tri laddar och den ligger på 13,7 volt över polerna och om jag inte kommer ihåg fel ska de väl ladda över 14 v.
Har ägt, ID19-69:a BX 16Valve-90 XM Break-93 och C5-01 Diesel 67:a Suzuki K50 88:a, Citroën C4 1,6 HDi 07:a automat,Citroën Xsara 1,6 automat 03, en 88:a BX 19 TRi automat.

Kör Volvo 965-96

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av Mickel »

De brukar vara så där.

Testa:

- Stäng av motorn.

- Stå med ljuset på, full fläkt, elbakruta och torkare någon minut.

- Slå av alla förbrukare.

- Koppla in voltmetern (finns en tydlig och bra på Biltema för 99 kr att sätta i cigg-uttaget med tydliga digitala siffror).

- Starta. Nu ska spänningen gå upp över 14 V ett litet tag för att återfylla batteriet. Ganska snart sjunker spänningen till någonting på 13 V. Det är för att inte köra för hög laddström genom batteriet under längre tid. Så funkar 80-talsbilar.



Sen är det en annan sak att de nya Calcium/Calcium (Ca/Ca) -legerade batterierna inte blir fulladdade om de inte får en laddspänning på minst 14,3 Volt. Men det talas det inget om. För det känner ingen till. Inte i Sverige. Jag lyckades få Vi Bilägare att skriva om det, men det hjälper ju inte.

Nya bilar (2000-tal) har högre laddspänning på grund av de nya Ca/Ca-batterierna. Att hitta "äldre" batterier som klarar sig med lägre laddspänning för oss som har äldre bilar är nästan helt omöjligt. Frågar du någon i branschen är de helt okunniga. Tyvärr. Även längst upp på generalagentnivå. (Ett enda undantag fanns: Tudors expert i fabriken i Kungälv.)

Vi får finna oss i att dom har hittat på en ny batterityp som gör att batterierna inte blir fulladdade i våra bilar :( .
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av Göran W »

Mickel. Vet du om problemet kvarstår om man byter till ny generator eller om de är anpassade till nya batterier? (inte NOS)
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av attraction »

Jag har en "ickecittra" med inbyggd voltmeter.
Voltmetern visar några minuter efter start cirka 14,3 volt för att därefter sjunka till 13,7 volt, för att ligga stabilt där utom när man kör fläkten på högsta, båda torkarna, all belysning inkl extraljus.
Då sjunker spänningen till mellan 12 och 13 volt.
Bilen är av 2011 år modell och har ett slutet Bosch-batteri som nyligen är inhandlat.
På 2CV´n, där jag monterat en fast voltmeter, ser jag att spänningen efter start ligger på närmare 14½ volt några minuter för att därefter stabilisera sig på strax under 14 volt. Lite väl högt. Men glödlampor har jag inte bytt på flera år. Utom bromsljus och bakblinkers där jag har LED-lampor.

:wink:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av Mickel »

Göran W skrev:Mickel. Vet du om problemet kvarstår om man byter till ny generator eller om de är anpassade till nya batterier? (inte NOS)
Kvarstår.

"Nya" generatorer är alltid renoverade generatorer (nästan uteslutande i Kina, men i vissa fall Israel). De mäter lindningar, byter dioder, sätter dit en Kina-tillverkad och Kina-lödd :evil: laddningsregulator med kolhållare. Och målar om.

Kanske sätter de dit komponenter som ger 14,3 volt.
Senast redigerad av Mickel den 02 dec 2015, 00:04, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av Mickel »

attraction skrev:Voltmetern visar några minuter efter start cirka 14,3 volt för att därefter sjunka till 13,7 volt, för att ligga stabilt där utom när man kör fläkten på högsta, båda torkarna, all belysning inkl extraljus.
Då sjunker spänningen till mellan 12 och 13 volt.
Bilen är av 2011 år modell och har ett slutet Bosch-batteri som nyligen är inhandlat.
Ja, sådär brukar det vara.

Jaså, det är likadant även på (vissa) nyare bilar. Jag har fått information om att (vissa ?) nyare bilar kör med ännu högre spänning för att ladda de nyare batterierna fullt. Men det kanske är så här det ska vara, dvs först upp till minst 14,3 och sen, när batteriet säger "nu är jag fulladdad" (dvs resistansen ökar) så sjunker spänningen till 13,7 volt för att inte ge onödig gasutveckling.

Det viktiga, och nya, är att spänningen MÅSTE upp i minst 14,3 volt för att de nya Ca/Ca-legerade blybatterierna ska bli fulladdade.

De (äldre) bilar som inte kommer upp i 14,3 Volt behöver kompletteringsladdas (med extern laddare) då och då.


Kommer din bil upp i 14,3 volt så är det OK :D !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av Mickel »

Ska väl säga att min utredning av laddspänningen började med att jag skulle byta till ett nytt batteri i en svensktillverkad pråm med likströmsgenerator (som aldrig kom upp i 14 volt). När jag utredde batterier kom jag (tack vare Googles förkärlek för ofta valda sidor) in på ilskna diskussioner hos engelska veteranbilsägare som alla hade fått problem med att nya batterier tog laddning dåligt. Efter mycket frågande och bråk med alla aktörer lyckades de få batteribranschen (Bosch) att erkänna och klargöra vad som gäller:
Ca/Ca-batterier kräver 14,3 Volt, annars kompletteringsladdning.

Eller köp ett batteri som är av "äldre" typ, med bara olegerat bly i plattorna.

Försök fråga efter det i en svensk butik :roll: . Eller hos en grossist :roll: . Eller en importör :roll: .

Jag har nu fått lära mig (av batterifabriken) att sådana fortfarande tillverkas till truckar (har ni sett hur stort ett ett truckbatteri är :shock: ?), traktorer och fritidsbatterier (puh!). Alltså köpte jag ett Tudor/Excide fritidsbatteri till min svensktillverkade pråm med likströmsgenerator. Det blir bättre, mer fulladdat.
Senast redigerad av Mickel den 02 dec 2015, 00:34, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av Mickel »

Mickel skrev:Vi får finna oss i att dom har hittat på en ny batterityp som gör att batterierna inte blir fulladdade i våra bilar :( .
Jag ska alltså förtydliga detta drastiska uttalande:

Om våra bilar, oavsett ålder, kommer upp i 14,3 volt så klarar de även de nya Ca/Ca-batterierna som kom på 90-talet. Då laddas de fullt.

Kommer de inte upp i 14,3 volt så blir de inte fulladdade, oavsett ålder på bilen. Om detta är ett verkligt problem beror på hur man använder bilen. Den som har en äldre bil som "åka på träff-bil" laddar den naturligtvis med laddare innan utflykten. Då är det inga problem.

Men ska man åka till Frankrike med den så kanske läget inte är lika bra? Startar den nästa morgon? Då kanske man ska byta laddningsregulator eller hitta äldre batterityp (om man kan finna nån :roll: ).
Mickel

D.C
70 bar
70 bar
Inlägg: 1005
Blev medlem: 14 nov 2002, 11:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Gbg-C

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av D.C »

Hej Citraväner!

Generator och att manipullera spänningen, polspänningen

Regulatorn i generatorn känner av spänningen med viss anslutning, om man lägger en enkel diod i serie med den anslutningen skapas ett spänningsfall över den dioden vilket får regulatorn att mata på mera magnetiseringsström till rotorn och på så vis höjjs polspänningen över generatorn till den nivån aktuell regulator är avstämd för, ungefär såhär; regulatorn har liksom ingen aning om att det fiffigt döljs viss del av aktuella genererade polspänning.

Lasse L skriver om saken ( http://forum.hamnen.se/forum/propeller/ ... -generator )
Nackdel, generatorn får demonteras och man får veta vad man sysslar med, är man icke insatt i detaljerna är det enkelt att gå med demontaget till en bil-el och få hjälp att identifiera regulatorns referens-anslutning.

Halogen-lampor tar bra stryk av förhöjjd spänning, drifttid, på mondänare bilar är oftast generatorns magnetiseringen reglerad via motor-ECUn alltså det finns ej en regulator i samband med kol-borstrana inuti generatorn.
Det innebär också att då bilens strömbrytare vid läge noll (0) varselljus skapas automatiskt sänkning av generatorns pol-spänningen för att spara lamporna, ställs brytaren till läge ett (1) noteras enkelt en högre ljusstyra från lyktorna.

Mvh D.C
# XM-SX 94/95a; ljus-guld
# Agria jordfräs "Agriette"

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av alfp »

Troligtvis har du ett spänningsfall mellan gen. och batteri Mät laddspänningen på generatorn och +polen den skall vara så nära 0 som möjligt annars komplettera i så fall med en grövre kabel för den är lite klen på vissa BX Kolla även jorden mät från -polen till motorn där skall vara så nära 0 volt som möjligt där också
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av hsd »

Har Du kvar orginalpolskorna så byt dessa, då de ofta ger ett litet spänningsfall
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

D.C
70 bar
70 bar
Inlägg: 1005
Blev medlem: 14 nov 2002, 11:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Gbg-C

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av D.C »

Hej Citraväner!

( "jorden mät från -polen till motorn där skall vara så nära 0 volt som möjligt där också" )
Beskriven mätning och relationen mellan de bägge positiva polerna är ok, emellertid samma mätning bör göras mellan de bägge negativ polerna.

alfp skriver strax åvan om vikten att undersöka ett spänningfall mellan generator och batteri, dess plus-pol och minus-pol. En viktig sak är att aktuella mätpunkter moste vara max upplastat, räcker ej med lasta kablar med ström för batteriet, därmed vid testning av spänningsfall drag på allt av last som finns tillgängligt därefter får mätning ske, förhöj varvtalet till 1000r/m
Ska du mäta max relevant ström-leverans från generatorn vid ett lastexprimentet, tångampermeter, moste detta mätas vid generatorns positiva pol, ingen annan plats.
Jag utgår från att polskor för batterianslutning är ok, samt att kol-borstar och regulator är ok, rotorns släpringar ej sönderrivna.


Ett indikerat spänningsfall åtgärdas enkelt med att avoxidera anslutningarna vid generator, startmotor, motor.
På tidigare vagnar var ledar-arean tilltagen med god redundans, metall relativt billigt, varför även mycket merän max strömmatning via aktuella kablar ej skapar spänningsfall av intressant mätbar nivå.
Hursomhellst, du har indikerar spänningsfall över polerna även när kabel-anslutningar blivit avoxiderade samt brickor muttrar och anläggningsyta, det betyder att du får byta kabelskor och gå till en elfirma och pressa dit nya fina.
Efter att kabelskon blivit pressad värm upp kabelskon och lägg dit lödtenn det förseglar utrymme i pressförbandet mot vätska.
Köp kabelsko av kraftigare gods-kvalitet det ska vara exakt håltagning i kabelsko för fäst-skruvar, inget annat. Använd förtennta kopparbrickor under muttrar förtenna om originalen

Mvh D.C
# XM-SX 94/95a; ljus-guld
# Agria jordfräs "Agriette"

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Snabbfråga laddning

Inlägg av alfp »

Frånsett denna utläggning mät som jag föreskrivet då ser du ju om spänningsfall finns Drar du på full fart på fläktar mm så skall batteriet få lika mycket spänning som generatorn producerar
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Skriv svar

Återgå till "BX - El"