Inte Citroënrelaterat, men det är ju Off-topic-sektionen och gäller hydraulik så jag kör på...
Styrservokretsen sprang läck på andra bilen i helgen (Saab 9-3) och enligt forum så är det rätt bökigt att byta, man får ta loss fronten och lite till.
Jag leker med tanken att kapa loss bitarna och sen åka iväg till närmsta hydraulservice och fråga om de inte kan fixa till en slang på 1.5m med lämpliga kopplingar i ändarna.
Borde vara sjukt mycket enklare att byta. Tänker jag fel? Kan man inte göra så? Finns det nån dunkel anledning till att det ska vara ett krokigt och invecklat rör? Kan man leda det valfri väg från ena sidan bilen till den andra eller måste det prompt ner under kylaren?
Även om själva slangen blir dyrare än ett nytt rör (runt 600:-) så är tid också pengar. Om jag kan få dit det nya på 30 min istället för 3 timmar så kan det vara värt några hundralappar till...
Hydraulslang
Moderator: WebmasterJohan
Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
- frippegubben
- 40 bar
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Hydraulslang
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!
-
- 70 bar
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Säffle, Värmland, Sweden
Re: Hydraulslang
Har ingen aning om hur det ser ut i en Saab men har du slang som håller för trycket och den inte blir i vägen för nåt annat, eller skadas av något annat finns det ingen anledning varför en slang inte skulle funka lika bra som ett rör.
Gjorde nåt liknande för några år sedan på en bil där röret till oljekylaren rostat sönder. En bit slang fick ersätta det rostiga röret och så funkade det igen.
Gjorde nåt liknande för några år sedan på en bil där röret till oljekylaren rostat sönder. En bit slang fick ersätta det rostiga röret och så funkade det igen.
JAAN
-
- Activa
- Inlägg: 3727
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Hydraulslang
Ska väl inte vara några problem , Jag gör så på XM och Xa när 10 mm rören har rostat sönder , mycket lättare att montera men jag har fått tillverka en spec. nippel .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
- frippegubben
- 40 bar
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Hydraulslang
Hmm, jag ringde just den lokala hydraulfirman och de vägrade!
Sa att de inte fick, inte hade licens att göra till styrning eller bromsar. Det var ju tusan, det är ju inte så att man tappar styrförmågan om det skulle gå läck, det blir bara j-t trögstyrt.
Jag får försöka med nån annan firma, och kanske inte vara så klarspråkig med att det är till servostyrningen på en bil. Får väl dra till med att det sitter på en gammal traktor eller skogsmaskin...
Sa att de inte fick, inte hade licens att göra till styrning eller bromsar. Det var ju tusan, det är ju inte så att man tappar styrförmågan om det skulle gå läck, det blir bara j-t trögstyrt.
Jag får försöka med nån annan firma, och kanske inte vara så klarspråkig med att det är till servostyrningen på en bil. Får väl dra till med att det sitter på en gammal traktor eller skogsmaskin...
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!