Hemmagjord gashydraulik?

Avvikande och irrelevanta samt seriösa inlägg utan något som helst krav på vare sig innehåll eller kvalitét avseende våra bilar.

Moderator: WebmasterJohan

Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av frippegubben »

En fundering som dök upp i natt när jag sov lite dåligt...
Funderar på om man kan göra en egen variant av gashydraulisk fjädring för mindre fordon. Tänker specifikt på en trehjulig mopedbil som jag "råkade" få med hem i fredags.
Nuvarande fjädring är rätt gungig och inte minst (gissar jag) vid kurvtagning. Skulle vara riktigt trevligt med automatisk höjdjustering och ännu trevligare om man kunde få till nåt i stil med Activa så den inte gör en highside om man tar en kurva lite för fort.

Kan man ta en mindre, standard, hyraulcylinder, komplettera den med nån form av adapter så man kan få dit en grön klocka och vips har man en hemmagjord citroënfjädring???

Naturligtvis tänker jag helt fel, men jag inser inte var. Så, utbilda mig! :D
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av gunnarw »

Spontan reaktion: för en moppe tar det för mycket effekt och blir för tungt med bilgrejer. Om det ginge att skala ner så kanske
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av totteni »

Ja, det är ju inte bara hydraulcylinder och klocka, det krävs tryck också, alltså en hydraulpump. I det här fallet är väl det enda alternativet en eldriven, antar att du har 12 V i fordonet. Så måste du förstås ha en tank för hydrauloljan. Så var det då det med höjdregleringen, det är ju själva grunden för att det skall fungera. Och på flertalet Citroëner påverkas regulatorn från krängningshämmaren, finns det en sån? Om inte så måste det väl vara en regulator för varje hjul. Tror det blir lite komplicerat det här, och då har vi inte ens börjat snacka om Activa-funktionen :shock:
:sck :2cv

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av frippegubben »

Jag sa väl aldrig att det skulle bli lätt? Man måste ju få fundera lite! Och en principiell diskussion OM det går eller inte är ju alltid kul! Sen blir det säkert inget ändå, men kanske nån gång... Man vet aldrig!
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av totteni »

frippegubben skrev:Jag sa väl aldrig att det skulle bli lätt? Man måste ju få fundera lite! Och en principiell diskussion OM det går eller inte är ju alltid kul! Sen blir det säkert inget ändå, men kanske nån gång... Man vet aldrig!
Hehe, nä jag sa bara att det nog blir "lite komplicerat", inte att det inte skulle gå. Och visst låter det ju kul, borde jag skrivit i förra inlägget. :D

Små enkelverkande hydraulcylindrar finns, kallas för bromscylindrar då, för traktor och traktorsläp som ofta har hydrauliska bromsar. http://www.oie.se/Produkter/bromscylind ... 1000196679 , om det nu inte finns Citroën-grejor som passar.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av gunnarw »

Absolut, funderingar och hjärngympa är bra på många sätt. Jag menade inte att det inte går men att bilgrejer nog straffar ut sig för att de är kraftigt överdimensionerade för det lilla fordon du har. Inte bara att de tål mer - de kräver mer av värddjuret. Men de kan stå modell och vara konstruktionsidé.
Vad är det för trehjuling, en Norsjö?
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av frippegubben »

Nej, ingen Norsjö, en liten udda italienare, en grecav amica. Ser ut som en Reliant Robin i miniformat! :)
Men sen har jag en elmotor från en en Norsjö packmoped som jag funderar på att stoppa dit, så blir det lite miljövänligt och billigt att åka!
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av Gelgamesh »

Jag ser hela idén som ett friskhetstecken, men bör antagligen inte vara betrodd med vetorätt.

Jag tänkte att förenkla en smula genom att ta ett blad ur bussarnas värd. Där har "Activa" funnits sedan urminnes tider då man satt en höjdregulator på varje sida t.ex bak och styr luftfjädringen individuellt. och oavsett om du väljer luft eller gashydraulik så är höjdregleringen likartad. Och glöm det där med krängningshämmarkrav för reglering. Går lika bra med en pinne och ett stag. Pinne på hjulaxeln som får horisontellt stag att göra konstanta frenetiska "hitlerhälsningar" vilket i sin tur manövrerar regulatorn. Standard på tunga fordon sedan Hedenhös.

Alltså, Activa och höjdreglering = tänk tung buss och översätt till gashydraulik.

Förutom tryckförsörjning ser jag avstämning av klockor som största utmaningen. Vikt/vätskepelare vs. klockvolym och tryck är ju ena frågan. Men dämpningen är ju lurigare. I alla tänkbara fall är ju alla klockor med dämpare utformade för avsevärt tyngre fordon. Och att borra bypasshålet är ju inte ens halva lösningen. Nä, jag tror spontant på att angripa problemet med väldigt mycket hävarmseffekt. Att man helt enkelt sätter cylindrar väldigt långt på på bärarm likt bak på Citroën och sedan experimenterar med klockor som s.a.s. är gjorda för att sitta "1 till 1", alltså som fram på BX t.ex där man inte har någon utväxling mellan hjul och klocka.

Och mitt i allt detta kanske vi har en lösning på ett problem många inte vet om. Det blir allt svårare att få rätt känsla i en gammal Citroën då klockor som nytillverkats aldrig stämmer helt med dämpbladen i originalklockor. Men jag kom precis på att man ju skulle kunna ha ackumulatorer som fjädringsklockor och helt enkelt flytta dämpfunktionen till separat enhet. Alltså en egenbyggd dämparkonstruktion som kan göras justerbar. Hmm. Det här behöver funderas ut vidare.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av frippegubben »

Där ser man! En liten "vansinnig" fundering leder till intressanta diskussioner! Jag tror också att få till vettig dämpning blir knepigt och kan säkert kräva en hel del experiment.
Ska bli spännande att se vad det här leder vidare till!
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av frippegubben »

Rent krasst och mest ekonomiskt tror jag nog det skulle bli att sno det mesta från nån skrotfärdig Citroën. Det är inte så stor plats för långa dämpare, så det blir nog till att leta fram kortast möjliga i så fall, och helst elektrisk pump. Eller så blir det som oftast, man får ta det man får tag i!
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av HåkanTh »

Som krängningshämmare är det här en kul idé ( Del 2 finns inte):
https://www.youtube.com/watch?v=WMJm8kLhFzc
med hydraulikcylindrar och LHM, naturligtvis.

En bakcylinder från BX och hydractiveklocka från XM Break sköter fjädringen. Fjäderdonet och tidigare nämnt bärarmsarrangemang placeras centralt på bakaxeln. Cylinder och klocka packas med hjullagerfett, skruvas ihop och fjäderdonet trycksätts permanent med fettspruta.
Om fettet inte ger tillräcklig dämpning som det är, får man laborera med brickor i klockans öppning.

Framfjädring? Gasdämpare (baklucka, traktorruta).

Se där, gashydraulisk fjädring med Activastuk, utan pump och regulator.

Automatisk höjdreglering? Attans...
Kniven hade en skarp bismak av egg.

allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av allingkalling »

asa-suspension.com det systemet har jag i min fyrhjuling. Funkar kanon bra. :D
krävs dock lång fjädringsväg för att funka bäst.
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av frippegubben »

Asa-fjädringen verkar ju intressant, skulle jag vilja ha bak på min mtb!
Men den har väl inget med autmatisk höjdreglering att göra om jag förstår det rätt?
Sachs har nåt system som heter Nivomat, som vore en enkel lösning, men den verkar varken vara billig eller problemfri.
Jag tror jag ska hålla ögonen öppna här på akuten om nån tänker skrota en citroen och se om jag inte kan lägga rabarber på hydraulsystemet för en billig peng, eller höra med skroten här hemma om man kan få plocka nåt för en billig peng.
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av Göran W »

Förmodligen finns det någon hake men jag skulle till ett så lätt objekt tänka mig att det vore enklast att "vända" på systemet dvs att använda en "fast mängd" LHM utan några som helst ventiler (slutet system). Fast monterade gaspåfyllningar med manometer på varje klocka. Klockorna stående. "Luftningsventiler" på högsta punkt vid varje klocka. Justera gastryck efter aktuell last för stunden.
Kräver väl lite utprovning men behöver ingen pump - bara en mindre gastub i skuffen. Kanske rentav skulle räcka med EN klocka till hela systemet?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3731
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Hemmagjord gashydraulik?

Inlägg av MAN »

Det står en prototyp en på koservatoriet i Paris typ "hachraket " men gashydraulisk fjädring . Fjäderdon bak från Xm, Xa , Bx ,GS och Cx väger inte så mycket och tar inte så stor plats . Kul grej som jag tycker du ska jobba vidare på !
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Skriv svar

Återgå till "Jakki´s Off Topic Corner"