Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Avvikande och irrelevanta samt seriösa inlägg utan något som helst krav på vare sig innehåll eller kvalitét avseende våra bilar.

Moderator: WebmasterJohan

Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av kvantskum »

.
Lång text men årets överraskning för Citroen och Peugeot-ägare!

Jag snubblade över detta program och fick "årets" överraskning.
Det troligtvis hittills enda mobila programmet förutom Lexia/diagbox som kan läsa av specifika PSA-data som partikelfilter, testköra enskilda komponenter, logga sensorvärden under körning för senare analyser, se livedata och mycket annat.
Det bästa av allt..... gratis och man använder sin mobiltelefon som skärm.
En "app" man lägger in i mobilen med andra ord. Så nu behöver man inte släpa ut datorn till bilen varje gång man vill t.ex. läsa av partikelfiltret.
Vill man koda om saker eller andra djupare manövrar måste man ha diagbox, men appen utvecklas och uppdateras hela tiden så fler och djupare funktioner lär komma.

Som Citroen/Peugeot-ägare kan man nu glömma alla de OBD-appar som finns, detta slår samtliga med hästlängder just tack vare att man bl.a. kan avläsa partikelfilter och additiv. Som mångårig diagbox-användare så hade jag inte höga förhoppningar, men blev glatt överraskad. Den kan inte ersätta originalet, men ger många av de lättare funktioner många som köper en lexia/diagbox är ute efter.

En ren revolution för ägare till PSA-fordon enligt mig.
Det finns två versioner av detta program. Gratisversionen (FAPlite) och en version som kostar ca 140 kr (FAP).
i gratisversionen kan man kontrollera alla de viktigaste parametrarna runt AC, sensorer och additiv, partikelfilter mm. I betalversionen ser man samtliga parametrar som t.ex. snittsträcka mellan regenereringar mm.

Man kan även likt diagbox testköra och analysera enskilda komponenter som bl.a. spridarna, fläktarna, bränslepumpar, EGR mm.

Vill ni installera gratisversionen av programmet så gör följande:

1. Inneha en mobiltelefon. Köp en bra bluetooth OBD-adapter, inte det billigaste kinaskräp ni kan hitta utan en bättre som stödjer "extended protocol commands" samt har en acceptabel överföringshastighet för att läsa livedata från bilen. Brukar kosta 100-200 kr.
Har ni redan en OBD-adapter, prova den först. Kanske den fungerar. Om inte, köp en bättre.

2. Gå till googles "app-butik" i mobilen och ladda ner appen FAPlite. Den är omöjlig att hitta om man inte specifikt söker på namnet.

3. Sätt OBD-adaptern i bilen. Om bilen har handsfreefunktion till telefonen så ta bort parkopplingen till mobilen först, annars kommer mobilen hela tiden att växla mellan adaptern och handsfree.
Irriterande.

4. Tändningen i läge 2, öppna sedan appen i mobilen. Bluetooth kommer då att aktiveras automatiskt och appen ansluter sig.

Den fulla versionen av programmet finns inte i googles playstore, utan den måste man köpa via amazon.com. Den kostar 12 dollar, ca 110 kr.
Jag köpte den och tycker den är värd varenda krona.

Appens layout syns lite rörig ut till en början, men eftersom man själv kan lägga till och ta bort funktioner, samt ändra storlek och utseende på det som man vill ska visas, så är det lätt att ordna utseendet efter eget behag.

Nedanstående bilder visar hur programmet ser ut när det körs.
Livedata, loggfiler, sensorvärden mm.
Det var före jag sorterade upp visningsfälten, så ha överseende med att det ser lite grötigt ut.
Klicka på bilderna för att se fullstorlek

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

fredrikI
40 bar
40 bar
Inlägg: 514
Blev medlem: 08 jul 2006, 07:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gefle

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av fredrikI »

Coolt! Förslag på vettig adapter?
Tidigare: BX19 TRI-88 R.I.P. 405 GTX Break -96 SÅLD C4 1.6 HDi EGS SX Pack -07 SÅLD Berlingo Family 1.8i -97 SÅLD
Nu: Berlingo XTR HDi 120hk -17

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av kvantskum »

Den ska i alla fall kunna klara "extended protocol commands" och vara rimligt snabb för att hinna med att förmedla 20-30 samtidiga data i realtid, om man vill logga under körning, och inte vill att den ska tappa förbindelsen hela tiden.
Det viktigaste tror jag är att ha en bra ELM327-adapter av modernt snitt och inte den billigaste 40-kronors kinapluggen man hittar.
Jag använder mig av en OBD-adapter sedan tiden jag körde BMW, jag använde den till BMW-diagnosticering och omkodning.
Den kostade 200 kr och jag beställde den av ivini-apps.
Likvärdiga finns garanterat i handeln här med. Kjell och co kanske?
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av Ford Prefect »

https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... -bluetooth

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... nformation

*******************
Kör oftast C4 Picasso, XM pick-up och VW Karmann Gipsy (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Gratis

Inlägg av kvantskum »

Den där ser liknande ut som den jag har.
Jag beställde min från ivini-apps enbart för att de är testade och för att de garanterade kompatibilitet med diagnoser.
Men Kjells lär nog fungera även den.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Användarvisningsbild
Jacob
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2488
Blev medlem: 07 okt 2003, 07:41
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Marieholm, Skåne (SCK 8634)

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av Jacob »

Jag kan tillägga att det inte räcker att inneha en mobiltelefon. Det krävs en mobiltelefon med operativsystemet Android. (Jag har iaf inte hittat den till tex iPhone.)
/J
2005 C4 coupé, 1980 GSA 1220 Pallas, 1971 Tjorven, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan, 1980 Suzuki kaféräser.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av soso »

Hur är det med åtkomsten på 90-talsbilar? Hittas specifika kommandon där? Hydractive-parameteravläsning och annat som hade kunnat vara kul att klara utan dator?

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av kvantskum »

soso skrev:Hur är det med åtkomsten på 90-talsbilar? Hittas specifika kommandon där? Hydractive-parameteravläsning och annat som hade kunnat vara kul att klara utan dator?
Tvivlar. De protokoll som krävs för denna sorts avläsning var nog inte ens uppfunna då.
Skulle tro från 2004 och nyare.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av Hedene »

Om bilen har OBDII uttag bör det funka men vilka data du får ut beror på årsmodell m.m.
Det blev lag på OBD i USA 1996 och de flesta bilar fick det då. OBDII blev väl lag för bensinbilar från 2000 och dieslar från 2004 har jag för mig.
Lagen gäller bara standarddata som skall finnas på alla bilar och som gått att få fram med mobilappar som Torque länge.

Måste ta vägen om Kjell och köpa en blåtandsadapter och kolla appen som Kvantskum tipsar om.
Min Lexia är tydligen inte fullt bestyckad eftersom jag bara får ut motor och abs data men ingen kontakt med Hydroactiv m.m. Detta funkar nog inte med appen heller men det kostar ju nästan inget att prova.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av kvantskum »

Hedene skrev: Min Lexia är tydligen inte fullt bestyckad eftersom jag bara får ut motor och abs data men ingen kontakt med Hydroactiv m.m. Detta funkar nog inte med appen heller men det kostar ju nästan inget att prova.
/Stig
Jag tror att appen är tänkt att fungera ihop med PSA-bilar som kräver diagbox. Det är väl från ca årsmod 2008 som diagbox krävs istället för lexia. I nuläget så kommer du nog inte att få kontakt med fjädringen, men appen uppdateras löpande och nya funktioner tillkommer hela tiden. Men kanske det funkar? Jag vet inte, eftersom jag bara läst av min Peugeot 508, där dom tyvärr glömt montera gasklockor från fabrik.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17290
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av Göran W »

Hedene skrev:OBDII blev väl lag för bensinbilar från 2000 och dieslar från 2004 har jag för mig.
Bensin från registreringsdatum 1/1 2002.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17290
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av Göran W »

Jag får ingen respons hos google på varken FAP eller FAPlite???? Finns den för alla lurar?

Ni som köper blåtandsdongel kan väl meddela vilka som funkar? Tack!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av kvantskum »

Göran:

https://play.google.com/store/apps/deta ... lite&hl=sv

Fullversionen finner man på amazon.

Appen fungerar till alla android, men inte till i-phone.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17290
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av Göran W »

kvantskum skrev:Appen fungerar till alla android, men inte till i-phone.
:( :( :( Fan, ska man tvingas ha en extra lur blir det ju knappast billigare.
Hmmmmm........ Kan man köra blåtand utan att ha i SIM-kort och kan man ladda ner med WIFI utan att ha SIM?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av kvantskum »

En äldre lur kostar inte många pengar.
t.ex. En 2012 års samsung S4 eller annan lur av samma årsmodell duger gott och väl till uppgiften, en sådan är knappt dyrare än en dongel.
150-300 spänn.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Skriv svar

Återgå till "Jakki´s Off Topic Corner"