Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Avvikande och irrelevanta samt seriösa inlägg utan något som helst krav på vare sig innehåll eller kvalitét avseende våra bilar.

Moderator: WebmasterJohan

Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av kvantskum »

Birotor skrev: Har inte hunnit utvärdera FAP helt och fullt men nog verkar det som om det är betalverionen som gäller om man ska ha alla data. Men maken till plottrig app får man leta efter. Inte alls lättläst.
Jag kör betalversionen, och det kom en uppdatering idag med lite ny mer översiktlig layout, och nya styrenheter som stöds.
Eftersom appen är rätt ny på marknaden verkar det släppas uppdateringar rätt ofta, nya funktioner och ny design.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Användarvisningsbild
Birotor
40 bar
40 bar
Inlägg: 733
Blev medlem: 31 jan 2003, 10:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sundbyberg

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av Birotor »

Greit!

@moderator: ska vi inte slå ihop denna tråd med den med samma titiel i Lexiasektionen?

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av Göran W »

Birotor skrev:Greit!

@moderator: ska vi inte slå ihop denna tråd med den med samma titiel i Lexiasektionen?
Jodå. TS var initialt tveksam till var den skulle synas bäst. Nu vet vi att den syntes överallt...... Sammanfogad.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Seehund
40 bar
40 bar
Inlägg: 509
Blev medlem: 08 aug 2007, 11:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: GBG/Öland

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av Seehund »

Birotor skrev:Så har jag då provat ELM från Kjell;
men det blev inte riktigt som jag hoppats på. På C5 HDi -02 så var det bara FAP som fick kontakt med ELM. Precis som för Seehund så gick felkoderna inte att radera, samma felmeddelande.
Utvecklarna har fått titta på en loggfil nu, och de har följande att förtälja:
We will take a look and try to fix this issue. It looks like your ecu software request sent data to be padded. We didn't have this problem in any other ecu.
Will try to fix this in v1.24 of FAP app.


Hoppet är inte ute. V1.23 släpptes häromdagen.
- Wir fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn!
C5 Ⅲ 2.2 HDi 200 aut. Exclusive Tourer -13
(I inlägg till maj 2022: C5 Ⅱ 2.2 HDi 173 aut. Exclusive Break -07)
(I inlägg till april 2016: XMTCTVSX Berline -95)
(I inlägg till april 2010: Xantia 1.8i Berline -94)

Användarvisningsbild
lljungberg
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1833
Blev medlem: 12 nov 2002, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tenhult / Jönköping / Sweden
Kontakt:

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av lljungberg »

Min C5 HDi 200 fick den inte kontakt med initialt, jag skickade in loggen och efter 2 dagar fick jag ett mail att från 1.22 (har jag för mig) så kan FAP läsa din ECU. Uppgraderade och provade och mycket riktigt, nu funkar det!
"Hälsningar Lasse, utan Citroen."

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av frippegubben »

roadsternilsson skrev:Vill man inte sponsra Kjell finns de för runt 50-lappen inklusive frakt på ebay och aliexpress.
Kan inte rekommendera de billigaste man hittar på aliexpress och dylikt. Jag köpte en sån (innan jag visste om FAPlite) och den fungerar inte med FAPlite. Den funkar bra med andra och kan ge de vanliga grunddata man kan förvänta sig, dvs temperaturer och lite tryck och sånt, men inte ihop med FAPlite och extended protocol. Så ta reda på (googla) det först innan ni beställer en billig adapter!
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av kvantskum »

Jag tog en screenshot som visar hur det ser ut i FAP vid en regenerering.
Eftersom sotmängden per liter låg på 5,6g/lit att en regenerering kunde komma när som helst.
För att starta regenereringen provocerade jag då genom att snabbt ge gas och accelerera från låga varv, så mottrycket i filtret skulle trigga processen och mycket riktigt...
Regenereringen startade.

Mina markeringar i bilden visar på det som är relaterat till regenerering:

- "Regen" blinkar rött: Regenerering pågår
- "Equip" lyser gult: Elektriska förbrukare inkopplade. (Bl.a. bakrutedefroster, för att belasta motorn mera).

- Fanspeed 100% : Kylfläkten går upp på max under en regenerering
- FAPtemp : Temperatur i partikelfiltret. Ligger på ca 230 -300 grader vid vanlig körning. Vid regenerering går det kortfristigt upp till ett maxvärde på runt 620 grader

Bild
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

fredrikI
40 bar
40 bar
Inlägg: 514
Blev medlem: 08 jul 2006, 07:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gefle

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av fredrikI »

Hört med utvecklaren och tyvärr stöder inte appen att konfigurera ännu. D.v.s. sätta saker som att man lagt till dragkrok.

Tanken är att det ska komma men kommer då att kräva adaptrar eftersom det ligger på andra pinnar i kontakten än att läsa ur information och nolla felkoder.
Tidigare: BX19 TRI-88 R.I.P. 405 GTX Break -96 SÅLD C4 1.6 HDi EGS SX Pack -07 SÅLD Berlingo Family 1.8i -97 SÅLD
Nu: Berlingo XTR HDi 120hk -17

Användarvisningsbild
carl
40 bar
40 bar
Inlägg: 541
Blev medlem: 26 nov 2002, 14:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av carl »

Verkar inte funka med den blåtandsadapter som Kjell & Co säljer. Gissningsvis är det väl samma sak med andra adaptrar i samma prisklass. Ni som har fått det här att funka, vilken adapter har ni använt?

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av peterlan »

carl skrev:
28 maj 2017, 13:39
Verkar inte funka med den blåtandsadapter som Kjell & Co säljer. Gissningsvis är det väl samma sak med andra adaptrar i samma prisklass. Ni som har fått det här att funka, vilken adapter har ni använt?
Vilken adapter menar du? Jag har den här från Kjell och den fungerar:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... oth-p48500
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
carl
40 bar
40 bar
Inlägg: 541
Blev medlem: 26 nov 2002, 14:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av carl »

Just den menar jag! Jag får ett felmeddelande om "Bad clone adapter detected" eller nåt liknande. Med Torque funkar den dock utmärkt.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av peterlan »

carl skrev:
28 maj 2017, 18:45
Just den menar jag! Jag får ett felmeddelande om "Bad clone adapter detected" eller nåt liknande. Med Torque funkar den dock utmärkt.
Det är väl kinagrejor från olika batchar förmodligen. En del funkar medan andra inte gör det.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Gratis "mini-lexia/diagbox" för alla!

Inlägg av peterlan »

Eftersom jag fått lite problem med partikelfiltret och vill hålla lite koll på det så köpte jag fullversionen idag. Väldigt nöjd hittills. Mer information än vad man egentligen behöver, men kul.
Väl värt pengarna tycker jag.
Man kan testa en massa saker också numera. Typ EGR-ventil och ett tiotal andra saker.
Vet inte om det gick att logga i gratisversionen, men i den här går det i alla fall. Valfri loggintervall och det sparas som en CSV-fil som Excel läser. Då kan man sitta hemma i lugn och ro sedan och analysera vad som hänt.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Skriv svar

Återgå till "Jakki´s Off Topic Corner"