Jag tog en screenshot som visar hur det ser ut i FAP vid en regenerering.
Eftersom sotmängden per liter låg på 5,6g/lit att en regenerering kunde komma när som helst.
För att starta regenereringen provocerade jag då genom att snabbt ge gas och accelerera från låga varv, så mottrycket i filtret skulle trigga processen och mycket riktigt...
Regenereringen startade.
Mina markeringar i bilden visar på det som är relaterat till regenerering:
- "Regen" blinkar rött: Regenerering pågår
- "Equip" lyser gult: Elektriska förbrukare inkopplade. (Bl.a. bakrutedefroster, för att belasta motorn mera).
- Fanspeed 100% : Kylfläkten går upp på max under en regenerering
- FAPtemp : Temperatur i partikelfiltret. Ligger på ca 230 -300 grader vid vanlig körning. Vid regenerering går det kortfristigt upp till ett maxvärde på runt 620 grader
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15