Ölrecension

Avvikande och irrelevanta samt seriösa inlägg utan något som helst krav på vare sig innehåll eller kvalitét avseende våra bilar.

Moderator: WebmasterJohan

Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Användarvisningsbild
Lofwet
10 bar
10 bar
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2006, 18:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka

Re: Ölrecension

Inlägg av Lofwet »

Allt från amerikanska Founders är fullt drickbart.
Deras Devil Dancer, en imperial/dubbel IPA är helt grym. Priset är tyvärr därefter också, 64:90 på bolaget.
Citroën XM V6 -91, Citroën BX GTi 16v Exclusive -88, Peugeot 307cc 2,0 -05

jonteq
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Ölrecension

Inlägg av jonteq »

Ett bryggeri jag håller högt också. Tycker deras Centennial IPA är riktigt bra, speciellt för 24.50 kr.

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Ölrecension

Inlägg av HåkanTh »

Otrendig och tråkig drar jag en lans för Carnegie Porter, framförallt till julmaten.

Användarvisningsbild
Careidas
40 bar
40 bar
Inlägg: 557
Blev medlem: 23 jan 2010, 17:51
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Båstad

Re: Ölrecension

Inlägg av Careidas »

För er med kultiverade smaklökar kan jag informera om ett lokalt bryggeri:
http://www.bastad-ol.se/
Själv är jag opretentiös och vill ha lättdruckna ljusa lager och pilsner som är mellan kylskåpskall och rumstempererad. Deras "Premiär" rekommenderas trots priset. En kan man väl kosta på sig :D
C 1 -07
BX 19 TRI-88
CX TRE -88


Mina ex. C 5 Bioflex -08, Dyane -73, C 4 Cactus -16


Vive la République!

Användarvisningsbild
TruckerFredde
70 bar
70 bar
Inlägg: 910
Blev medlem: 02 jan 2011, 18:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Deje, Värmland

Re: Ölrecension

Inlägg av TruckerFredde »

Kul att det börjar ramla in lite recensioner :D

Ska till Gran Canaria i Februari, mina svärpäron har lägenhet därnere och den ölen jag fick första gången efter att ha flugit från ett kallt och grått Sverige och stod där i värmen med kortbyxor och linne var en speciell upplevelse....den heter Tropical och smakar INTE lika bra om man köper den på burk den smakar egentligen ingenting men....den ska upplevas i baren nedanför lägenheten precis med detsamma man kommit dit....den serveras i fryst ölsejdel och är så kall så skummet fryser lite granna innan man bälgar i sig den....mmmmm det smakar underbart :D

Så VAR, NÄR och HUR man dricker ett visst öl kan påverka smakupplevelsen riktigt rejält :mrgreen:

Annars har jag främst de senaste två åren börjat fått upp ögonen för IPA, och provar gärna nya sorter.

Carnegie Porter....En underskattad och bortglömd klassiker....jag föreslår att ni alla när ni handlar öl nästa gång köper med er iaf en sådan om ni nu inte har testat den nån gång :D

Åsså lägger jag in en ny sort själv.
"Franziskaner Weissbier"

Var på en skolresa till Tyskland tidigt 90-tal och drack då för första gången veteöl, vilket jag gillade....märket var Erdinger och det gick åt många liter den resan....jag har sedan dess köpt nån sån ibland, men de senaste 10 åren har det fallit i glömska.
"Mein Deutsche kollegen" här på mitt jobb är väldigt förtjust i öl, han var troligen uppfödd med öl i nappflaskan :D och bjöd mig på några Franziskaner vilket sparkade igång gamla minnen från dels skolresan, dels tiden då man åkte moped med fjunig överläpp och bryggde Coopers ölsats i smyg :D
Det är jäst och mycket kolsyra....ska jag vara ärlig tar jag nog hellre en Pripps Blå (vilken också är en gravt underskattad och bortglömd öl) men jag vill inte såra min ölälskande kollega så jag håller med om att det är gott :mrgreen:
Nuvarande bilparken: Xantia HDi -99, C5 2.0 HDi Exclusive -05, C5 Break HDi-06, Xantia TCT Activa -96, C5 3.0 V6-01

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Ölrecension

Inlägg av Göran W »

TruckerFredde skrev:Åsså lägger jag in en ny sort själv. "Franziskaner Weissbier"

Var på en skolresa till Tyskland tidigt 90-tal och drack då för första gången veteöl, vilket jag gillade....märket var Erdinger och det gick åt många liter den resan....jag har sedan dess köpt nån sån ibland, men de senaste 10 åren har det fallit i glömska.
"Mein Deutsche kollegen" här på mitt jobb är väldigt förtjust i öl, han var troligen uppfödd med öl i nappflaskan :D och bjöd mig på några Franziskaner vilket sparkade igång gamla minnen från dels skolresan, dels tiden då man åkte moped med fjunig överläpp och bryggde Coopers ölsats i smyg :D
Det är jäst och mycket kolsyra....ska jag vara ärlig tar jag nog hellre en Pripps Blå (vilken också är en gravt underskattad och bortglömd öl) men jag vill inte såra min ölälskande kollega så jag håller med om att det är gott :mrgreen:
Har liknande minnen från tidigt 70-tal. "Berliner Weisser"! Veteöl med päronsmak och glass....... Utmärkt törstsläckare för en tonåring! 8)
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Ölrecension

Inlägg av totteni »

TruckerFredde skrev:Annars har jag främst de senaste två åren börjat fått upp ögonen för IPA, och provar gärna nya sorter.
IPA är bra!

Newcastle Brown är en skaplig ale i budgetklass.

Men fy f-n för veteöl, har jag ännu inte druckit nåt som jag inte funnit närapå avskyvärt. Men det är jag det.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
Careidas
40 bar
40 bar
Inlägg: 557
Blev medlem: 23 jan 2010, 17:51
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Båstad

Re: Ölrecension

Inlägg av Careidas »

Jag är böjd att hålla med. Veteöl är inte något som lockar. Ändå har jag druckit det tre gånger: Första, enda och sista. :wink: Premiärölen för mig var kavaljer lättöl som dracks när man hade fattat att ölburkarna man samlade på 70-talet hade ett smakligt innehåll. Hur kavaljeren smakade minns jag inte och det var nog inte det viktiga då.

http://2.bp.blogspot.com/-V_L6qKEYvr4/V ... %25B6l.jpg
C 1 -07
BX 19 TRI-88
CX TRE -88


Mina ex. C 5 Bioflex -08, Dyane -73, C 4 Cactus -16


Vive la République!

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Ölrecension

Inlägg av Hedene »

Kan inte hålla mig längre utan måste slänga in Guiness bland övriga ädla drycker.
Sen de uppfann burken med gaspatron i så är den riktigt njutbar även utanför Irland.
Fast det är klart att stämningen på en riktig pub på den gröna ön gör väldigt mycket för smaken.
Jag jobbade en hel del där på 80 talet och Guiness är en favorit sen dess.
För den som passerar Dublin är en rundvandring på bryggeriet ett måste.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Ölrecension

Inlägg av totteni »

Careidas skrev:Hur kavaljeren smakade minns jag inte
Kavaljer och en hel del andra av dåtidens lättöl var såpass smaklösa att det helt enkelt inte fanns nåt att komma ihåg.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
TruckerFredde
70 bar
70 bar
Inlägg: 910
Blev medlem: 02 jan 2011, 18:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Deje, Värmland

Re: Ölrecension

Inlägg av TruckerFredde »

Håller med dig där Hedene....en rätt upptappad Guiness är svårslagen, en väldigt speciell smak som jag gillade från första gången jag testade den sorten :D
Nuvarande bilparken: Xantia HDi -99, C5 2.0 HDi Exclusive -05, C5 Break HDi-06, Xantia TCT Activa -96, C5 3.0 V6-01

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Ölrecension

Inlägg av Hedene »

Skall till Prag på jobb. En övernattning bara.
Någon dryck herrarna rekommenderar?

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Erland
10 bar
10 bar
Inlägg: 142
Blev medlem: 06 mar 2004, 00:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: oftast Åkarp, Skåne; ibland Stockholm

Re: Ölrecension

Inlägg av Erland »

Öl, kanske? [emoji16][emoji481]
C5 III 2.0 Tourer Bus -12 (Tidigare: DSuper 5 vx -75, C5 II V6 Excl aut Ganache -05)

Användarvisningsbild
Careidas
40 bar
40 bar
Inlägg: 557
Blev medlem: 23 jan 2010, 17:51
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Båstad

Re: Ölrecension

Inlägg av Careidas »

Är också nyfiken. Nästa resa bär till Prag. Har sett att klostret Strahov har ett bryggeri, Ingen egen erfarenhet men verkar vara ett bra utflyktsmål utöver själva bryggeriet.Kan vara värt att prova. Återkom gärna med dina erfarenheter, Hedene och lycklig resa.
C 1 -07
BX 19 TRI-88
CX TRE -88


Mina ex. C 5 Bioflex -08, Dyane -73, C 4 Cactus -16


Vive la République!

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Ölrecension

Inlägg av Hedene »

Som sagt bara en övernattning men eftersom det är besök hos en leverantör så kanske vi har tur och blir bjudna på lämpligt ställe. Ryktet säger att Tjeckerna har gott öl men jag har aldrig provat på plats förut.

Återkommer om jag fått i mig något gott :D

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Skriv svar

Återgå till "Jakki´s Off Topic Corner"