XM V6 Exclusive aut -99

Här annonserar man om man vill sälja en Citroën.

Ett bra tips när man försöker sälja någonting här är att ha sin profil uppdaterad så att eventuella köpare vet var objektet finns.
Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: XM V6 Exclusive aut -99

Inläggav Mikoo » 20 mar 2017, 19:47

Jag säger som så här ang bilen. Visst det är en 18 år gammal bil och den har sina skönhetsfläckar.
Den är inte ny. Långt därifrån. Bilen kostade nog närmare 500000 DKr när den var ny i Danmark.

Vad får du för 15000kr? Ingen sunkig 10000kr -bil som någon vill ha 5000kr extra för.

Bra dubbdäck på lättmetallfälg. Skapliga sommardäck på snygga exclusive-fälgar.

Genomgångna längsgående rör och bromsrör även de över bakaxeln. Nytt avgassystem behandlat med zinkprimer.
Nya gasklockor runt om förutom komfortklockan bak som behöver efterfyllas eller bytas. Helt ny komfortklocka imedföljer. Samtliga klockor kommer från Autofrance.
Förstärkta och rostskyddsbehandlade trösklar.
En automatlåda som växlar mycket mjukt och fint. Oljan är bytt och det har förmodligen räddat lådan från ett framtida haveri.
Fullt fungerande hydractive med renoverad styrbox.
Justerbara elstolar fram. Svart skinnklädsel nytvättad och behandlad med skinnmedel. De är som att sitta i riktiga fåtöljer.
Flång ny kylare.
Grön frisk LHM i systemet.
Färddator och farthållare.
Vänsterdisplayen har pixelfel. Kan skicka med zebragummi och en renoverad display. Inga pixelfel i växelindikatorn!

Olja, filter, tändstift är bytt i höstas.
Det finns lite rost i nederkanten insidan dörrarna. Den som vill kan slipa och rostskyddsbehandla.
ECC är tom. Jag har inte brytt mig om att felsöka.
Vrid om nyckeln och kör som den är. Vrid om nyckeln, kör och åtgärda de få små fel som finns.

Passa på nu att slå till på en blivande klassiker som är utrotningshotad.

Besiktigad året ut.

Ett gäng med reservdelar och originaltakbågar medföljer.

Priset för denna lyxbil: 15000kr
Nypris i Sverige: ca 380000kr
Mätarställning: 21400 mil
Frågor bevaras via PM

Hade bilen hetat Saab 9-5 hade den kostat det dubbla på marknaden.
/Vid min Sittra vill jag kvittra
Citroën XM TCT VSX -95

Tidigare bilar:
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Gelgamesh » 20 mar 2017, 21:10

Det är här och nu bilar som Mikoos försvinner från vägarna. Jag har själv skrotat en rostfri CX Diesel med motorfel. En serie 1:a alltså med de snygga badrumsvågarna. Den var "värdelös". Likaså har jag skrotat en fullt fungerande "Dussinpadda" som gick perfekt och fjädrade gudomligt men behövde mycket rostlagning.

De hade inte varit svårsålda idag kan man säga. Men oj vad tyst det var på telefonen när jag annonserade. Idag är alla så ångerfulla för att de sålde ditt och datt.

Se ert framtida jag i spegeln och säg till er själva att ni tackade nej till en billig XM som kanske saknar motstycke i och med sin fina automatlåda. Jag gissar att merparten inte vet hur dessa lådor skall kännas. Men köp då den där med fungerande AC eller vad man nu kan tänkas hitta. Men kom även ihåg denna diskussion när trådarna går heta om "Ryckig aut. V6, vad kan vara fel". Det kan jag berätta för er. Lådan är skit för att den som 99.999% av alla XM aldrig fått ett oljebyte.

Och man kan ju försöka få en verkstad att lösa en renoverad låda monterad i bilen för 15000kr. Lycka till säger jag.

Men visst... AC´n kanske funkar.

Själv skall jag i dagarna börja skrota ner en av kanske tre äkta Dieselexclusiver i detta land. Den har ny koppling och har 27000 välservade mil i ryggen, Precis all utrustning och pixelperfekt display. Ja den är rostfri. Men antingen är toppen eller oljekylaren kass. Och ni kan glömma att någon ens vill ge småpengar för den. Jag har själv pumpat ner 40000kr i nya originaldelar genom åren.

Jag har plats för delarna, och då ingen ville rädda köpa den oavsett pris så blir den skrot. Och förresten. AC´n funkar perfekt... Det var en av de billigaste jobben.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 20 mar 2017, 22:38

För två år sedan sålde jag min gamla XM av samma årsmodell och med samma utrustning, till Finland för 5000 kr, efter att automatlådan givit upp. Det var en förmögen(?) XM-fantast, en läkare som handlar i medicinalutrustning utomlands, som köpte den. Han var av åsikten att XM:ens design är outstanding och att inget annat än kombinationen av modellens komfort och fartresurser dög på hans handelsresor längs bland annat Rysslands dåliga vägnät. Han planerade att renovera lådan.

Så illa var det alltså med XM-beståndet i Finland, att han behövde åka till Sverige och köpa en att renovera. Snart är vi kanske där i Sverige, om vi inte vårdar de bilar som finns kvar... :roll:

Nog fasen borde någon kunna ge 15000 för den här fina med en låda som har tagits hand om!

Den vården hade inte lådan i min gamla bil fått innan jag tog över, och då hjälpte det inte ens (visade det sig i efterhand) att kosta på en riktig genomspolning av lådan.

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Gelgamesh » 21 mar 2017, 05:12

För två år sedan sålde jag min gamla XM av samma årsmodell och med samma utrustning, till Finland för 5000 kr, efter att automatlådan givit upp. Det var en förmögen(?) XM-fantast, en läkare som handlar i medicinalutrustning utomlands, som köpte den. Han var av åsikten att XM:ens design är outstanding och att inget annat än kombinationen av modellens komfort och fartresurser dög på hans handelsresor längs bland annat Rysslands dåliga vägnät. Han planerade att renovera lådan.

Så illa var det alltså med XM-beståndet i Finland, att han behövde åka till Sverige och köpa en att renovera. Snart är vi kanske där i Sverige, om vi inte vårdar de bilar som finns kvar... :roll:

Nog fasen borde någon kunna ge 15000 för den här fina med en låda som har tagits hand om!

Den vården hade inte lådan i min gamla bil fått innan jag tog över, och då hjälpte det inte ens (visade det sig i efterhand) att kosta på en riktig genomspolning av lådan.
Soso har fattat.

Den som har orken kan ju köpa Mikoos bil och bara spara lådan. Baserat på DS och CX så utgår jag kan ifrån att säljare av en fin låda kommer kunna diktera sitt pris framgent.

Själv har jag tack vare denna tråd fått flera förfrågningar på den pixelperfekta display jag råkade nämna. Men jag väljer att svara offentligt så kanske några slipper slösa sin tid på att fråga. Displayen är inte till salu. Faktum är att inget från just denna bil är till salu. Möjligen den tomma karossen när folk har insett värdet på dessa bilar. Jag har plats för prylarna. Ingen fara där. Eller så låter jag bara fanskapet stå. Kunde vara kul att ta tag i den om tio år kanske. Då har jag väl både glömt pengarna jag la ut och känslan av hur ingen såg dess värde precis innan det var för sent. Har ju liksom gjort samma resa med CX och DS.

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Mikoo » 21 mar 2017, 05:47

Bilen är helt rostfri i underreddet. Och den har inte det klassiska XM-felet med trasig fönsterhissmekanism i förardörren. Att få tag i en fungerande fönsterhissmekanism på förarsidan till S2 är som att leta efter en nål i en höstack.
Senast redigerad av 1 Mikoo, redigerad totalt 21 gånger.
Citroën XM TCT VSX -95

Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Mikoo » 21 mar 2017, 08:36

Pang!

2123 visningar! Ska tråden nå upp till 3000 visningar innan någon slår till på en fin XM V6 av näst sista årgången? 8)
Citroën XM TCT VSX -95

Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Mikoo » 26 mar 2017, 11:37

upp!
Citroën XM TCT VSX -95

Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Mikoo » 27 mar 2017, 22:20

10000kr
hel eller i delar!
Citroën XM TCT VSX -95

Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95

Användarvisningsbild
henriksson
40 bar
40 bar

Inläggav henriksson » 30 mar 2017, 23:27

Hej, du har mail via blocket, och jag har svarat på ditt PM, men det verkar ha fastnat i min utkorg......kanske går iväg senare?

Mvh/ Thomas H.
Senast redigerad av 3 henriksson, redigerad totalt 31 gång.
Citroën CX 2000 -75, Citroën Visa ll Super E -82, Citroën XM TCT Break Niv A -98, Citroën C5 III Tourer 2,0 HDi -10, Citroën C5 V6 Break Exclusive -01, Yamaha XJ 750 -82, Yamaha YT 660 EDJ, Yamaha YS 624

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Mikoo » 31 mar 2017, 02:53

Jag köper!...kolla mitt svar på blocket.....
om det krånglar....maila mig på "henriksson.mc ( at ) telia.com
eller ring / sms:a 070/5292303
Jag köper, hur vi fixar köpet är en annan fråga, jag bor långt,långt från dig
Jag kan betala in pengar i förskott, så du vet att jag menar allvar....
Mvh/ Thomas H.
Du har PM
Citroën XM TCT VSX -95

Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Mikoo » 01 apr 2017, 10:58

Bilen står nu hos Gelgamesh söder om Borås. Frågor besvaras av honom via PM. Pris diskuteras med mig.
Citroën XM TCT VSX -95

Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Mikoo » 02 apr 2017, 06:45

Ska tråden nå 3000 visningar innan den blir såld?

Väntar med spänning på att någon i horden av alla kräsna citroënentusiaster slår till på en blivande klassiker. :evil:

Fortsättningsvis kontakta Gelgamesh via PM eller andra kanaler om ni har frågor ang. bilen. Pris diskuteras med mig.

Den står 20 min bilfärd från Ullared.
Citroën XM TCT VSX -95

Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Gelgamesh » 02 apr 2017, 10:45

Stämmer bra. Jag är temporär fodervärd för bilen. Vill ni komma och sparka på däcken så varsågod. Kalla mig mäklare, säljkonsult eller vad ni vill. Men en sak är säker. Kom gärna hit och prata XM men inget dravel är ni hyggliga. Jag har pysslat med XM alldeles för länge. Det jag säger gäller oavsett om ni gillar det eller inte. För övrigt är jag en i.a.f. relativt hygglig kille och bjuder gärna på kaffe. Gott om reservdelar till XM finns även på lager.

Provkörningen igår eftermiddag visade på ytterst kärnfrisk motor med anmärkningsvärd prestanda. Växellådan har jag varit inne på tidigare. Den är som de skulle vara när de lämnade fabriken. Några utseendemässiga småsaker har bilen, något annat har ingen påstått. Normalt slitage och åldrande. Priset är med hänsyn till detta. Inredningen är fin och sätena har god stuns. Något "sträv" fjädring bak men skick på mittenklocka är okänt. Ny medföljer. Även om det är svårt att avgöra i nuläget så får jag känslan vid "diagonaltestet" att magnetventilen fungerar som tänkt. Kylaren är ny.

Bilen hade aldrig lämnat min gård om det inte vore för att jag har fler bilar än vad medvetandet orkar med. Där har ni mitt omdöme.

Avställd tills ni diskuterar annat med Mikoo. Fri prövningsrätt kring gården under mitt överseende.

Passar på att påminna om min sambos C5:a som även finns till salu på gården.

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Mikoo » 03 apr 2017, 16:52

SÅLD till en trevlig herre från Borås
Citroën XM TCT VSX -95