AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Allmänna frågor om XM
Skriv svar
Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Rubriken säger egentligen allt. När jag kallstartar bilen "kvittrar" det högljutt från AC-kompressorn i ungefär en kvart och sedan upphör det. Det är inget fel på drivremmen och allt snurrar som det ska med gott drivremstryck. Till saken hör att min AC läcker hyggligt så att allt kylmedium läcker ut efter ca en månad efter påfyllning. Jag fyller på ACn med kylmedium varje vår sedan tre år tillbaka med kylmedium från Envirosafe och då klarar den semestern innan kylmediet är slut igen.
Att ACn sakta läcker ut kylmediet beror ju på ett läckage, men varför "kvittrar" det från kompressorn i en kvart vid kallstart för att därefter upphöra tills jag kallstartar bilen nästa gång? Parkering i en halvtimme utanför en affär innebär inte att det börjar "kvittra" igen, utan just bara vid kallstart.

Någon som vet varför det "kvittrar" i en kvart vid kallstart?

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av alfp »

Hej!
Har du kollat remskivan på vevaxeln så inte gummivulkningen börjar paja? Märk skivan med em krita eller något från centrumbulten och ut till remmen kolla sedan att strecket fortfarande är rakt efter körning om inte byt remskiva Var försiktig bara vissa motorer har ingen kil som håller drevet till kamremmen på plats,så lås kamaxlarna och håll koll på vevaxeln så den inte har flyttat sig
Lycka till
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Jag bytte vexaxelns remskiva när jag senast bytte kamrem (jag har för övrigt skrivit en grundlig manual för kamremsbyte på XM som ev. kommer att publiceras någonstans här av Frenchie) för ca fem år sedan, men jag skall kolla den igen.

Vad jag inte hänger med på riktigt är dock varför det skulle "kvittra" från AC-pumpen/kompressorn om vevaxelns remskiva slirar litet i sin gummipackning? Om nu alla remskivor är ok..varför "kvittrar" det då från AC-pumpen i en kvart vid kallstart för att sedan upphöra? Varför tycks det inte påverka generatorn och hydraulpumpen?

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av alfp »

Har du rätta trycket på systemet enligt Eviros anvisningar
Magnetkopplingen är ok så den inte slirar ?
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

T2
40 bar
40 bar
Inlägg: 421
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Riala-Ledinge

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av T2 »

Skrotar en TCT-98 vilken dag som helst. Jag vill minnas att AC fungerade på den, om du vill plocka nån del, kompressor eller nåt.
Bild sär skruvare Bild
Jag saknar mina CX -ar ... :(

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Kompressorn skulle nog vara intressant om jag bara kan plocka bort den på ett säkert sätt. AC-systemet måste väl göras trycklöst först?
Som jag förstår det är vi ju närmast grannar eftersom jag bor drygt en mil från Riala.
Du kan väl höra av dig till mig på 0708-413005.

Tips om hur man demonterar den remdrivna kompressorn på ett enkelt och säkert sätt?

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av Pontus_Sthlm »

alfp skrev:
30 sep 2017, 16:13
Har du rätta trycket på systemet enligt Eviros anvisningar
Magnetkopplingen är ok så den inte slirar ?
Trycket har varit rätt i sommar när jag fyllt på kylmedium. Magnetkopplingen vet jag inte vad den är så där behöver jag guidning.

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av tronde »

Magnetkopplingen er en elektrisk operert kopling som er plassert mellom remskive og kompressor. Den kopler bort kompressoren mekanisk når den ikke skal gå.

Jeg vet ikke konkret hvordan den er på XM, men du finner mange beskrivelser (og filmer) hvis du søker etter"magnetic clutch (sv. koppling) ac compressor repair".

Jeg ser at det legges til (sv. koppling) automatisk i teksten. Det skal ikke være med i søket.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Tack för svaret gällande magnetkopplingen. Dess funktion går ju lätt att se visuellt när remskivan driver kompressorn. Den fungerade alldeles utmärkt i somras när jag hade fyllt på nytt kylmedium från Envirosafe och slog på och av som den skulle.. Det kvartslånga "kvittrandet" fanns dock även då när ACn fungerade i sommarvärmen.

Vad jag saknar är någon teori varför detta kvittrande ljud håller på ca en kvart vid kallstart för att därefter upphöra. Detta fenomen har varit en gåta för mig och uppenbarligen är jag inte ensam om detta.
Finns det några kreativa idéer i denna, som jag vet, synnerligen kunniga och erfarna krets här på Citroénakuten? Denna nöt verkar svårknäckt och ett stort Jiippieeee! skulle rassla ur min strupe om någon hittar den rätta nötknäpparen...
:D
Vänligen

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av alfp »

Kollat remspännaren så inte den börjar ge upp Prova också att spruta lite 5-56 eller avfettning på magnetkopplingen när den kvittrar den slirar kanske lite tills den blir varm Kolla även kylfläktarna så det inte är någon av dom som kvittrar OBS båda skall gå halvfart vid påslagen AC Nu har jag inga fler uppslag Fågelbo är ju lite sent på året :D
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: AC-kompressorn kvittrar i en kvart

Inlägg av Pontus_Sthlm »

alfp skrev:
04 okt 2017, 23:39
Kollat remspännaren så inte den börjar ge upp Prova också att spruta lite 5-56 eller avfettning på magnetkopplingen när den kvittrar den slirar kanske lite tills den blir varm Kolla även kylfläktarna så det inte är någon av dom som kvittrar OBS båda skall gå halvfart vid påslagen AC Nu har jag inga fler uppslag Fågelbo är ju lite sent på året :D
Tack för tipset. Remspännaren är helt ok då jag bytte den samtidigt som jag bytte kamrem för några år sedan och remspänningen är det definitivt inget fel på. Jag skall kolla drivremmens stödhjul som jag renoverade för två år sedan, men det är nog ok för kvittret kommer inte därifrån. Kylfläktarna bytte jag via bildelsbasen för ett par år sedan eftersom dom skar (bägge två och samtidigt!). Jag skall testa att smörja magnetkopplingen som jag ju numera(tack vare citroenakuten och denna tråd) vet vad den är och var den sitter och vad den gör. Jag har kollat eventuell förekomst av pippis under huven men inser att den enda fågel jag har är undulaten, men den sitter i bur inomhus och kvittrar måttligt. :roll:

Med litet tur kanske ditt tips är lösningen på problemet, annars återkommer jag här inom något dygn. :)

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Skriv svar

Återgå till "XM - Allmänna frågor"