Kylarskydd

Allmänna frågor om XM
Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Medlem i SCK?: Nej

Kylarskydd

Inläggav mika » 11 nov 2006, 08:27

Skulle köpa ett vinterskydd för kylaren till min XM 97'a som inhandlades i somras. Fick till svar från den lokala Citroen handlaren att det gick inte att köpa sådana. Någon av er som provat med annat resultat? Eller är det någon som har ett xtra skydd ligger och vill sälja det? Mika

Användarvisningsbild
kjja
20 bar
20 bar

Inläggav kjja » 11 nov 2006, 09:42

"Köpte ett kylarskydd för ett år sedan av Örebroautomobilaffär. Kostade då 279kr,art nr 742957 019-166434 "
C5 1,6 HDi 07

Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Inläggav Razor » 11 nov 2006, 12:15

"Jag kollade förra vintern med Cittrahandlaren hemma. Dom i sin tur kollade med ""centrallagret"" utan att finna något. Inte heller Autofrance hade något...."
CX20 TRE -87, C5 III HDi 140hk Tourer -09, Peugeot 307 1,6 HDi -06

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar

Inläggav Pontus_Sthlm » 11 nov 2006, 16:17

Jag bedömer att kylarskydd för vinterbruk (jag antar att du vill ha det för vintern) är överflödigt och onödigt till en XM. Modellen har ett utmärkt värmepaket, en väl avvägd kylare och har strängt taget noll behov av mindre fartvindsluft mot kylaren vintertid. Inget annat i motorutrymmet är heller särskilt känsligt för ev. iskall fartvind (till skillnad från CX). Mitt förslag är att du skippar idén och bara njuter av att åka i en stor och behagligt svävande Citroën. Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru

Inläggav millgard » 11 nov 2006, 16:27

Kylarskyddet skyddar också kylfläktarna, reläbryggorna och AC-kondensatorn från att dränkas av saltslask. Väl så viktigt.
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar

Inläggav Pontus_Sthlm » 11 nov 2006, 16:35

Ställer mig något tveksam till problemet med vägsaltslask. Det blir inte mycket vid grillen av sådant och det blåser igenom med god fart, med undantag av saltet som i stor utsträckning torde fastna i grillen p.g.a. värmen (kristalliseras) så någon saltdränkning är det knappast frågan om....dessutom kommer nog det mesta av den varan underifrån vid körning genom saltvattenpölar där det stänker friskt åt alla håll, men om man nu vill ha skydd så finns ju alltid den gamla hederliga kartongvarianten. Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru

Inläggav millgard » 11 nov 2006, 17:06

Man kan ju fråga sig varför det överhuvudtaget finns om det inte var någon poäng med det...
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar

Inläggav Pontus_Sthlm » 11 nov 2006, 17:51

"
Man kan ju fråga sig varför det överhuvudtaget finns om det inte var någon poäng med det...
Jag skall försöka förklara vitsen med kylarskydd, som går decennier tillbaka. Problemet är, i princip, att alla kylare är kraftigt överdimensionerade. Det innebär att kyleffekten överstiger det behov motorn har av kylning vid rörelse (därav förekomsten av termostat för att hämma kylvätskecirkulationen och därmed hålla motortemperaturen uppe vid rätt arbetstemperatur). Det är det som gör att en bil kan rulla såväl i Sibirien som i Sahara utan några modifieringar i kylsystemet. Problem kan då uppstå vid köldknäppar, t.ex. i Sibirien eller för den delen i norra Sverige. Den låga temperaturen i kombination med fartvinden kan då ge en kyleffekt som gör att kylarvätskan i kylaren fryser till och skapar ett stopp (för låg glykolhalt), alternativt att det finns delar, innanför kylaren som har svårt att klara denna kyla (exempelvis ventilkåpsventilationen i en CX som kan slagga igen) alternativt att motorn helt enkelt får problem att hålla optimal arbetstemperatur p.g.a. den kylande fartvinden. I vissa bilar (t.ex. min gamla, nu begravda och välsignade, Amazon) får dessutom värmepaketet, av ovanstående skäl, svårt att leverera tillräcklig värme när det är, ursäkta uttrycket, jävligt kallt ute (- 25 eller kallare). I klimatologiskt mildare delar av Sverige (Svealand och Götaland) är således risken för ovanstående närmast noll, varför kylarskydd inte behövs alls. Vinsten med ett kylarskydd är således, i grunden, att minska kylningen av motorn vid synnerligen kall väderlek. Detta inträffar enbart i de nordligaste länen i Sverige och där kan man då istället peta in en kartongbit som helt eller till del skyler kylaren när det är som kallast. Pontus G."

PG

Inläggav PG » 11 nov 2006, 20:10

Jag beställde en skyddskåpa i går på BilDahl i Umeå till min XM -96. Drygt 300:- skulle det kosta. Det verkar ju osäkert om det går att köpa enligt tidigare inlägg. Får väl se om skyddet passar, om det nu kommer något.
Citroen XM Turbo CT 1995

maglun
40 bar
40 bar
Kontakt:

Inläggav maglun » 12 nov 2006, 02:12

"
Precis som neonbelysning under bilen eller jordband som jordar karossen. "
"//Magnus http://seven.umea.com varf?r n?ja sig med en vanlig bil? http://sailtalk.net M?tesplatsen f?r seglare p? n?tet."

maglun
40 bar
40 bar
Kontakt:

Inläggav maglun » 12 nov 2006, 02:17

"
Jag skall försöka förklara vitsen med kylarskydd, som går decennier tillbaka. Problemet är, i princip, att alla kylare är kraftigt överdimensionerade. Det innebär att kyleffekten överstiger det behov motorn har av kylning vid rörelse (därav förekomsten av termostat för att hämma kylvätskecirkulationen och därmed hålla motortemperaturen uppe vid rätt arbetstemperatur). Det är det som gör att en bil kan rulla såväl i Sibirien som i Sahara utan några modifieringar i kylsystemet. Problem kan då uppstå vid köldknäppar, t.ex. i Sibirien eller för den delen i norra Sverige. Den låga temperaturen i kombination med fartvinden kan då ge en kyleffekt som gör att kylarvätskan i kylaren fryser till och skapar ett stopp (för låg glykolhalt), alternativt att det finns delar, innanför kylaren som har svårt att klara denna kyla (exempelvis ventilkåpsventilationen i en CX som kan slagga igen) alternativt att motorn helt enkelt får problem att hålla optimal arbetstemperatur p.g.a. den kylande fartvinden. I vissa bilar (t.ex. min gamla, nu begravda och välsignade, Amazon) får dessutom värmepaketet, av ovanstående skäl, svårt att leverera tillräcklig värme när det är, ursäkta uttrycket, jävligt kallt ute (- 25 eller kallare). I klimatologiskt mildare delar av Sverige (Svealand och Götaland) är således risken för ovanstående närmast noll, varför kylarskydd inte behövs alls. Vinsten med ett kylarskydd är således, i grunden, att minska kylningen av motorn vid synnerligen kall väderlek. Detta inträffar enbart i de nordligaste länen i Sverige och där kan man då istället peta in en kartongbit som helt eller till del skyler kylaren när det är som kallast. Pontus G.
Men i de kallare delarna av landet, där det ibland blir så kallt, har man dels tillräckligt med frysskydd i kylvätskan för att bilen överhuvud taget skall gå att köra med när det är kallt, har man is i kylaren när man startar så kokar motorn snart, samt en fungerande termostat, det brukar löna sig att byta när man märker att motortemperaturen inte går upp som den skall, det brukar göra av sig på soppaförbrukningen. Så har man inte en bil där pryttlar fryser sönder i maskinrummet enbart under färd så är det inte något behov, om det inte är för att skydda mot slask och sörja."
"//Magnus http://seven.umea.com varf?r n?ja sig med en vanlig bil? http://sailtalk.net M?tesplatsen f?r seglare p? n?tet."

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru

Inläggav millgard » 12 nov 2006, 08:43

Och det är som sagt slask och kyla som är huvudorsakerna.
Det var bättre förr.

maglun
40 bar
40 bar
Kontakt:

Inläggav maglun » 12 nov 2006, 12:46

"
Och det är som sagt slask och kyla som är huvudorsakerna.
Javisst, och vid gårdagens dikesbesök fylldes utrymmet innanför grillen med snöslask, så då hadde det varit bra medett skydd, har man igensatt kylare är det inte helt ovanligt att motorn kokar, och det blir dyrt."

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru

Inläggav millgard » 12 nov 2006, 12:56

"Citroëns ingenjörer har som vanligt tänkt längre än vad många förstått... Skämt åsido, Citroën var ju bland de första som vintertestade sina fordon i bla norra Sverige och som en följd av det fick hydraulcitroënerna även manuell höjdreglering inifrån bilen. Orsaken var en fastkörning i djup snö med en av DS-provbilarna utanför Kiruna. Kylarskyddet finns säkert där av liknande orsaker, dessutom är kylfläktarnas motorer inte särskilt tåliga mot salt (ej heller strålkastartorkarmotorer, AC-kondensatorer, reläbryggor etc etc etc)."
Det var bättre förr.

Användarvisningsbild
peterk
20 bar
20 bar
Kontakt:

Inläggav peterk » 12 nov 2006, 13:08

"
Kylarskyddet finns säkert där av liknande orsaker, dessutom är kylfläktarnas motorer inte särskilt tåliga mot salt (ej heller strålkastartorkarmotorer, AC-kondensatorer, reläbryggor etc etc etc).
Jag lyckades för något år sedan köpa några stycken här på Citroenakuten. Bortsett från de ""vårdande"" skäl som millgard anger så var jag ute efter att prova om det hade effekt på hur snabt man uppnår rätt arbetstemeperatur. Tyckte mig också notera att bilen blev varm snabbare (både motor och framförallt kupe)."
"http://peter.karlberg.org Ägare till XM TD12 Break Ambience VIP-93 och C5 2.2 HDi Break A

Återgå till "XM - Allmänna frågor"