Jag läser i en gammal "Anvisningar för service och reparationer för den 4-cylindriga framhjulsdrivna Citroën" hur viktigt det är att centrera den bakre motorupphängningen för att undvika vibrationer.
Stämmer nog bra, men enl. anvisningen framgår inget annat än att motorn då ska befinna sig i viloläge. - Är det inte så att man ska belasta bakdelen av motorn med en tyngd på 20-30 kg och därefter centrera motorupphängningen ? Jag tror att jag hört eller läst i något sammanhang att det ska var så.
Centrera motorn i bakre fästet
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 27 jul 2003, 20:46
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kronobergs län, Småland
Centrera motorn i bakre fästet
Citroen C4 e-HDi EGS -13, Citroen B11 -53, Morris Eight 2-sits öppen -36, BMC Mini -77, Velocette L.E. -50, Heinkel Tourist -56 m.m.
-
- 10 bar
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 02 nov 2006, 23:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Handen
Re: Centrera motorn i bakre fästet
Karla! Det stämmer att det finns beskrivet hur bakre motorfästet ska passas in.
Det finns mängder av råd och rön kring Tractionen men att hitta just dessa rader
kan ta en tid. Ska se om jag hittar det.
Antar att framhjulsdriften påverkar att motorn reser sig bak en aning och därför
bör belastas ca 25 kg i bakpartiet..
Tror att jag passat in motorn genom att provköra utan hållaren för att via en passagerare
se eller mäta in hur mycket motorn reser sig.
Går naturligtvis att justera med fjädrarna tills man tycker att vibrationerna upphör.
Jeo
Det finns mängder av råd och rön kring Tractionen men att hitta just dessa rader
kan ta en tid. Ska se om jag hittar det.
Antar att framhjulsdriften påverkar att motorn reser sig bak en aning och därför
bör belastas ca 25 kg i bakpartiet..
Tror att jag passat in motorn genom att provköra utan hållaren för att via en passagerare
se eller mäta in hur mycket motorn reser sig.
Går naturligtvis att justera med fjädrarna tills man tycker att vibrationerna upphör.
Jeo