Snart dags för premiärtur GS 72 Break

Inlägg angående GS och GSA.
tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Snart dags för premiärtur GS 72 Break

Inlägg av tomasojohansson »

Idag har jag monterat huven, haft lös dörrsidan fram för att smörja upp dörrlåset förardörren.
Häromdagen kom rullbälten på, ryggstödet bak monterat efter att ha varit borttaget vid tankmontaget.
Startade den idag, den går hyfsat på tomgång.
Lite oljeläck kvar, kan vara packningen ut från hydraulpumpen som jag inte bytte.
Lite knöligt montera stödet för startveven, den lilla plåtbit bakanför grillen som håller startveven i läge.
Den verkar brytas bort när fläkten ska av, därför tänkte jag göra den demonterbar, för fläkten ska säkert ut igen.
Dags för premiärtur!
Så får vi se om bromsarna funkar efter alla år avställd.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Snart dags för premiärtur GS 72 Break

Inlägg av tomasojohansson »

Premiärturen avklarad.
Gick bra.
Den går skönare än ZXen, trots att klockorna borde vara ganska tomma efter så många år avställd.
Laddningslampan lyser.
Bromsarna känns ok.
Provade starta med veven, inga problem, nu med nytillverkad demonterbar styrplåt för veven.
Ca 3500 varv i 90, men motorn går ändå ganska tyst, däremot lite vinande från transmissionen.
Kanske borde jag byta växellådsolja.
Motorn låter bra, inget ventilknack, inget oljud i motorn.
Nu ska jag hälla i 20-50 mineralolja.
Vad kostar en omlackering???
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
Christopher
20 bar
20 bar
Inlägg: 340
Blev medlem: 10 nov 2002, 12:14
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Röstånga
Kontakt:

Re: Snart dags för premiärtur GS 72 Break

Inlägg av Christopher »

Grattis till världens bästa bil :D
GS-Break-79 Gsa-Break 84 Gsa-special-84 Xsara-Picasso 1.6-06 C5-Break-04
SVCK 5403 Det har så lätt för att bli bra

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6507
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Snart dags för premiärtur GS 72 Break

Inlägg av Lars H »

Klockor som suttit på bilar som stått i skogen i drygt 20 år håller bra tryck. Det försvinner inte mycket gas när bilen är i viloläge.
Tog hand om en padda som stått minst 25 år och klockorna bak höll 18Bar. Sedan vet man inte hur länge klockorna varit i drift innan den hamnat i skogen
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Snart dags för premiärtur GS 72 Break

Inlägg av tomasojohansson »

Finns något enkelt sätt att kolla trycket?
Kanske lika bra köpa nya hos Daniel Engelhardt, kostar inte så mycket, 175euro för alla fem.
Typ 1500 spänn.
Men bytet kanske är bökigt?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6507
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Snart dags för premiärtur GS 72 Break

Inlägg av Lars H »

Du ska aldrig byta ut originalklockorna mot pirat i onödan. Det finns ju många som har en klockprovare.
Kolla med holmqvistarna i Kåge tex.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Skriv svar

Återgå till "GS"