Alltid spännande på besiktningen

Inlägg angående GS och GSA.
ricard
20 bar
20 bar
Inlägg: 258
Blev medlem: 19 feb 2004, 23:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Alltid spännande på besiktningen

Inlägg av ricard »

Dags för den nu vartannatårsbesktningen av GSA:n. Allt går igenom ... utom att de tycker att det är lite väl oljefuktigt runt skyddsbälgen runt vänster fjäderdon fram (eller "stötdämparen" som de kallar den, ja inte helt fel naturligtvis). 2:a på det, tydligen.

Väl hemma torkar jag rent och torrt. Det enda jag kan se är att luftningsslangen (den understa) glidit ut en aning ('bulben' på slangen har krupit ut ur gummianslutningen. Plockar ut och trycker tillbaka den, och det kommer inte ut något där i alla fall, så det är inget internläckage heller. Motionerar bilen upp och ner några gånger men kan inte se något som kryper fram. Får se om några dagar (just nu är det knappast körväder för den mogna damen) om det hra krupit fram något, men det känns rätt lungt. Undras om oljan kan ha kommit från ett tidigare gasklockebyte för några år sedan, det tenderar ju till att rinna lite nerför fjäderbenen, och jag kunde se lite oljefukta precis under klockan också när jag tittade efter.

Vad säger de mer hydraulikkunniga? Hur mycket hydraulvätska går det i läckledningen (den övre)? Kan det komma en droppe då och då om det inte är helt tätt där eller borde det synas redan efter några minuter? Så fort bilen har lyft så är det ju tryck på systemet, så eventuellt läckage borde ju synas ganska fort tycker jag.

Kollade hydraulvätskenivån, och den var på max som den ska vara med bilen i högsta läget, så det är inga stora mängder som försvunnit om ens något.

Lade dock vid förebesiktninggenomgången att en av returslangarna uppe på LHM-behållaren spruckit precis där den satt fast i plastnippeln, men det torde knappast ha påverkat beteendet någon annanstans än just där.
GS Club -73 "Gun", GSA Spécial -85 "Helena II"

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Alltid spännande på besiktningen

Inlägg av soso »

Min CX som (än så länge) har några fler tvåor har också lite fuktande kring en bälg bak och fram.

Inga tvåor på det konstigt nog, däremot på en oljedroppe som hängde under motorn. Sådant som en vanlig 740 garanterat hade rullat igenom med...

Men, men. Nog om 'besvikningmännens' objektivitet. Jag kom att tänka på att du sa att kladdet började vid klockan. Kan ju vara en gammal, lite skadad packning mellan klocka och hydrauldon som läcker. Noterade faktiskt igår när jag hade huven öppen att min XM sölade från klockan höger fram, så det får bli att lossa och byta.

Men läcker det därifrån på sin GS så tycker jag du bör se färsk LHM i närheten. Äldre söl brukar mest se ut som lätt fuktig smuts då vägdamm och annat kletats fast i den. Om du kört med bilen dvs.

När det gäller läckreturen så är flödet avhängigt av internläckaget (och initialt bälgens volym samt fjädringsrörelser). Men rann det inte ut bälgen när du var där och klämde låter det ju inte som något större inre läckage.

Hur ser set ut längre upp, som en färsk läcka? Torka av allt och avvakta medan du motionerar/kör bilen. Bromsrengöringsspray är effektivt för att få bort LHM-kladd!

ricard
20 bar
20 bar
Inlägg: 258
Blev medlem: 19 feb 2004, 23:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Alltid spännande på besiktningen

Inlägg av ricard »

Tack för tipset! Gick ner och kollade igen efter någon dag, och det var lite LHM-fuktigt precis under klockan, så antingen torkade jag inte riktigt rent häromdagen vid den första diagnosen, eller så är det verkligen packningen som läcker. Har torkat rent nu igen och trycksatt systemet, får se efter några dagar om det kommer något igen.

Har nog några begagnade sådana packningar liggande någonstans, var hittar man lättast en ny annars?
GS Club -73 "Gun", GSA Spécial -85 "Helena II"

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Alltid spännande på besiktningen

Inlägg av soso »

Citroen borde ju ha sådana på hyllan, annars t.ex. Autofrance eller Anders H.

ricard
20 bar
20 bar
Inlägg: 258
Blev medlem: 19 feb 2004, 23:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Alltid spännande på besiktningen

Inlägg av ricard »

Ok, slutlig uppföljning: hittade i min samling av delar från en för många år sedan nerplockad GSA en passande packning. Gamla packningen såg lite tillplattad ut, och efter byte läcker det inte längre. Succé. Ur Bilprovningens synpunkt hade det nog kvittat vilket, de kollade vid ombesikningen på den nedre delen av fjäderdonet som syns bakom hjulet och när jag förklarade att läckaget var högre upp sa de bara 'vi tror dig...' . Jag kan ändå tycka att det var bra att bli uppmärksammad på det, och det är ju skönt att det inte läcker där längre nu.
GS Club -73 "Gun", GSA Spécial -85 "Helena II"

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3727
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Alltid spännande på besiktningen

Inlägg av MAN »

Franska och Brittiska bilar läcker Aldrig olja !
Dom Pinkar revir !
Och om dom inte pinkar revir : Är det slut på olja !
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Skriv svar

Återgå till "GS"