Slangar och fläktar...

Inlägg angående GS och GSA.
tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Slangar och fläktar...

Inlägg av tomasojohansson »

Börjar få lite ordning i kaoset. Break 72.
Fick ju GSen med lådor, burkar och påsar, motorn uttagen och en massa prylar i ett virrvarr.
Nu har jag funderingar om fläktar.
En röd knapp på instrumentbrädan styr "värmefläkten" från plåtarna runt motorn, den fungerar.
En liten eftermonterad(?) knapp sitter snett under instrumentbrädan styr en fläkt som sitter bredvid eller innanför torkarmotorn.
Den fläkten går även när tändningen är avslagen.
Luften kommer från "baljan" vid torkarna, där sitter en stor svart gummipropp mot motorrummet, eller jag har en sån som passar där, men när skydder sitter över luftintaget vid torkarna måste väl den gummiproppen vara borttagen, så luft kommer inifrån motorrumet istället, vad nu det ska va bra för?
Sen finns en blå knapp bredvid den röda på instrumentpanelen som indikerar fläkt, som går att ha åt två håll, men den knappen är död.
Sen går en annan luftslang från ebern in i kupen på ett annat ställe.
Jag har en lång luftslang över, kanske ska den in i det här systemet på ngt sätt.

Och en tunn vit plastslang hängde löst i motorrummet, från LHM-burken, den ska tydligen in i nåt som ser ut som bromsdon långt ner framför förarplatsen.
Antar det är rätt, men vad det är vet jag inte, satte dit den i alla fall.
Senast redigerad av tomasojohansson den 26 okt 2016, 23:53, redigerad totalt 4 gång.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1573
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Slangar och fläktar...

Inlägg av Hansus »

Så här står det i instruktionsboken för GS 1972:
sid 19s.jpg
sid 12s.jpg
Skyddet över friskluftsintaget ska bara vara monterat när Eberspächern används.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Slangar och fläktar...

Inlägg av Mickel »

tomasojohansson skrev: Luften kommer från "baljan" vid torkarna, där sitter en stor svart gummipropp mot motorrummet, eller jag har en sån som passar där, men när skyddet sitter över luftintaget vid torkarna måste väl den gummiproppen vara borttagen, så luft kommer inifrån motorrummet istället, vad nu det ska va bra för?
Baljan vid torkarna är bara till för att ta in friskluft, aldrig motorrumsluft, på något av följande tre sätt:
1. - Med självtryck (övertryck framför vindrutan) av fartvinden.
2. - Forcerat med friskluftsfläkten (blå knapp).
3. - Uppvärmd uteluft från Eberspächern om denna originalmonterats på avsedd konsol och om den anslutits till baljan genom att den svarta stora gummiproppen demonterats permanent ur baljans vägg och Eberspächerns utloppsslang monterats med en tätande gummimanchett i hålet.

För 1 och 2 ska plåten över friskluftsgallret vara borttagen (dvs sommartid).
För 3 ska plåten över friskluftsgallret vara monterad (dvs vintertid).

Av någon anledning verkar din bil ha utblåset från Eberspächern kommande in någon annan stans i kupén, inte som det är tänkt som original.
Mickel

Skriv svar

Återgå till "GS"