Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg angående GS och GSA.
peoitibble
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 mar 2009, 14:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Leksand

Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av peoitibble »

Kunde inte motstå frestelsen att ta hand om en GS 1220 -75.
Vid en första blick såg den riktigt skaplig ut för att vara en så gammal bil. Lite rost i bakre hjulhusen men inget allvarligt. Solblekt och lite trasig klädsel bak. Bilen är troligen fullt körbar. Är medveten om att mycket problem kan uppenbara sig när man börjar skruva på den.
Nu till frågan. Är det lämpligt att försöka starta den då den stått förvarad i många år? Eller skall man satsa på att byta kamrem först? Bökigt att göra det på plats där den nu står.
Hur skulle ni göra?
Citroen DS23 IE Pallas -74
Citroen GS 1220 -75
Citroen ZX -92
Citroen Xantia -99
Volvo Duett -64
Chevrolet S10 pickup - 97

Användarvisningsbild
Jacob
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2488
Blev medlem: 07 okt 2003, 07:41
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Marieholm, Skåne (SCK 8634)

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av Jacob »

Jag är ingen att komma med mek-råd, men jag vill i alla fall säga: Grattis!
/J
2005 C4 coupé, 1980 GSA 1220 Pallas, 1971 Tjorven, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan, 1980 Suzuki kaféräser.

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1573
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av Hansus »

Ja, grattis till en trevlig bil - oavsett skick!
Om du ska försöka starta den så gör det med ny bensin. Koppla bort slangen till bensinpumpen så den inte suger från bensintanken. Koppla en slang från en trycktank för utombordare till förgasaren så får du ren bensin.
Kolla att det finns olja i motorn. Dra runt motorn med veven några varv.
Kolla att det finns hydraulolja i burken.
Öppna locket på luftrenaren och spruta startgas där. Koppla batteri och försök starta.
Jag har aldrig varit med om att kamremmar har brustit. Inte ens när jag har startat bilar som stått i över 20 år.
Har du tur startar motorn. Har du ännu större tur blir det inte en stor grön pöl på golvet.
Motorn är mycket lättmekad och det finns billiga delar.
Berätta hur det går! Och visa bilder!
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012

PeterB
70 bar
70 bar
Inlägg: 812
Blev medlem: 04 sep 2010, 00:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av PeterB »

Heja! Jag håller med då jag precis gör samma resa just nu!
Inget att tveka om, som en här på forumet skrev till mig, "finns den kvar är den bra"!

Lycka till och bilder vill vi gärna se.

peoitibble
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 mar 2009, 14:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Leksand

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av peoitibble »

Tack Hansus för dina synpunkter. Det blir nog att jag gör som du föreslår och chansar på att kamremmen håller. Det blir enklast så att få bilen ur sin förvaring och upp på en transportkärra om den verkligen startar.
Det tar nog ett tag innan det passar både mig och förra ägaren att starta upp bilen och ta hem den. Återkommer med bilder.
Citroen DS23 IE Pallas -74
Citroen GS 1220 -75
Citroen ZX -92
Citroen Xantia -99
Volvo Duett -64
Chevrolet S10 pickup - 97

peoitibble
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 mar 2009, 14:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Leksand

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av peoitibble »

Äntligen har det blivit tillfälle att hämta hem bilen, en GS 1220 1975

Bild

GS:en har bara haft en ägare sedan den var ny och den har bara gått 4100 mil (dokumenterat).
Ett problem är att den blev avställd redan 1984 och det är mycket osäkert i vilken utsträckning den varit igång efter det.
Det gäller nog att ta det försiktigt vid igångsättandet.
Citroen DS23 IE Pallas -74
Citroen GS 1220 -75
Citroen ZX -92
Citroen Xantia -99
Volvo Duett -64
Chevrolet S10 pickup - 97

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3726
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av MAN »

Jag skulle INTE starta bilen med så gamla kamremar ! Det blir ONÖDIGT dyrt om den havererar !
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1573
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av Hansus »

Grattis till en fin bil!
Jag har visserligen aldrig varit med om kamremshaveri på en GS. Men jag håller med MAN om att det är bäst att byta kamremmar innan start. Det är billigt och behöver ändå göras. Det är många skruvar som ska tas bort, men inget svårt. Enda specialverktyget är en 42 mm hylsa för ta bort kylfläkten.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012

Pappen
40 bar
40 bar
Inlägg: 611
Blev medlem: 09 dec 2009, 20:51
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Höganäs

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av Pappen »

Fin bil.. GRATTIS!! Men den borde hamnat nånstans i Höganäs :?

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av mattiaz »

Wow, vilken fin GS! Grattis :D

3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av 3314arne »

Grattis till en raritet! Du gör en kulturgärning. Eftersom jag är en chanstagare av naturen skulle jag försökt starta den där den står. Risken för att remmen skulle gå av just då är nog liten....
Kenneth Bergdahl

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av attraction »

3314arne skrev:Grattis till en raritet! Du gör en kulturgärning. Eftersom jag är en chanstagare av naturen skulle jag försökt starta den där den står. Risken för att remmen skulle gå av just då är nog liten....
Risken att tandremmen går av är nog minimal.
Men jag har råkat ut för remmen på en 75:a GS på 7.500 mil och strax under 5 år blev "tandlös".
Alla ventiler kröktes.
Inte helt lätt att "klä av" en GS så man kan demontera motorn - inte ens före 5 års ålder.
Utan hydraulhjälp ligger den som "en död häst" på marken.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

PeterB
70 bar
70 bar
Inlägg: 812
Blev medlem: 04 sep 2010, 00:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av PeterB »

Fin bil, verkligen. Stort grattis! Denna bils vidare öde måste följas!
Min 75a besiktigades senast 1980 och den var nog bäst som donator egentligen...men så fin denna var!

På min höll kamremmarna för uppstart....
Mvh Peter

Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1933
Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av Razor »

peoitibble skrev:Äntligen har det blivit tillfälle att hämta hem bilen, en GS 1220 1975

Bild.
Toksnygg GS! :shock: Grattis!
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3871
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Hjälp, jag har blivit med en GS

Inlägg av astro »

Ser ju ny ut! Byt ändå kamremmarna, de åldras inte med värdighet.

tjipp, astro

Skriv svar

Återgå till "GS"