Fina Nankang

Inlägg angående GS och GSA.
broddstorp
20 bar
20 bar
Medlem i SCK?: Nej

Fina Nankang

Inläggav broddstorp » 27 aug 2017, 16:20

Har just monterat Nankang fram och åkt första provturen, upp till 100. Jag köper genomgående däck på nätet och monterar själv, jag har funnit att kvaliten numera är så hög att man oftast kan skippa balansering. Så var det nu, dessa däck rullar underbart, utan minsta vibration åtminstone till 100 då. Men rattfrossan vid obalans är ju i regel värst redan i lite lägre fart. Dock var jag besviken på senaste Kumho till C5an, måste åka för balansering och däckverkstan fick sätta på massor med vikter både här och där. Det blev inte riktigt bra ändå. Nankang kan iaf rekommenderas. Satte samtidigt nya Hankook på 307an, de var också perfekt runda och det känns inga vibrationer i ratten alls där heller.
/Göran
----------
ID 19 -63, DS 21 IEH -70, DSuper5 -73, GS 1220 -74, BX16 -90, Xantia -99, C5 Break -03, Terrier -58

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fina Nankang

Inläggav MAN » 28 aug 2017, 07:11

Ja Nankang är överlägsna gamla Michelin som många envisas med att tro att de är det bästa som finns ! Ja för 40 år sedan var Michelin överlägsna allt annat men idag är Michelin ett märke som alla andra bara onödigt dyra .

mpostma
10 bar
10 bar
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Inläggav mpostma » 28 aug 2017, 13:54

Jag har bra efarenheter med Michelin däck. Energi savers på "alla" vardagsbilar under sommaren. Megane 02, V70 02. Prissätningen på Renault var lite dyrare, och på Volvon var de billig. Allt har att gära med dimensionen.
Även på MC är Michelin Pilot Road ett mycket bra däck. Inte den bästa på banan, men verkligen bra för pendlare i ur och skur.

MEN, på GSen snackar vi Michelins som är i bästa fall nyproducerade. Men gammal design på mönster och gummi. Eller så har Michelin kankse förbättrad gummblandningen? Kan de verkligen ha råd att satsa väsentliga mängder utvecklingspengar på gamla serier? Eller blir det ändå bara "good enough". Så hur mycket de här gamla serier profiterar av företagens kunskap är en fråga. Jag tror det är bara att spekulera hur mycket de här veteranserier profiterar av framgång och hur det förhåller sig till konkurenter som Nangkang, Vredestein eller Firestone vet vi inte.

Priset är dock hyfsat saftigt. Det ändrar sig lite över tid. Ibland verkar man kunna slå till fär 1200 eller mindre per däck. Då jag skulle byta ung. för 2 år sen, då skulle Michelin ta närmare 1700 SEK per däck. Nankang 460 per däck.

Jag ställer krav på däcken, men det enda vad jag tycker inte håller är det rent estetiska. Man ser från distans att mönstret är inte Michelin. Detta är alltså ett problem för älskare av orignal. Min GS är ingen utstälningsobject och jag har inget obegränsat med pengar, så det är klart att ekonomiska frågar spelar roll vid däckbyte.

Jag som ibland tar en tur i helgen, sporadisk (se en gång i några år) tar en utlandsemester med familjen och någong gång åker till Hässleholm har inte de högsta kraven. MEN De ska vara säkra. Jag vill att de har bra grepp då det är blött. Inga vibrationer eller obalans. Jag vill inte att däcken exploderar vid 150 på motorvägen om man nu har haft chans att trampa ner gasen í botten.

Lite extra ljud bryr jag minte inte så mycket om (bilen är ju ändå bullrig jämförd med moderna bilar). Skulle de slita bort i 15.000 görs det inget heller. Slitage (en bra egenskap av Energy savers) är nästan oviktig. Viktigt dock att de inte torkar snabb. VIll inte behöva byta de efter 4 år. Vi får se hur det blir.

Trevligt att greppet är fortfarande helt OK. Även vid vägbana. Det var ingen vidare med de gamla uttorkade Michelins, men med de här nya bra.

Så jag priotirerar användbarheten till de praktiska förhållenden. Så länge, efter 2 utfykter till Hässleholm, en campingsemester i Holland och Tyskland (fullastat med tält. takbox och familjen) och utflyker är jag nöjd.

Helt möjligt att nya Michelins hade varit ännu bättre, men jag undar verkligen hur mycket mersmak det verkligen hade gett.
Citroen GS Club Break "vert reinette". f.d. Citroen BX TZD Turbo D12. också: Renault Megane, Volvo V70, Yamaha FZ6 S Fazer.

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 28 aug 2017, 22:40

Just Nankang gör faktiskt Michelinkopior under namnet Retro!

Jag kör sådana här i 185-bredd på padda. Den länkade dimensionen borde ju funka på GS. Klart prisvärda och ser "rätt" ut så länge man inte läser på däcksidan. Men det är klart, hade jag känt mig rik hade jag köpt riktiga Michelin, om inte annat för att stödja att de faktiskt tillverkar de gamla däckmodellerna ännu.

Edit: Longstone tyres har annars en uppsättning (4st!) Michelin XZX till GS för 400 pund inkl. VAT och frakt om någon är sugen. :shock:

mpostma
10 bar
10 bar
Kontakt:

Inläggav mpostma » 29 aug 2017, 13:15

Itressant att det finns flera alternativ.

Jag har CX668 som kostade strax under 500 SEK per styck. Egentligen vet jag inte om retro versionen är så pass lik att det är verkligen svårt att inte blanda ihopp de med Michelin. En uppenbar retro kopia är fortfarande fusk om man ser det som "orignalfascist".

Jag vet egentligen inte om det utgår mycket incitamang till Michelin från att jag skulle köpa Michelin däck så att Michelin ska förbli intereserad av att sälja såna däck. Om ALLA gör det? Men då kan Michelin väl tro att de kan begära vad som helst?

Jag kan också tycka att Mchelin får en tydlig signal att de är för dyra om många köper Nangkang. Då kan de antingen strunta i att producera Michelin (lägga ner tillverkning helt) eller så sänker de prisen för att vinna tillbaka lite av marknaden. Struntar de att tillverka, då kommer väl andra parter produdera. Visst är 145 R15 en konstig storlek, men den finns alltid däck att sälja.
Citroen GS Club Break "vert reinette". f.d. Citroen BX TZD Turbo D12. också: Renault Megane, Volvo V70, Yamaha FZ6 S Fazer.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar

Inläggav Krassegränd » 05 sep 2017, 07:21

Sådana här däck har jag 4 stycken, alla ser ut som att de är snedslitna men mönstret är ganska djupt så jag tror att de är så asymmetriska från början. På bilden ser det ut som att de är väldigt slitna.
Bild

Jag har sökt men jag hittar inga Yokohama med denna beteckning.
Bild

Någon som känner till dessa däck?

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

Återgå till "GS"