Vettigt köp?

Inlägg angående Xsara
Solifera
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 okt 2015, 11:30
Medlem i SCK?: Nej

Vettigt köp?

Inlägg av Solifera »

Hej! Nybörjare här och ber om lite hjälp.
Ska ev byta till mig en Xsara -03 1,8 som har gått 16600 mil ung.
Kamremsbyte gjort vid drygt 12000 mil. Besiktigad till 161130.
Komplett servicebok samt nästan nya åretruntdäck.
Är 17000:- ett vettigt pris?

Tacksam för svar

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Vettigt köp?

Inlägg av attraction »

Hej Solifera och välkommen till forumet Citroenakuten.
Gå med registreringsnumret in på http://www.bilpriser.se och se vad de värderar bilen till.
I deras värdering ligger att bilen ska vara "gatlegal", d v s skattad och besiktad utan anmärkning samt i normalt bruksskick.
Du värdesätter själv drag, ljudanläggning, vinterhjul e t c.

F ö hade min dotter (Sara) en nyköpt Xsara under bortåt 5 år utan att vara missnöjd(utom när de hos Citroenhandlaren fick det lägsta inbytespriset av alla hos de bilfirmor de besökte, så det blev en ny korean i stället).
Citroenhandlarna är inte kända för att vårda sin märkeskundkrets.

Enligt min åsikt är Xsara en av de bästa bilarna jämfört med andra Citroenbilar.
Gå gärna in på Xsara i forumet och se på felförfrågningar jämfört med Xantia och C5.

:wink:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Vettigt köp?

Inlägg av Göran W »

Om det är hos en bilhandlare KAN det vara rimligt om den är väldigt fin och välskött. Pruta gärna till ca 15.
Är det privat så är det absolut för högt. (Då finns inga som helst garantier). Rimligt privatpris kanske 12-13k om den är fin.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Solifera
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 okt 2015, 11:30
Medlem i SCK?: Nej

Re: Vettigt köp?

Inlägg av Solifera »

Tack för svaren!
Ja det var hos bilfirma. Bytte rakt av mot min Hyundai Atos -06. På Atosen lyste Check Enginelampan, stor spricka i vindrutan samt bromsar som snart gjort sitt. Inget andrahandsvärde i dom heller. Så jag känner mig ganska nöjd faktiskt. Hämtade den igår och har varit ute och kört lite här idag. Funkar klockrent, besiktigad till november nästa år, kamrem bytt för 4000 mil sedan, fullservad enligt bok och helt nya åretruntdäck. Hittade bara 2 fel på den: Armstöd för passagerare fram saknas samt att vänster fönsterhiss har lite hyss för sig ibland. Men, men, det är ju ingen ny bil direkt heller!

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vettigt köp?

Inlägg av AcuraJan »

Grattis till en trevlig bilmodell, men 1,8?
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Vettigt köp?

Inlägg av Göran W »

Vid byte är ju iofs prislappen fullständigt ointressant. Det enda som räknas är om man gillar mellanskillnaden.
BTW..... Är det en Picasso?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "Xsara"