Motordrivet spjällhus på en 03:a

Inlägg angående Xsara
SonnyK
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jun 2007, 08:30
Medlem i SCK?: Nej

Motordrivet spjällhus på en 03:a

Inlägg av SonnyK »

Vet någon om man bara kan byta ut denna utan "inkodning" av något slag?

Har hittat en defekt Xsara som jag tänkte köpa, men motorn går bara på tomgång och dessutom väldigt illa, typ på 2-3 burkar och kanske 4-500rpm, det händer inget då man trycker på gasen.
Ägaren påstår att han rengjort spjällhuset och efter det så började den gå på detta viset, innan så kunde den bara ibland rycka om tveka då och då.
Problemet är att då vi startade upp den (efter ca. 6 mån "vila") så slamrar det i motorn rätt rejält, något som den inte gjort tidigare enligt ägaren, samt att då motorn går ned ännu lägre i varv så börjar det rassla något alldeles kolossalt i motorn och sen stannar den.

Min misstanke är att någon lyftare kärvat och behöver lite varav på motorn för att "gå till sig", men det GÅR ju inte att få upp varvet tack vare felet med spjällhuset :cry:
Så min ide var att låna ett spjällhus och se om den går att varva upp och utröna om det är något mekaniskt fel på motorn eller inte...

Vad tror ni?
//Sonny

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: motordrivet spjällhus på en 03:a

Inlägg av AcuraJan »

Har han glömt att ansluta elkontakten?
Startade upp brorsans 1,6a som stått över ett år. Den gick igång perfekt utan missljud med snart 24000 mil på mätarn. Så det där med slammer låter inte heller som ett bra tecken. Antar att motorlampan lyser, kolla felkoder skulle inte skada.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

SonnyK
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jun 2007, 08:30
Medlem i SCK?: Nej

Re: motordrivet spjällhus på en 03:a

Inlägg av SonnyK »

Kollade att kontakten satt i ordentligt, testade även att försiktigt "tvinga" upp spjället litegrann då motorn gick på tomgång, men även om spjället öppnades en bit så reagerade inte motorn :shock:
Ska försöka få tag i en felkodsutläsare och besöka snubben igen :wink:

Är det någon som känner till detta om nytt spjällhus behöver "kodas" in i datorn?
//Sonny

SonnyK
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jun 2007, 08:30
Medlem i SCK?: Nej

Re: motordrivet spjällhus på en 03:a

Inlägg av SonnyK »

Har nu köpt bilen :), får se om jag lyckas hitta felet, plus att det inte blir alltför dyrt :roll:
Demonterade spjällhuset och tog isär det, det finns ingen "aktiv" elektronik alls i den, en DC-motor och en potentiometer med flera banor, that's it.
Allt verkar funka i den vid en uppmätning, så felet ligger nog någon annanstans, felsökningen fortsätter så fort jag fått hem min "kina lexia3'a" :wink:
//Sonny

SonnyK
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jun 2007, 08:30
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motordrivet spjällhus på en 03:a

Inlägg av SonnyK »

Har nu haft tid att testa litegrann med min Lexia...lite mysko är det, hade ett antal lagrade koder om att spjällägesvärdena inte var korrekta, men det var alldeles nylagrade felkoder...testade att rensa dom och nu funkar helt plötsligt spjällmotorn...lyder gasen som den skall...MEN...motorn går inte nåt bättre för det :roll:
Suttit å loggat lite medans jag testat starta och alla värden kommer upp stabilt å bra och inga nya felkoder...om jag nu inte drar ut nån kontakt i nån givare förstås...då kommer det en felkod omedelbums...och det är ju korrekt.
Testat rycka allt som jag bara hittat i form av givare mm..smort kontakterna åxå när jag ändå hade isär dom.

Men motorn går knappt..närmast kan man beskriva gången som om man höll full gas...åsså satt man och tryckte på en knapp som "slog av och på" motorn så den pendlar mellan 300-800 rpm, under tiden ser man spjället jobbar som f-n fram och tillbaka iom detta (kan förklara att lägesvärdena uppfattas som orimliga av ECU kanske?) ...och när den når de lägsta varven så rasslar det i motorn... :shock:

Börjar fanimej misstänka tändmodulen...jag menar ECU'n kan ju inte "se" om den fungerar korrent på annat vis än att den har korrekt resistans på primärsidan... that's it...inga felkoder slängs då inte... :geek

Fast minst en sak talar emot detta och det är det faktum att den INTE misständer som den borde göra om tändningsläget ändras kraftigt fram och tillbaka....symptomet kanske mera liknar att injektorernas plusmatning slogs till och från...

Någon som har en idé?
//Sonny

Skriv svar

Återgå till "Xsara"