Bromsok bak

Inlägg angående Xsara
vts
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 mar 2008, 21:23
Medlem i SCK?: Nej

Bromsok bak

Inläggav vts » 18 okt 2009, 18:19

Hej!

Tänkte byta skivor och belägg bak på Xsaran. Är det någon som har kläm på ifall det går att pressa tillbaks kolven i oket eller måste man skruva och pressa samtidigt, dvs använda polygrip och tving? Passar på och hör med expertisen innan jag sätter igång...;-).

Användarvisningsbild
frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6182
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Bromsok bak

Inläggav frenchie » 18 okt 2009, 19:28

Tja, vet inte riktigt från denna bild;
xsara_bromsar_bak.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 6964
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vartofta

Re: Bromsok bak

Inläggav cx janne » 18 okt 2009, 19:31

skruva samtidigt som du pressar helst med specialverktyg
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84 peugeot d3a-54 404-67 404 familiale-65 504d-74 504d-73 renault 16-68 403 pickup-65 504ti-73 504cab-72 renault 4-67 amc pacer-75 ford transit-67 heinkel trojan messerschmitt kr200

vts
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 mar 2008, 21:23
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bromsok bak

Inläggav vts » 19 okt 2009, 18:22

Tack för skissen och svaren! Nu ska jag ut och leta specialverktyg. Känns inte rätt att vålda med polygrip...

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3536
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Bromsok bak

Inläggav AcuraJan » 19 okt 2009, 20:01

Jag använde en vanlig skruvmejsel liggandes inpassad i spåret och pressande samtidigt med handkraft.
Om man inte skruvat tillbaka ordentligt får man anliggande broms, vilket jag råkade ut för och slet ut ena sidans belägg på nolltid, eller om det var någon annan miss vid monteringen kanske.
Andra gången gick det dock utmärkt.
Jan Östman
Chrysler Town&Country, Legend Coupé -92, Civic -76. Tidigare 807 HDi -07 23500 mil Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

vts
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 mar 2008, 21:23
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bromsok bak

Inläggav vts » 22 okt 2009, 19:03

Snackade med en kollega som haft en Peugeot 306:a och han körde också skruvmejselvarianten. Xsaran och 306:an delar ju en hel del tekniska lösningar, så det blir till att plocka fram skruvmejslarna i helgen. Tack även för tipset med att skruva in kolvarna ordentligt. Det är lätt att glömma sådana detaljer när man håller på...!

johan5588
10 bar
10 bar
Inlägg: 128
Blev medlem: 16 aug 2005, 20:51
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bromsok bak

Inläggav johan5588 » 18 okt 2017, 10:29

skruva samtidigt som du pressar helst med specialverktyg
Vart köper jag specialverktyget? spåren i mina kolvar börjar bli slitna, så jag slinter med skruvmejslar
-------------------------------------------------------------------------------------
Citroen Xsara II Break 1,6 16v (109hk), Break, 2001, rullat 19500mil

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 4226
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Bromsok bak

Inläggav Anders H » 18 okt 2017, 12:12

Biltema har i olika utföranden.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

johan5588
10 bar
10 bar
Inlägg: 128
Blev medlem: 16 aug 2005, 20:51
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bromsok bak

Inläggav johan5588 » 02 nov 2017, 20:19

Biltema har i olika utföranden.
Länka gärna till ett passande verktyg eller ange art nr, Tack :D
-------------------------------------------------------------------------------------
Citroen Xsara II Break 1,6 16v (109hk), Break, 2001, rullat 19500mil

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 4226
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Bromsok bak

Inläggav Anders H » 02 nov 2017, 21:46

"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

johan5588
10 bar
10 bar
Inlägg: 128
Blev medlem: 16 aug 2005, 20:51
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bromsok bak

Inläggav johan5588 » 08 nov 2017, 11:39

Bromsoket vänster bak är troligtvis slut, har motionerat kolven, tryckt ut den med färdbromsen och gängat in för hand (den går märkbart trögare in än höger bak), smörjt med bromskolvsfett, men får fortfarande lite anliggande broms och småvarm fälg. Även mottionerat handbromsarmen på oket, så att den går tillbaka helt o hållet.
Något jag glömt göra? (innan jag beställer nytt OK)
-------------------------------------------------------------------------------------
Citroen Xsara II Break 1,6 16v (109hk), Break, 2001, rullat 19500mil

Användarvisningsbild
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1677
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Bromsok bak

Inläggav Hank » 08 nov 2017, 12:19

Plocka (trampa) ut kolven helt och hållet. Ta ut gummiringen ur oket.
Se till att ringen är/blir mjuk och följsam - ibland vill rost fastna i gummit så att ringen blir stel. I det fallet kan man försiktigt skrapa bort rost med ett rakblad eller knivblad.
Rensa ringens spår i oket från smuts.

Det brukar hjälpa mot trög kolv och anliggande broms.

Gummiringen har kvadratiskt tvärsnitt. När man trampar på bromsen trycks kolven fram och tar med sig ringen som då töjs till "ruterform".
När man släpper bromsen återgår en följsam ring till kvadratisk form. Det är denna lilla rörelse som ska dra tillbaka kolven så att beläggen går fria från bromsskivan.
Stel ring eller tvingande smuts i spåret hindrar rörelse och ger anliggande broms.
Utan tvivel är man inte klok.

johan5588
10 bar
10 bar
Inlägg: 128
Blev medlem: 16 aug 2005, 20:51
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bromsok bak

Inläggav johan5588 » 08 nov 2017, 13:14

Plocka (trampa) ut kolven helt och hållet. Ta ut gummiringen ur oket.
Se till att ringen är/blir mjuk och följsam - ibland vill rost fastna i gummit så att ringen blir stel. I det fallet kan man försiktigt skrapa bort rost med ett rakblad eller knivblad.
Rensa ringens spår i oket från smuts.

Det brukar hjälpa mot trög kolv och anliggande broms.

Gummiringen har kvadratiskt tvärsnitt. När man trampar på bromsen trycks kolven fram och tar med sig ringen som då töjs till "ruterform".
När man släpper bromsen återgår en följsam ring till kvadratisk form. Det är denna lilla rörelse som ska dra tillbaka kolven så att beläggen går fria från bromsskivan.
Stel ring eller tvingande smuts i spåret hindrar rörelse och ger anliggande broms.
Tack för svar :)
Att trampa ut kolven helt innebär väl att all bromsvätska rinner ut? (finns ingen bromsslang att klämma åt, jag brukar då täta bromvätskebehållaren med gladpack)
Är det lätt att få tillbaka kolven efter att ha haft den helt lös?
Vilka reservdelar åtgår vid renovering, 1st gummiring eller fler saker?
-------------------------------------------------------------------------------------
Citroen Xsara II Break 1,6 16v (109hk), Break, 2001, rullat 19500mil

Användarvisningsbild
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1677
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Bromsok bak

Inläggav Hank » 08 nov 2017, 15:29

Ja, det far ut en massa bromsvätska när kolven trillar ut.
Förutom en slurk ny vätska kan du mycket väl klara dig utan någon reservdel alls.

I övrigt säger jag ”vet ej” på alla följdfrågor. Jag har aldrig haft någon Xsara. Mina erfarenheter kommer från andra bilar.
Utan tvivel är man inte klok.


Återgå till "Xsara"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster