bilen helt död

Inlägg angående Xsara
Användarvisningsbild
danne77
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 sep 2017, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

bilen helt död

Inlägg av danne77 »

hej.

är ny medlem här och har precis köpt min första bil, en citroen xsara 1,6 Break.
var i väg i går och hälsade på svärföräldrarna och allt gick bra när vi åkte hemifrån men när vi skulle åka från dem så var bilen helt död,
vrider jag om nyckeln så först tänds massa lampor inne på instrumentpanelen men när man vrider för att starta den så knäpper det bara till en gång sen nada.
kan jag ha sån tur att det är batteriet som är dåligt eller kan det vara något värre?

sen en liten sak till bilen använder väldigt mycket bromsvätska kan det vara läckage någonstans och i så fall vart brukar det vara det.

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: bilen helt död

Inlägg av alfp »

Hej kolla polskorna på batteriet
Vad som gäller oljan kontrollera bakbromsarna kolla även om det läcker någonstans ta någon till hjälp att trampa på bromsen
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
danne77
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 sep 2017, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: bilen helt död

Inlägg av danne77 »

Har tagit in batteriet nu för laddning så kan passa på kolla dem och göra rent om det behövs. Tack för hjälpen

jan797
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 jul 2017, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: bilen helt död

Inlägg av jan797 »

Kan det vara startmotorn/solenoiden?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Användarvisningsbild
danne77
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 sep 2017, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: bilen helt död

Inlägg av danne77 »

Får hoppas på att det bara är batteriet. Såg när jag tog in det att det var nästan tomt.

Skickat från min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk


Användarvisningsbild
danne77
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 sep 2017, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: bilen helt död

Inlägg av danne77 »

har laddat batteriet nu och det är samma sak som förut. :/
kan någon kanske beskriva vart startmotorn sitter så man lätt förstår, fick tips av en vän att man kan knacka lite lätt på den samt kolla sladdar från den så dem sitter och inte är skadade

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: bilen helt död

Inlägg av LeifHj »

Får hoppas på att det bara är batteriet. Såg när jag tog in det att det var nästan tomt.
Hur såg du det?
Var det tomt på vätska eller på strömming(urladdat)?
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
danne77
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 sep 2017, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: bilen helt död

Inlägg av danne77 »

det var nästan tomt på laddning.
var ute och testa igen nyss och nu klickar den inte längre, testade slå igång radion och den funkar tills man ska starta då dör den plockade ut batteriet igen och det var nästan slut igen.
får ladda upp det igen + fyllde på lite batterivatten i det får se om den hoppar igång i morgon annars blir jag galen

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2596
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: bilen helt död

Inlägg av Snic »

Batteriet är slut,det tar inte laddning längre.Köp ett nytt det spar många gråa hår. :mrgreen:Vänta nu du satte batteriet på laddning 11:39 då kan du ju inte begära att det ska ha hunnit ladda nämnvärt till nu?
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: bilen helt död

Inlägg av LeifHj »

Låt batteriet stå på laddning minst ett dygn med en dum laddare, undvik s.k. intelligenta dito.
Har du en manuell låda så kan du ju försöka bogsera/skjuta igång bilen.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
danne77
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 sep 2017, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: bilen helt död

Inlägg av danne77 »

Det gick att putta igång den i går. Men när vi kom hem så ville den inte starta igen. Bara klick men som jag skrev förut så klickar den inte längre. Hoppas hoppas det bara är batteriet. Försökte hitta startmotorn förut men gav upp.

Skickat från min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk


Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: bilen helt död

Inlägg av LeifHj »

Förmodligen är batteriet stendött, naturligtvis kan ju även generatorn vara paj.
När du bytt batteri köp en sådan här voltmeter för ciguttaget så ser du konditionen på generatorn.
Bild
Tidigare fanns de hos Biltema, nu vet jag inte men titta runt så hittar du säkert nå'n.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
danne77
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 sep 2017, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: bilen helt död

Inlägg av danne77 »

nu startat eländet igen batteriet som var tom och hade lånat en för dålig laddare, har en ordentlig nu så känns lite tryggare.

nu till ett nytt problem. fick fylla på bromsvätska i förmiddags för såg att det var lite under warning strecket.
körde iväg som jag gjort förr när jag fyllt på men kommer ca 500 meter till en kurva och bromsen tar pytte lite längst ner mot golvet.
får lite panik och börjar pump bromsa och känner att det blir mer som det vart förut, men kör en bit till och bromspedalen har inget motstånd utan får pumpa så tar bromsen igen.

såg en liten pöl vid garageupfarten som inte var där igår ungefär där höger bakdäck brukar stå lirkade mig under för att kolla och det var väldigt "blött" på insidan av däcket. "skickar med bild"
IMG_20170926_13240311.png
hur ska jag göra för att hitta läckan och några tips på vart jag ska kolla
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: bilen helt död

Inlägg av Lars H »

Utan att ha sett mer än bilden så gissar jag på att hjulcylindern börjat läcka. Köp en ny från Autofrance
Och byt eller lämna till någon som byter åt dig!
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
danne77
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 sep 2017, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: bilen helt död

Inlägg av danne77 »

Försöket just nu att få loss en mutter he***te. Har kollat alla rör och slangar som går in vid hjulet och tort över allt

Skickat från min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk


Skriv svar

Återgå till "Xsara"