Jag har köpt en ZX

Inlägg angående ZX.
Urbizzo
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 okt 2014, 14:00
Medlem i SCK?: Nej

Jag har köpt en ZX

Inlägg av Urbizzo »

Jo, jag köpte en ZX och den har ingen rost och det verkar fungera det mesta - men så hände detta att tomgången blir jättehög. upp emot fyra tusen varv. Men om jag gasar till lite så varvar den ner till 1500 - 2000 och står och självsvänger ungefär en sekunds mellanrum. Alltså utan att jag rör gaspedalen så ger den sig själv gas och rusar till en kort sekund - MEN DETTA SKER BARA NÄR MOTORN BLIVIT VARM. Först startar den normalt, och man kan köra typ en halvmil, gå och handla, och sen när jag startar så rusar motorn upp i varv och ligger på högvarv tills jag rör på gaspedalen. Jag läste någonstans att det kunde vara smuts i gasspjället så jag tog bort den enheten och rengjorde noga. Men inget resultat. Det är en bensinmotor på 1.6 L (insprutning) Bilen är från -97 och är en tredörrars femväxlad Jag skulle naturligtvis vara tacksam för tips. Jag undrar också om vilka andra modeller som har samma motor. och motorstyrningssystem.
Nån som vet?

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Jag har köpt en ZX

Inlägg av torapp »

Med all säkerhet tomgångsmotorn. En klassiker på de motorerna. Jag har samma symptom på min BX som jag köpte för några veckor sedan. Ska ta tag i det så snart jag rullat ut Dyanen ur garaget. För tillfället "löser" jag problemet genom att stanna till när motorn blivit varm, slå av och slå på den, så beter den sig normalt.

Tomgångsmotorn ska styra ett litet spjäll. Fungerar inte det, antingen för att själva tomgångsmotorn (eller spjället den styr) kärvar, så rusar tomgången. Då stryper databoxen insprutningen. Motorn "dör". När varvtalet sjunker så slår den på insprutningen igen, motorn rusar, insprutningen slår av. Och så håller det på.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Urbizzo
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 okt 2014, 14:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Jag har köpt en ZX

Inlägg av Urbizzo »

Tack, det låter logiskt - den måste jag kolla upp. Vet du var den sitter på de här motorerna?

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Jag har köpt en ZX

Inlägg av torapp »

Hmmm. Borde sitt på insprutningsenheten ovanpå insuget om det är en monopoint. Eller på väg in i insuget om det är en multipoint. Jag har inte grävt mig ned under huven på min bil än, så jag kan inte peka exakt vart den sitter på en ZX.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Skriv svar

Återgå till "ZX"