Hjälp med självjustering trumbroms

Inlägg angående ZX.
ricky356
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 sep 2013, 15:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Hjälp med självjustering trumbroms

Inlägg av ricky356 »

Hej kära forum!

Har nu skruvat och skruvat med min kära zx men blir inte klok på detta.
hoppas att någon kan hjälpa mig.
Fick nedslag om ingen handbromsverkan höger bak på SBP.
har nu bytt båda handbromsvajrarna, bromsbackarna och självjusterarna men får inte till det.
Den vill helt enkelt inte ta har spänt både vid kryckan och genom bulthålen i trumman.
Finns det någon där ute som har kunskap om detta så skulle jag bli lycklig för lite hjälp eller förklaring.

MVH Desperat ZX ägare =)

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Hjälp med självjustering trumbroms

Inlägg av gunnarw »

Självjusteringen har hoppat loss eller vikt sig för mig. Lite pyssel att få till men har du trumbroms o har bytt backar så har du ju varit där och klarar säkert fixa självjusteringen. Vet inte om det är till ngn hjälp men titta här viewtopic.php?f=59&t=56684
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

ricky356
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 sep 2013, 15:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Hjälp med självjustering trumbroms

Inlägg av ricky356 »

Jo jag har spänt på de lilla kugghjulet på självjusteringen tills trumman inte ligger ann mot backarna sedan bromsat och dragit i handbroms och därefter skruvat lite till på det lilla kugghjulet igen tills dess att trumman precis går runt.
så har jag hållit på och sedan provbromsat på grus och asfalt men handbromsen tar tamme tusen inte tillräckligt bra!
Är det möjligen så att jag gör helt fel eller gör jag det i fel ordning?

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Hjälp med självjustering trumbroms

Inlägg av gunnarw »

Du behöver inte skruva på kugghjulet, inte mer än att skruva in det när du bytt backar, så att trumman går att trycka dit.
När du bromsar och backarna går isär snurrar kugghjulet och plåtblecket hakar i så det inte kan skruva tillbaka. Du måste få det att funka.
På ena bilen vek sig plåtblecket. Jag fixade till men inte bra nog, det upprepades. Inte värre än att det åter gick att rätta till och lite pyssel och en medhjälpare som f-ö-r-s-i-k-t-i-g-t trampade på bromsen med trumman av och jag stod och tittade att det funkade. Med trumman på så kan man höra att det klickar när man bromsar och plåtblecket tar nya tag på kugghjulet.

Även om fotbromsen tar men självjusteringen inte fungerar så blir det lååång slaglängd för handbromsen. Du kanske måste pumpa med foten innan bromsen tar bra?

Bild
gröna pilen visar sprinten som lossnade på en annan bil, också Xsara Picasso, som jag gjorde bromsjobb på
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

ricky356
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 sep 2013, 15:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Hjälp med självjustering trumbroms

Inlägg av ricky356 »

Tack för tipset.
Ska testa detta i garaget på måndag.
Lovar att återkomma med feedback!
Håller tummarna =)

ricky356
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 sep 2013, 15:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Hjälp med självjustering trumbroms

Inlägg av ricky356 »

Efter lite förseningar kommer här en uppdatering.
Efter ett jäv....... pillande så lyckades vi tillslut att få till det. =)
Tackar och bockar för en väldigt korrekt och hjälpande beskrivning.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Hjälp med självjustering trumbroms

Inlägg av gunnarw »

Kul att du fick till det o att beskrivningen var till hjälp.
Det är nåt visst med att ha förstått o fått saker att fungera
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Skriv svar

Återgå till "ZX"