Tokiga avgasvärden

Inlägg angående Xantia motor och drivning.
LGK
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 dec 2006, 09:44
Medlem i SCK?: Nej

Tokiga avgasvärden

Inlägg av LGK »

Min Xantia V6 fick körförbud pga felaktiga avgasvärden. Lambda-värde:1,12. CO-halt ok.

Låtit märkesverkstad felsöka, de konstaterade att avgassystemet var trasigt. De sa att det är ett läckage någonstans mellan motorn och katalysatorn (motorblock-avgasgrenrör). Jag kan dock inte höra något "pysljud" med tilltäppt avgasrör. Jag är tacksam för svar från någon som har haft motsvarande problem och fått dem lösta.

Användarvisningsbild
josse
70 bar
70 bar
Inlägg: 1219
Blev medlem: 21 sep 2004, 19:21
Medlem i SCK?: Nej
Ort: västerås

Re: Tokiga avgasvärden

Inlägg av josse »

V6:a lär vara trångt att hålla på? Mm du kollar noga på muttrarna kanske eller spricka på grenröret? Försrök att dra åt muttrarna, kan ha lossnat lite? Nya avgasgrenrörspackningar är annars inte så dyrt?


Mvh

Josse

Användarvisningsbild
josse
70 bar
70 bar
Inlägg: 1219
Blev medlem: 21 sep 2004, 19:21
Medlem i SCK?: Nej
Ort: västerås

Re: tokiga avgasvärden

Inlägg av josse »

LGK skrev:min Xantia V6 fick körförbud pga felaktiga avgasvärden. Lambda-värde:1,12. CO-halt ok. Låtit märkesverkstad felsöka, de konstaterade att avgassystemet var trasigt. De sa att det är ett läckage någonstans mellan motorn och katalysatorn (motorblock-avgasgrenrör). Jag kan dock inte höra något "pysljud" med tilltäppt avgasrör. Jag är tacksam för svar från någon som har haft motsvarande problem och fått dem lösta.


Har du gjort ett komptest? Då vet du om motorns alla cylindrar är "friska". Det räcker att en avgasventil kärvar, är otät eller bränd. Då blir avgasvärena blir felaktiga. Rätt ände att börja med billigt och enkelt :-)


Mvh Josse

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: tokiga avgasvärden

Inlägg av Triad »

Ett läckage på avgassystemet skjuter lambda värdet i höjden. Börja med att rätta till systemet.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: tokiga avgasvärden

Inlägg av Göran W »

Ni som är lite mer bevandrade kan väl rätta eller bekräfta men ett högt lambda innebär väl i princip att avgaserna innehåller FÖR MYCKET luft (syre) vilket kan uppstå om systemet SUGER IN luft i t.ex. en skarv. Detta hörs inte som när avgaser LÄCKER UT.
Läckage utåt påverkar inte lambda - minskar bara mängden avgas.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: tokiga avgasvärden

Inlägg av Triad »

Noop. Har du ett läckage och gör en fyrgasmätning kommer du se ett högre syrevärde. Lambda värdet är ett samband mellan bränsle och syre.
Så, ett läckage i systemet kommer ge högre syrehalt vid en mätning och i sin tur ett förändrat lambdavärde

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tokiga avgasvärden

Inlägg av Göran W »

Ser inga fakta i ditt svar som motsäger mitt inlägg!?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Motor och drivning"